Sofia Coppola
Fra : Mads TJ

Dato : 03-03-04 10:40

Sad og så oscarsuddelingen forleden og bed mærke i, hvor meget der blev kørt
på, at Sofia Coppola var den første kvindelige amerikanske kvinde, der blev
nomineret som bedste instruktør.

Jeg tænkte derfor, hvorfor mon hun virkelig er den første? Er der virkelig
ikke andre amerikanske kvindelige instruktører, som har lavet film med
oscarpotentiale??

MVH
Mads TJ

Fra : B.Ikkala

Dato : 03-03-04 11:42

Wed, 3 Mar 2004 10:39:35 +0100, "Mads TJ" <ingen@mail.overhoved.et>

> [...]
>
>Jeg tænkte derfor, hvorfor mon hun virkelig er den første? Er der virkelig
>ikke andre amerikanske kvindelige instruktører, som har lavet film med

Det undrer mig at de påstår at hun er den første _nominerede_ kvinde
.... Jane Campion blev da nomineret for The Piano ??

Men der ér ihvertfald andre kvindelige instruktører ... om deres film
er / har været Oscar potentiale kan jo så diskuteres

Eks:

Jane Campion       : http://www.imdb.com/name/nm0001005/
Nora Ephron       : http://www.imdb.com/name/nm0001188/#director
Mary Harron       : http://www.imdb.com/name/nm0366004/
Penny Marshall       : http://www.imdb.com/name/nm0001508/#director
Martha Coolidge    : http://www.imdb.com/name/nm0004838/

www.DVD-Basen.dk : Mere end 67000 anmeldelser af over 27000 DVD-film
www.DVDProfiler.com : Det ultimative program til at holde styr på DVD-samlingen

Fra : B.Ikkala

Dato : 03-03-04 11:46

Wed, 03 Mar 2004 11:42:23 +0100, B.Ikkala <bkkl02@fabel.dk>

>Det undrer mig at de påstår at hun er den første _nominerede_ kvinde
>... Jane Campion blev da nomineret for The Piano ??

Overså lige formuleringen 'første _amerikanske_ kvinde' ... Jane
Campion er (desværre) fra New Zealand.

Sorry!

Fra : Mads TJ

Dato : 03-03-04 11:57

> Det undrer mig at de påstår at hun er den første _nominerede_ kvinde
> ... Jane Campion blev da nomineret for The Piano ??

Nu er Jane Campion også fra New Zealand, så hun tæller ikke med.

> Men der ér ihvertfald andre kvindelige instruktører ... om deres film
> er / har været Oscar potentiale kan jo så diskuteres

> [...]

tja.. det er ikke lige de største film, ovenstående kvinder har lavet...
bare utroligt så mandsdomineret hollywood åbenbart er, når man f.eks.
sammenligner med lille Danmark, hvor mængden af kvindelige instruktører, som
laver prisvindende film, er meget større...

MVH
Mads TJ

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-03-04 12:09

"Mads TJ" <ingen@mail.overhoved.et> escribió

> tja.. det er ikke lige de største film, ovenstående kvinder har lavet...

Det må være et spørgsmål om tid indtil Kathryn Bigelow bliver premieret.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Nicolai Zoffmann Hei~

Dato : 03-03-04 15:55

Lars Hoffmann wrote:
> Det må være et spørgsmål om tid indtil Kathryn Bigelow bliver
> premieret. Med venlig hilsen
> Lars Hoffmann

Det er jo så også et spørgsmål om tid før hun producerer noget igen. Hun er
jo ikke ligefrem en maskine der spytter dem ud på samlebånd - og gudskelov
for det, så bliver det ikke noget udvandet udvandet og mekanisk hø hun
laver.
hygge,
Nicolai

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 03-03-04 12:15

Mads TJ skrev:

> [...]
>sammenligner med lille Danmark, hvor mængden af kvindelige instruktører, som
>laver prisvindende film, er meget større...

Det er europæiske priser, de vinder, fordi det for tiden er in at være
"alternativ" herovre. De ville ikke have en chance i Hollywood, hvor
de rent faktisk ser på, om filmen er underholdende eller ej.

Hvis man sender en hvilken som helst film rundt til tilstrækkelig
mange festivaler, ender den på et eller andet tidspunkt med at få en
pris. Det er lidt ligesom de "priser", der tildeles websites.

--
Niels Søndergaard

Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
Suveræn samling af sproglige smuttere

Fra : David Rasmussen

Dato : 03-03-04 12:40

Niels Søndergaard wrote:

> [...]
> mange festivaler, ender den på et eller andet tidspunkt med at få en
> pris. Det er lidt ligesom de "priser", der tildeles websites.

Du er god til at bøje virkeligheden så den passer til dine fordomme.

/David

Fra : PerX ...

Dato : 03-03-04 13:08

In article <q5fb405lcskaie8e9024e6jgcr6mo4k0m9@4ax.com>,
ns@post.cybercitypunktumdk says...
> Hvis man sender en hvilken som helst film rundt til tilstrækkelig
> mange festivaler, ender den på et eller andet tidspunkt med at få en
> pris. Det er lidt ligesom de "priser", der tildeles websites.

Som sjov nok altid tildeles totalt elendigt designede websites.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 03-03-04 13:13

PerX ... skrev:

>In article <q5fb405lcskaie8e9024e6jgcr6mo4k0m9@4ax.com>,
>ns@post.cybercitypunktumdk says...
>
>Som sjov nok altid tildeles totalt elendigt designede websites.

Der er sikkert nogen, der synes, de fortjener lidt trøst. Det samme
med filmene. Forståeligt nok, når man tænker på, hvor små chancer den
slags har hos det brede publikum.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-03-04 13:35

On Wed, 03 Mar 2004 12:14:46 +0100, Niels Søndergaard
<ns@post.cybercitypunktumdk> wrote:

>Det er europæiske priser, de vinder, fordi det for tiden er in at være
>"alternativ" herovre. De ville ikke have en chance i Hollywood, hvor
>de rent faktisk ser på, om filmen er underholdende eller ej.

Eh... det lykkedes da netop for Sofia Coppola?

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: På kort sigt eller på langt sigt (og ikke på sigt)

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 03-03-04 14:08

Peter Brodersen skrev:

>Eh... det lykkedes da netop for Sofia Coppola?

Ja, man kan jo se hende som undtagelsen, der bekræfter reglen, men i
virkeligheden havde hun ikke en chance over for de film, hun var oppe
mod. Hun fik da også kun en Oscar i trøstepræmiekategorien "bedste
manus". At de derved forbigik "Finding Nemo" til fordel for en af
årets kedeligste film, siger alt om seriøsiteten i den uddeling.

Fra : Kasper

Dato : 03-03-04 17:01

On Wed, 03 Mar 2004 14:08:27 +0100, Niels Søndergaard

> [...]
>manus". At de derved forbigik "Finding Nemo" til fordel for en af
>årets kedeligste film, siger alt om seriøsiteten i den uddeling.

Bliver du aldrig træt af at være en bedrevidende smagsdommer?

--
Kasper

Fra : David Rasmussen

Dato : 03-03-04 17:03

Kasper wrote:

> Bliver du aldrig træt af at være en bedrevidende smagsdommer?

Don't count on it. Nu får du iøvrigt nok at vide at en kommentar som
ovenstående er typisk for den mindreværdsmentalitet der hersker i
Danmark, og at det er udtryk for jantelov. Eller noget andet som viser
at Niels har ret, og at du tager fejl.

/David

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 03-03-04 17:28

David Rasmussen skrev:

> [...]
>ovenstående er typisk for den mindreværdsmentalitet der hersker i
>Danmark, og at det er udtryk for jantelov. Eller noget andet som viser

Alle, der har en anden mening end jer, er smagsdommere? Hvad er I
selv? Forventer I virkelig, at folk i en debatgruppe skal være rørende
enige om alting?

Fra : Kasper

Dato : 03-03-04 18:02

On Wed, 03 Mar 2004 17:28:27 +0100, Niels Søndergaard
<ns@post.cybercitypunktumdk> wrote:

>Alle, der har en anden mening end jer, er smagsdommere? Hvad er I
>selv? Forventer I virkelig, at folk i en debatgruppe skal være rørende
>enige om alting?

Nej, selvfølgelig ikke. Det er måden, du ytrer dig på, som insinuerer,
at det er en universel sandhed og ikke din egen subjektive mening.

--
Kasper

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 03-03-04 18:36

Kasper skrev:

>Nej, selvfølgelig ikke. Det er måden, du ytrer dig på, som insinuerer,
>at det er en universel sandhed og ikke din egen subjektive mening.

Det er jo noget sludder. Hvis mening skulle det ellers være? Og
hvordan kan den være andet end subjektiv?

Fra : Kasper

Dato : 03-03-04 18:54

On Wed, 03 Mar 2004 18:36:29 +0100, Niels Søndergaard

>Det er jo noget sludder. Hvis mening skulle det ellers være? Og
>hvordan kan den være andet end subjektiv?

Visse personer har en tendens til at anse deres egne meninger som den
førnævnte, universelle sandhed - og når du ytrer dig på samme måde,
som sådan en person ville gøre det (nedladende, sarkastisk og
overdrivende), så skal du ikke regne med, at der bliver skelnet mellem
dig og dem.

--
Kasper

Fra : Jim Andersen

Dato : 04-03-04 11:32

Kasper wrote:

> [...]
> som sådan en person ville gøre det (nedladende, sarkastisk og
> overdrivende), så skal du ikke regne med, at der bliver skelnet mellem

Jeg må nu give NS ret (for en sjældend gangs skyld). Det er da indlysende at
det blot er mandens subjektive mening. Og han får da nogle svar på sine
indlæg, så hans ordvalg er åbenbart ikke helt ved siden af.

/jim

Fra : Brian Nielsen

Dato : 03-03-04 17:30

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message
> Hun fik da også kun en Oscar i trøstepræmiekategorien "bedste
> manus". At de derved forbigik "Finding Nemo" til fordel for en af
> årets kedeligste film, siger alt om seriøsiteten i den uddeling.

Så skulle man også opleve at Oscar-uddelingen blev betegnet som seriøs. Nu
står verden da ikke længere.

/Brian

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 03-03-04 17:40

Brian Nielsen skrev:

>"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message
>>

>Så skulle man også opleve at Oscar-uddelingen blev betegnet som seriøs. Nu
>står verden da ikke længere.

Læs det lige en gang til. Jeg drager jo netop seriøsiteten i tvivl.

Fra : Brian Nielsen

Dato : 04-03-04 20:16

Nu

> Læs det lige en gang til. Jeg drager jo netop seriøsiteten i tvivl.

Jeg kan også skære den ud i pap, og undskylde mange gange for den manglende
smiley.

Finding Nemo er ikke en seriøs film. Lost in Translation er (så vidt jeg har
forstået) en lidt mere seriøs
film. Akademiet vælger at give prisen til den mest seriøse film. Ergo må
akademiet i dette tilfælde være
seriøse

Jeg er skam udmærket med på, hvad du mente.

/Brian

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 04-03-04 22:20

Brian Nielsen skrev:

> [...]
>akademiet i dette tilfælde være
>seriøse

>Jeg er skam udmærket med på, hvad du mente.

Det tror jeg ikke. Manuskriptet til Nemo er IMHO betydelig bedre end
manuskriptet til Lost In Translation, så det er efter min mening
aldeles useriøst at vælge det forkerte, når prisen nu hedder "Bedste
manus". Med useriøst mener jeg, at de ikke tager opgaven alvorligt,
ikke at filmen er useriøs. Den er faktisk så seriøs, at man risikerer
at falde i søvn til den.

Fra : Brian Nielsen

Dato : 05-03-04 19:07

> Det tror jeg ikke. <SNIP>

Jo, det var lige præcis sådan jeg læste og forstod det.

Jeg kan kan blot konkludere at min lille joke ikke fandt et publikum

/Brian

Fra : PerX ...

Dato : 04-03-04 02:28

In article <7ilb40p7esqigkm7j4r7h8mevqhq2n33ch@4ax.com>,
> [...]
> manus". At de derved forbigik "Finding Nemo" til fordel for en af
> årets kedeligste film, siger alt om seriøsiteten i den uddeling.

Det er en masse almindlige mennesker(*) der stemmer på de film de bedst
kan lide. Så subjektivt og seriøst som det kan være. Bemærk iøvrigt også
at man for mange år siden ændrede formulering fra "the best/vinner" til
"and the oscar goes to"

* som tilfældigevis arbejder i branchen.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 04-03-04 08:23

PerX ... skrev:

> [...]
>"and the oscar goes to"
>

>* som tilfældigevis arbejder i branchen.

Jeg tvivler på, at ret mange "almindelige" mennesker arbejder i
filmbranchen, og da slet ikke i USA.

Fra : PerX ...

Dato : 06-03-04 23:08

In article <brld40p2ratoof9pkfgji3tpq9dt7f5oib@4ax.com>,
ns@post.cybercitypunktumdk says...

> Jeg tvivler på, at ret mange "almindelige" mennesker arbejder i
> filmbranchen, og da slet ikke i USA.

Uha nej, det er naturligvis Guder som arbejder i den. Folk som har andre
til at skide for sig.

Fra : Brian Nielsen

Dato : 03-03-04 17:27

> Det er europæiske priser, de vinder, fordi det for tiden er in at være
> "alternativ" herovre. De ville ikke have en chance i Hollywood, hvor
> de rent faktisk ser på, om filmen er underholdende eller ej.

Du mente naturligvis: hvor de kun ser på, om filmen er underholdende eller
ej.

/Brian

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 03-03-04 17:42

Brian Nielsen skrev:

>"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message

>Du mente naturligvis: hvor de kun ser på, om filmen er underholdende eller
>ej.

Ja, naturligvis. Hvorfor i alverden skulle man dog belønne folk for at
lave kedelige film?

Fra : David T. Metz

Dato : 03-03-04 18:48

Niels Søndergaard wrote:
> Det er europæiske priser, de vinder, fordi det for tiden er in at være
> "alternativ" herovre.

Der er ikke noget alternativt over hverken Susanne Bier eller Anette Olesen
for nu bare at nævne to tilfældige prisvindere. Dine karakteristikker er
ufunderede.

> De ville ikke have en chance i Hollywood,

Det er nok rigtigt

> hvor
> de rent faktisk ser på, om filmen er underholdende eller ej.

Nå, jeg troede du mente Lost in Translation var røvsyg?

> Hvis man sender en hvilken som helst film rundt til tilstrækkelig
> mange festivaler, ender den på et eller andet tidspunkt med at få en
> pris. Det er lidt ligesom de "priser", der tildeles websites.

Vås. Fx Berlin er ikke en "hvilken som helst" festival.

David

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 03-03-04 21:06

David T. Metz skrev:

>Der er ikke noget alternativt over hverken Susanne Bier eller Anette Olesen
>for nu bare at nævne to tilfældige prisvindere. Dine karakteristikker er
>ufunderede.

Vel er de ej. Jeg finder dem "alternative" i den forstand, at de
generelt laver totalt uninteressante film. Jeg synes, at "Den eneste
ene" var god, men det var vel et lykketræf, for jeg har ikke set noget
som helst andet af interesse fra Biers side. Og i øvrigt kunne hvem
som helst have lavet et hit ud fra det manuskript.

>Nå, jeg troede du mente Lost in Translation var røvsyg?

Ja, i det store og hele, og som jeg skrev andetsteds, blev den jo også
fejet af med en trøstpræmie. Hollywood brød sig heller ikke om den.
Der er altid nomineringer til "art movies", men de vinder aldrig de
store præmier. En undtagelse var "Driving Miss Daisy". Jeg undrer mig
stadig over, at en så totalt dødkedelig film kunne få så mange Oscars.

>Vås. Fx Berlin er ikke en "hvilken som helst" festival.

Nej. Jeg sagde også en hvilken som helst film. Måske med undtagelse af
"Stjerner uden hjerner", men den er til gengæld selvskreven til en
Turkey Award.

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 03-03-04 12:54

"Mads TJ" <ingen@mail.overhoved.et> wrote in message
> [...]
som
> laver prisvindende film, er meget større...

Det kan ikke skyldes, *GISP*, at mænd generelt er bedre instruktører end
kvinder?

Eller skal der indføres affirmative action, således at den karakter en
kvindelig instruktør får, skal ganges med 1,5 for at de kan konkurrere på
lige fod med mænd?

--
Anders Vind Ebbesen
Kvinder, mænd og jobansøgninger:

Fra : MP Jakobsen

Dato : 03-03-04 13:47

On Wed, 3 Mar 2004 12:53:58 +0100, Anders Vind Ebbesen wrote:
> [...]
>
> Eller skal der indføres affirmative action, således at den karakter en
> kvindelig instruktør får, skal ganges med 1,5 for at de kan konkurrere på

Det synes jeg er noget fis - men jeg tror til gengæld godt at det kan
tænktes at det er fordi der ikke er nok kvinder der /får lov/ til at lave
produktioner i hollywood. Herhjemme har vi da masser af gode eksempler på
at kønnet i sig selv ikke har den store indflydelse på kvaliteten.

MP

Fra : vadmand

Dato : 03-03-04 12:32

"B.Ikkala" <bkkl02@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> Wed, 3 Mar 2004 10:39:35 +0100, "Mads TJ" ??
>
> Men der ér ihvertfald andre kvindelige instruktører ... om deres film
> er / har været Oscar potentiale kan jo så diskuteres

Ligesom det kan diskuteres, om oscar-potentiale overhovedet er et
kvalitetskriterium.

Per V.

Fra : PerX ...

Dato : 03-03-04 13:07

In article <4045a7d5$0$29361$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
ingen@mail.overhoved.et says...
> [...]
>
> Jeg tænkte derfor, hvorfor mon hun virkelig er den første? Er der virkelig
> ikke andre amerikanske kvindelige instruktører, som har lavet film med

Jeg tænkte mere på om der har være udenlandske kvindelige instruktører
nominerede, det lød for mig som de blev ved med at understrege
"amerikansk"

Fra : Jim Andersen

Dato : 03-03-04 14:00

Mads TJ wrote:
> [...]
nomineret

> Er der
> virkelig ikke andre amerikanske kvindelige instruktører, som har

Sikkert. Men de har ikke været så kvindelige.

Undskyld.....

/jim

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 03-03-04 14:51

Jim Andersen skrev:

>Sikkert. Men de har ikke været så kvindelige.
>

>Undskyld.....

Jeg giver dig ret i, at det er problematisk at servere typiske
tøsefilm for et bredt amerikansk biografpublikum, men der findes rent
faktisk kvinder, som også kan lave film med hår på brystet. Kathryn
Bigelow (som i øvrigt ser meget kvindelig ud) har fx lavet en af mine
yndlingsfilm, "Strange Days". Okay, det var James Cameron, der skrev
den, men alligevel...

Fra : Jim Andersen

Dato : 04-03-04 11:38

Niels Søndergaard wrote:
> [...]

[misforståelse snippet væk]

Undskyld jeg fik dig til at fyre et ellers godt indlæg om det feministiske i
filmbranchen af, men det var blot et hip til vendingen: