Gulning af loft
Fra : Peter Sørensen

Dato : 03-03-04 21:19

Hej,

Jeg har et træloft i stuen som jeg skal til at give panel-hvidt (fra TripTrap), men der
er et par steder hvor der har siddet lamper. På disse steder er loftet ikke falmet så
meget som resten af loftet.

I et andet rum malede jeg over det lyse felt (lampen skulle op igen), og kunne se at
panel-hvidt ikke kunne dække så farveforskellen blev ved med at være der.

Hvad kan jeg gøre i stuen for at få det ensfarvet, da de samme lamper ikke skal op
igen?

Jeg har tænkt på om man måske kunne "brune" loftet lidt med en varmeblæser til at
fjerne maling med, eller måske kraftig UV lys?

Anyone?

Mvh,
--
Peter Sørensen
nwcATeurope.com

The solution to many problems lies in having somebody else do the work. [Andrew S.
Tanenbaum]

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 03-03-04 21:43

I news:MPG.1ab05c0dbda9bd1e98968c@news.tele.dk <Peter Sørensen>
<LookInSig@IHateSpam.com> skrev:

> Jeg har tænkt på om man måske kunne "brune" loftet lidt med en
> varmeblæser til at
> fjerne maling med, eller måske kraftig UV lys?

Ifølge Leth kan man 'mørkne' træ med amoniak/salmiakspiritus. Påfør
amoniak på det område der skal mørknes, og vask af med vand når farven
passer.
Får det for meget, kan det lysnes igen med Oxalsyre.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Tomas Jensen

Dato : 04-03-04 08:30

Carsten Finn Rasmussen wrote:
> [...]
> passer.
> Får det for meget, kan det lysnes igen med Oxalsyre.

Er det ikke kun egetræ, man kan mørkne på denne måde?
Jeg har før med held mørknet tilsvarende lyse områder på fyr med kaffe:
En god stærk kaffe malet på med pendsel x antal gange med tørring ind
imellem til faven passer. Men om dette er Trip Trap holdbart, véd jeg ikke.

Tomas