Fejlbeskårne æbletræer.
Fra : berbeck

Dato : 03-03-04 19:08

Kan man rette op på det, når æbletræer er blevet beskåret, så de nærmest er
stynede? Nu vokser de så med tynde ris fra de tykke, bevarede grene. Er det
bare frem med den store sav eller kan man f.eks. tynde ud i risene, så nogle
få kan vokse sig kraftige?

Venlig hilsen Else.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 03-03-04 19:22

I news:40461f5f$0$27410$edfadb0f@dread16.news.tele.dk <berbeck>
<nn@mail.tele.dk> skrev:

> [...]
> bevarede grene. Er det bare frem med den store sav eller kan man
> f.eks. tynde ud i risene, så nogle få kan vokse sig kraftige?

Det vil jeg mene. Når man fjerner topskuddene, måske for at begrænse
højden, vil træet reagere ved at danne nye. Så bare frem med saksen :)

Du kan se lidt om beskæring her:
http://www.ljohans.com/planteleksikon/hple12.html

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Jakob Bock

Dato : 03-03-04 20:27

berbeck skrev:

> [...]
> bare frem med den store sav eller kan man f.eks. tynde ud i risene, så nogle

Vinterbeskæring fremmer skuddannelsen (vanris), så du bør vente med at
beskære træet til sidst på sommeren (fra juli og frem til starten af
september).

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Gunnar

Dato : 03-03-04 22:11

"Jakob Bock" <jakob.bock@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Vand ris skal rykkes af, hvis du klipper er du lige vidt så dannes der igen
mange skud på hver for du kan ikke komme langt nok ind.
Gunnar