Hvilken Vin / plante ?
Fra : H.S.

Dato : 02-03-04 16:01

Jeg vil have en Vin i mit drivhus.
Den skal være til hvidvin og være sød/meget sød.
Helst en vin som er 'ufejlbarlig'

Hvilken skal jeg vælge ?
Hvor kan jeg købe den ?

Henrik
Aloe Vera og produkter til personlig pleje:
http://www.hstrading.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-03-04 17:24

On Tue, 2 Mar 2004 16:00:30 +0100, "H.S." <public@tele2adslSPAM.dk>
wrote:

>Jeg vil have en Vin i mit drivhus.
>Den skal være til hvidvin og være sød/meget sød.
>Helst en vin som er 'ufejlbarlig'
>
>Hvilken skal jeg vælge ?

Den som hedder Himrod anbefales tit - og den er rigtig god syntes jeg.
Nem at have med at gøre, smager godt og er kernefri. Det er en grøn
vindrue, mest til spisebrug.
Hvis det er en til at lave vin af, så er der sikkert andre sorter som er
bedre, men dem kender jeg ikke rigtig noget til.

>Hvor kan jeg købe den ?

Himrod kan købes i ca. enhver planteskole. Den er ret almindelig.

http://www.gartneriet.dk

Fra : H.S.

Dato : 03-03-04 12:54

> [...]
> Hvis det er en til at lave vin af, så er der sikkert andre sorter som er
> bedre, men dem kender jeg ikke rigtig noget til.

Det var et godt bud - hvis nu den mest skal bruges til at lave vin af, hvad
skal jeg så købe ?

Fra : Emil

Dato : 04-03-04 01:34

H.S. skrev:

>Det var et godt bud - hvis nu den mest skal bruges til at lave vin af, hvad
>skal jeg så købe ?

Du får de bedste bud på:
<http://www.ldp.dk/havens_dag/1998.asp?page=1&p=4&s=1>

Angående liflig hvidvin er det nok de smagsfyldige sorter du skal
jagte. Bemærk at "Don Muskat" er velegnet til hvidvin.

Ellers er det min erfaring at jo mere frugt (druer) der bruges,
jo bedre vin. En syrlig drue kan give en meget god vin hvis den
lagres.

m.v.h. Emil

Fra : Jakob Bock

Dato : 03-03-04 13:36

H.S. skrev:

> Det var et godt bud - hvis nu den mest skal bruges til at lave vin af, hvad
> skal jeg så købe ?

Prøv bogen her:

http://www.havenyt.dk/artikler/inspiration/boeger/450.html

Den er skrevet af Jens Michael Gundersen, som har et meget stort
kendskab til vinsorter.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : klaus

Dato : 04-03-04 17:47

H.S. wrote:
> Jeg vil have en Vin i mit drivhus.
> Den skal være til hvidvin og være sød/meget sød.
> Helst en vin som er 'ufejlbarlig'
>
> Hvilken skal jeg vælge ?
> Hvor kan jeg købe den ?

For det første, så er en vin ikke nok. Som tommelfingerregel så regner
vinbryggere med ca. en vinstok pr. flaske, så med mindre du har et
drivhus på mindst 100 kvm., hvor der er plads til 35 vinstokke, så vil
jeg anbefale at du satser på dyrkning af vin på friland.

I år er jeg selv begyndt at indsamle vin med henblik på at lave en lille
vingård på ca. 150 vinstokke, og har planer om at indsamle følgende sorter:
Grønne druer: Ortega, Zalas Perle, Bianca, Orion.
Blå/røde druer: Don Muscat, Rondo, Leon Millot, Regent.

Himrod er en god spisedrue som Mads Lie har skrevet andet sted, men jeg
har ikke set den anbefalet til vinbryg.

Da jeg selv er nybegynder på dette område, så er det ikke mange råd jeg
kan bidrage med, men udover det link du allerede har fået så prøv disse
link:
http://www.vinavl.dk/
http://www.pometet.kvl.dk/vinplantens_dyrkning_i_danmark.htm

Held og lykke med dit projekt, jeg vil gerne melde mig frivilligt som
prøvesmager når det bliver aktuelt

--
Venlig hilsen/with regards
Klaus Eriksen

Fra : H.S.

Dato : 05-03-04 11:03

"klaus" <ke@aigis.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> drivhus på mindst 100 kvm., hvor der er plads til 35 vinstokke, så vil
> jeg anbefale at du satser på dyrkning af vin på friland.

Øv... havde regnet med at der kunne blive nogle flasker ud af 1 stok. - Men
hvad... hvis den kun rækker til 1 flaske, så må den knageme nydes !!

held og lykke med dit vin projekt !

Fra : Preben Mikkelsen

Dato : 05-03-04 20:22

(snip....)

> Øv... havde regnet med at der kunne blive nogle flasker ud af 1 stok. -
Men
> hvad... hvis den kun rækker til 1 flaske, så må den knageme nydes !!

Jeg er ikke helt enig i at en vinstok kun rækker til en flaske vin. Jeg har
4 vinstokke udendørs (sheyler) og vi har gennem de sidste år lavet saft af
de druer vi og solsortene ikke har nået at spise. Det er blevet til ca. 20
liter ren saft hvert år, og det svarer vel til omkring 30 flasker vin, eller
ca 7 flaske pr. vinstok.

mvh
Preben Mikkelsen