21" RasterfOps?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-03-04 17:27

Hej

Kan man bruge alm. ColorSync konfigurering + de indb. drivere til en
sådan skærm?

- Jeg har fået et tilbud på en sådan 21" 'monster'. Efter sigende skulle
den være 100% i orden og med VGA/RGB tilslutning med Mac kabel (iflg.
sælger).

mvh. Erik Richard
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-03-04 19:12

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
>
> - Jeg har fået et tilbud på en sådan 21" 'monster'. Efter sigende skulle
> den være 100% i orden og med VGA/RGB tilslutning med Mac kabel (iflg.

En 21" RasterOps funker fint med ColorSync, vælg Apple's 21"
trinitron profil.

Jeg har haft en 21" RasterOps, den kræver et specielt skærmkort
da den syncker på green, det originale skærmkort er NuBus, men
jeg har et PCI-kort der også virker, det kan du købe billigt.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-03-04 20:06

Hej Niels

Niels Ebbesen wrote:

> En 21" RasterOps funker fint med ColorSync, vælg Apple's 21"
> trinitron profil.

OK. Det ser jeg på...

> Jeg har haft en 21" RasterOps, den kræver et specielt skærmkort
> da den syncker på green, det originale skærmkort er NuBus, men
> jeg har et PCI-kort der også virker, det kan du købe billigt.

Tak! - Jeg var på et tidspunkt ved at købe det der originale RO 8*24
Nubus grafikkort, indtil jeg fandt ud af prisen.. - i 1993 kostede
det 'bare' 24.840kr...

Nå, men det var ikke det, der skulle skrives om... Hvilket grafikkort er
det, du har til PCI? - og vil det fungere på en PM 9600/350 sammen med
et Matrox Millenium II 400/16mb? Millenium kortet har 2 forskellige
stik, - et alm. VGA og et, som jeg mener er et DVI stik. Jeg har et
andet GF kort liggende, - et eller andet forholdsvis billigt 4 eller 8mb
PCI GF kort. Jeg kan ikke huske navnet.. måske et flashet Promise
kort, men jeg er ikke sikker.

Er det alle 21" modellerne, er kræver dette NUBUS/PCI kort? - Og hvis
skærmen ellers er i orden, hvad regner du så med at du skal have for PCI
kortet?

I øvrigt mener jeg, han skrev noget om, at kablet var med et rigtigt Mac
stik (ikke det brede Nubus stik) med en eller anden adapter på, - hvis
det er tilfældet, - kan der så være monteret et nyt stik på den, så den
er 're-sync'et'? - Og forresten, hvor høj opløsning kan den egentlig klare?

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-03-04 22:49

> [...]

> er 're-sync'et'? - Og forresten, hvor høj opløsning kan den egentlig klare?

Du kan jo prøve om du kan få den til at virke på en Mac, husk
at den kører fix opløsning på 1152x870 pixel, og hvis det ikke
spiller, så kan du købe mit skærmkort eller Griffen adaptoren.

Det skærmkort jeg brugte sammen med min nu afdøde 21" RasterOps
skærm er fra IXMICRO type: IX 3D Ultimate Rez, det er et accel-
reret PCI-kort med masser af VRAM og en driver til, men kortet
fungerer også uden driveren, skærmkortet har været hundedyrt.

Jeg har også en Mac Sync Adapter fra Griffen Technolygi, med den
kan du bruge skærmen sammen Apple's egne skærmkort.

PS: Jeg har også det originale RasterOps NuBus skærmkort, det
var heftig sag dengang det var nyt, det har specielle RAM-sok-
ler, som giver ekstra hukommelse til hardware accelration af
en hel stribe PhotoShop processer.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-03-04 23:27

Hej Niels

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> reret PCI-kort med masser af VRAM og en driver til, men kortet
> fungerer også uden driveren, skærmkortet har været hundedyrt.

Det er faktisk muligt, det er et UltimaRez kort, jeg har liggende, men
det kan jeg først se i morgen, da det er på min anden adresse. Er det
det, behøver jeg jo ikke købe dit.

> Jeg har også en Mac Sync Adapter fra Griffen Technolygi, med den
> kan du bruge skærmen sammen Apple's egne skærmkort.

- Er det den med 8 dipswitche eller med 10 dipswitches. - Jeg har en
Griffin med 8 dipswitches inkl. multisync indstilling.

Og så har jeg en LaCie med 10 dipswitches med variosync + multisync og
tilhørende 5-leddet BNC kabel fra en 21" laCie skærm, - den må vel
egentlig også kunne bruges.

Jeg skal gerne indrømme, at jeg ikke har meget kendskab til RasterOps,
da det jo var noget, 'man gik uden om' pga. priserne...

> [...]
> var heftig sag dengang det var nyt, det har specielle RAM-sok-
> ler, som giver ekstra hukommelse til hardware accelration af

Jo tak! - men du har nok ikke givet de 24.840kr. den opr. kostede, -
eller har du? - Gider du kaste et blik på de tre links i mailen med
tilf. 'flere info' og 'mac.info' på linkene, om jeg har forstået det
rigtigt mht. adapteren?

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-03-04 00:14

> [...]

> eller har du? - Gider du kaste et blik på de tre links i mailen med
> tilf. 'flere info' og 'mac.info' på linkene, om jeg har forstået det

Jow-da, skærmen kunne jo ikke køre uden kortet, og det skærm-
kort der sidder i en Qoudra 840 kunne ikke trække den i et
rimmeligt fornuftigt tempo.

Her kan du se et billede af min RasterOps skærm, dengang den
var i brug.
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/computer/macintosh/_power_macintosh-38.html

RasterOps skærmen blev oprindligt bygget til det amerikanske
forsvar, det var i forbindelse med de første keyhole spion-
satelitter, men den grafiske industri var ikke sen til at
opdage, at det var en super god skærm, og den er utrolig robust,
den går først i stykker, når katoderne i billedrøret er slidt op.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-03-04 22:55

Hej Niels

Jeg har nu fået lidt flere opl. fra sælger. Det fremgår ikke helt af
label bagpå skærm, nøjagtig hvilken model af de tre, der her er link
til, men uanset det, så ser det ud til, at mht. sync på grøn, kan det
klares med en adapter, hvis jeg eller har læst info rigtig. - Kan du
eller andre be-/afkræfte opl.. Jeg vil være glad for hurtigt svar, da
jeg har til torsdag aften....

"Her er hvad jeg har kunne finde fra markaterne på skærmen.
Det er en RasterOps med Trinitron GDM-1950 billedrør. Jeg kan desværre
ikke afgøre den præcise model, men det er en af følgende:

Rasterops 1960 (GDM-1950)
<http://www.griffintechnology.com/archive/monitors/Raste14.html>
Rasterops 1961 (GDM-1950)
<http://www.griffintechnology.com/archive/monitors/Raste17.html>
Rasterops 1964 (GDM-1950)
<http://www.griffintechnology.com/archive/monitors/Raste18.html>"

mvh. Erik Richard

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-03-04 23:21

> [...]
> jeg har til torsdag aften....

Jeg har også en Mac Sync Adapter fra Griffen Technolygi, med den
kan du bruge skærmen sammen Apple's egne skærmkort, den kan du
også købe billigt...

Men dengang da RasterOps skærmen var ny, da var Apples skærmkort
ikke særlig gode, så det simpelthen nødvendigt med et specielt
skærmkort.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen