Besparelse med brændeovn.
Fra : Morten

Dato : 02-03-04 21:43

Hej Igen.

Jeg har i tidligere og nedenstående indlæg spurgt om hvor vidt naturgas kan
betale sig i stedet for el-varme. -og tak for de mange gode råd!

Jeg må sige at være blevet mere og mere "lun" på en løsning med el og
brændeovn.
Har du erfaring med dette, hører jeg meget gerne fra dig.

Besparelse?
Skal man passe på noget særligt?
Hvad koster besøg af skorstensfejer/år?
Hvad koster en færdig løsning med stålskorsten på et lille hus med 15-grader
tag-hældning?

Venlig hilsen
Morten
sys.adm@oncable.dk

Den tidligere mail:
*****************
Hej Alle.

Vi har købt et lille hus med el-varme. Vi har planer om at få installeret
Naturgas for at nedbringe varme-udgifterne.
Har nogen erfaring med et sådan't skift? -Jeg tænker på:

Pris?
Hvor lang tid tager installationen?
Hvor meget kan man typisk spare?
Er der noget man skal være opmærksom på?
Kan du anbefale en god VVS-mand i Midtjylland?

Huset er på 95m2 og der vil være brug for 7 radiatorer + varmt brugsvand i
bad og køkken. Der er ikke rør i huset, så der skal nok opsættes
"kabel-bakker" til at føre nye rør i.

Venlig hilsen
Morten
sys.adm@oncable.dk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 03-03-04 08:02

Hej

Morten wrote:
> Jeg må sige at være blevet mere og mere "lun" på en løsning med el og
> brændeovn.
> Har du erfaring med dette, hører jeg meget gerne fra dig.

Vi har godt nok fjernvarme, men vi satte en brændeovn ind i huset sidste
år. Med oven opvarmer vi 3/4-dele af huset resten som er badeværelser og
børneværelser er opvarmet med fjernvarmen. Huset er på 110m² i alt.

Vi bruger ca 1-1,5m² pr måned lige for tiden. Men forbruget afhænger
selvfølgelig af hvor godt isoleret dit hus er og hvilket træ du fyrer med.

> Besparelse?

Ved os - ca 6000,- om året. Det skal lige siges at brændet er gratis.
Ellers ville besparelsen være ca 3-4000,-

> Skal man passe på noget særligt?

Du skal undersøge om du overhovedet må opsætte en ovn og i så fald gør
du klogest i at få besøg af skorstensfejeren for at spørge om eventuelle
særlige ting.

> Hvad koster besøg af skorstensfejer/år?

Tror det er i omegnen af 350,-

> Hvad koster en færdig løsning med stålskorsten på et lille hus med 15-grader
> tag-hældning?

Det kommer an på så meget. Kommer skorstenen til at gå igennem tagspær,
så skal spærret flyttes. Hvilken ovn køber du? Skal den monteres eller
gør du det selv? Osv.

Vores ovn kostede ca 7500,-, men med dækplade, skorsten, montage,
spærudveksling og andre småtterier løb det op i 22-23.000,-. Vores hus
er også et-plan, 15graders taghældning.

Vi fik en til at montere ovnen (2500,-) og spærudvekslingen lavede jeg
selv.

Du kan spare på montagen ved selv at gøre det og du kan spare på ovenen.
Skorstenen og bundpladen kan der ikke rigtig spares på.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Rasmus

Dato : 03-03-04 15:53

"Morten" <slet_til_og_med_forste_punktum.sys.adm@oncable.dk> skrev i en
meddelelse news:4044f1c8$0$1608$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> Skal man passe på noget særligt?
> Hvad koster besøg af skorstensfejer/år?
> Hvad koster en færdig løsning med stålskorsten på et lille hus med

Kig evt på http://www.vardeovne.dk/besparelse.php
I følge den kan vi spare ca 7000 kr om året,. ved at konvertere fra pottefyr
(petrolium) til brændeovn.

Fra : anders majland

Dato : 03-03-04 23:09

> Skal man passe på noget særligt?

I forhold til el - helt sikkert

> Hvad koster besøg af skorstensfejer/år?
> Hvad koster en færdig løsning med stålskorsten på et lille hus med
> 15-grader tag-hældning?

Vi har brugt godt 20kkr på at få en foring i vores murede skorsten og en
brændeovn. En stålskorsten koster nok omtrent det samme.

Vores primære opvarmning i stueplan er gulvvarme drevet af et stokerfyr
der kører på træpiller. Gulvvarmen regulerer langsomt så brændeovnen er
god til at få hæve temperaturen når vi er hjemme. Gulvvarmen holder 20
grader i køkken stuer og bad - Det er lidt til den kølige side men det
er hurtigt at hæve temperaturen nogle grader med brændeovnen.

Da vi ikke har meget brænde selv koster det stort set det samme at fyre
i brændeovnen som i fyret. Så vores besparelse er kun at vi kan lade
fyret køre lidt langsommere og så bare hæve temperaturen når vi har
lyst. Derfor kan det slet ikke forrente investeringen i ovn/skorsten men
hvad der er mere væsenligt. En brændeovn med en stor rude bidrager til
hyggen

> Hvor lang tid tager installationen?
> Hvor meget kan man typisk spare?

En centralvarme installation kræve ikke nødvendigvis en vvs'er - Der
skal helt sikkert en til at installere selve fyret men rør og radiatorer
kan være gør-det-selv arbejde.

På vores 1.sal bruger vi gabotherm pex-rør og fittings til 6 radiatorer.
Vi bruger dog ikke deres paneler da langt det meste lægges i
skunkvæggene og på de 2 endevægge laver vi vores egne paneler i træ.
Det er let at skrues sammen selv.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 04-03-04 11:54

<snip>

> En centralvarme installation kræve ikke nødvendigvis en vvs'er - Der
> skal helt sikkert en til at installere selve fyret men rør og radiatorer
> kan være gør-det-selv arbejde.
<snip>

Faktisk kan man godt selv sætte fyret op, men brugsvand, indregulering og
gas tilslutning skal laves af en aut. vvs'er. Selve gas installationen skal
endvidere synes af gasselskabet.

Jeg har hørt at nogle forsikringsselskaber ikke "tillader" at man selv laver
centralvarme installationer. Og gør man det alligevel kræver de at det
bliver "synet" af en autoriseret vvs'er, før de vil forsikre det.
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This mail was scanned by Norton Antivirus 2003®

Fra : Robert Andersen

Dato : 04-03-04 12:07

> [...]
> Skal man passe på noget særligt?
> Hvad koster besøg af skorstensfejer/år?
> Hvad koster en færdig løsning med stålskorsten på et lille hus med

Vi bor i rækkehus (101 kvm+25kvm isoleret udestue) og giver 14300 årligt for
fjernvarme om året, i dec. fik vi installeret brændeovn (Heta 340, 4 m KM
stålskorsten, glasplade, montering i alt 28.000)
Vi kan således "nøjes" med at betale 5000 (grundbidrag) + 3000 varmt vand
ialt ca. 8000 i fjernvarme (man kan ikke blive fri for fjernvarmen i vores
område)
Vi bruger vel for højst 3500 kr. brænde på en sæson, altså sparrer vi kun
2800, men har tilgængæld nogle gange 28 grader i stuen

Vi købte ikke kun brændeovnen af sparrehensyn, men lige så meget pga.
herlighedsværdien

Jeg vil klart råde dig til at gå til en fagmand, og betale hvad det koster
for at få ham til at sætte den op, jomindre du er håndværker. Jeg skulle
ihvertfald ikke nyde noget af at selv til at skære hul i mit tag.

/Robert

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 04-03-04 15:55

Hej

Robert Andersen wrote:
> ...men har tilgængæld nogle gange 28 grader i stuen

Kun nogle gange?????

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk