Andet multimedie
bentjuul 3670
Brochure til tryk?
Fra : hs

Dato : 03-03-04 13:00

Jeg skal have lavet en brochure og har Adobe illustrator, photoshop og
indesign. Jeg kender programmerne "til husbehov". 2 spørgsmål i den
forbindelse

- Vil Indesign (2.0) være bedste program til produktion af brochure (ca. 30
sider)?

- Jeg skal lave fix-punkter eller hvad de hedder for at afmærke kanterne.
Hvordan gør jeg det, så det er korrekt til trykkeri? Hvor mange mm i
"spild"margen?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-03-04 13:10

"hs" <hbs1"FJERN"@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forbindelse
>
> - Vil Indesign (2.0) være bedste program til produktion af brochure (ca.

Ingen af de andre programmer kan lave flere sider, så det er nok det bedste
valg

Skal du levere filer til trykkeriet eller have lavet trykfilm et andet sted?
Dem der skal lave filmene skal jo kunne læse dine Indesign-filer, så det er
vigtigt lige at få spurgt om.

> - Jeg skal lave fix-punkter eller hvad de hedder for at afmærke kanterne.
> Hvordan gør jeg det, så det er korrekt til trykkeri? Hvor mange mm i
> "spild"margen?

Det kommer an på hvordan opgaven skal trykkes.
Hvis tryksagen skal skæres ren bagefter kan du lave tryk helt til kanten af
dit format.
Hvis den ikke skal skæres, må du hold dig 3-5 mm fra kanten.

Hvis den skal skæres laver du en opsætning af siden i Indesign med
slutmålene som sideformat.
Dem der skal lave filmene kan så vælge at få printet skæremærker med ud på
filmene efter de mål du ahr angivet.

Hvis du ikke har prøet at lave en opgave til et trykkeri før, så kan du gøre
alle parter en stor tjeneste ved at snakke det hele godt og grundigt igennem
med de folk der skal løse opgaven for dig.
Det gælder også for evt. billeder der indgår, samt definition af farver der
skal indgå.

/Per

Fra : hs

Dato : 03-03-04 14:00

Tak for et hurtig svar!

Film og tryk skal laves samme sted. Indesign er ok for trykkeriet. Farver
skal CMYK'es.

Tryksagen skal skæres ren, så der trykkes helt til kant. Du skriver, at jeg
skal lave en opsætning af siden i Indesign med
slutmålene som sideformat. Hvis jeg gør det kan jeg vel ikke få
farver/billeder/streger på siden til at gå helt til kanten?

Sidst jeg fik lavet løsblade, blev jeg anbefalet at sættes fix-punkter ind i
mit dokument samt at køre billeder/streger/farver over kanten for at trykket
kommer helt til kanten. Jeg er ikke helt sikker på at gøre det korrekt...

Hvis A4 format. Skal jeg så blot oprette en A4 side i InDesign og køre ud
til kanterne. Det var det jeg gjort sidst.

Ja, det er sikkert ganske banalt, hvis bare man lige ved hvordan...? (-:

1000 tak for hjælpen!

/Henrik

Fra : JMo.

Dato : 03-03-04 14:08

> Hvis A4 format. Skal jeg så blot oprette en A4 side i InDesign og køre
> ud til kanterne. Det var det jeg gjort sidst.

Nej - lav en A4-side og kør ud *over* kanterne.

Prøv f.eks. at:

Opret et A4-dokument

Lave nogle objekter der går ud over kanten.

Printe til en PDF, på A3 papir, 100% størrelse, centreret, gå i "Marks &
bleeds" menuen under udskrift, vælg både crop marks og bleed marks, og sæt
bleed værdierne til 5 mm.

Nu vil de første 5 mm af de objekter der går ud over kanten blive printet.

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 03-03-04 14:29

Hej Henrik

Jeg er trykker!!! Og mit råd til dig er - Spørg dit trykkeri hvordan de vil
have leveret jobbet, og hvad du skal tage højde for.

Mvh
Anders

Fra : Thom/-\\s

Dato : 03-03-04 15:51

> Film og tryk skal laves samme sted. Indesign er ok for trykkeriet. Farver
> skal CMYK'es.

Vær opmærksom på at CMYK ikke bare er CMYK ... du skal sørge for at separere
til den rigtige CMYK profil (som dit trykkeri kan hjælpe dig med).

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : hs