Jubii - Drivhus..
Fra : H.S.

Dato : 01-03-04 10:53

Så fik jeg endelig fundet et brugt drivhus (pengene er små) og bragt det
hjem og samlet.
Nu står det så uden glas i, for jeg er ikke helt sikker på om det skal blive
stående der hvor det står, eller om jeg skal flytte det.

Jeg har 2 muligheder for placering af det, begge i vores (store) gårdsplads.

1) er ovenpå fliserne i gårdspladsen, jeg vil alligevel have fliser i huset,
så jeg kan dyrke i 'flamingo-kasser' så underlaget er fint nok. - Jeg målte
soltiden i går, og der var direkte sol fra 10.00 - 14.00

2) er på jord, men stadig i 'gården' dvs meget læ. Her er underlaget jord,
og der skal derfor gøres et større arbejde i 'fundamentet' til drivhuset.
Her er der direkte sol (i går) fra kl. 11.00-15.00.

Spørgsmålet er så, hvilken af disse placeringer er bedst ? (jeg hælder selv
mest til nr 1) ?
Mht. soltiden, så kommer solen vel lidt højere på himlen = flere soltimer
efterhånden som vi kommer nærmere foråret ?

Findes der nogle gode bøger om drivhuse, og afgrøder i drivhuse som i kan
anbefale ? (jeg har politikens bog om drivhuset).

Alle forslag og generel nyttig information om omnet vil jeg blive glad for -
da jeg aldrig før har haft drivhus.

Henrik
Aloe Vera og produkter til personlig pleje:
http://www.hstrading.dk/

Fra : H.S.

Dato : 01-03-04 15:05

"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> Så fik jeg endelig fundet et brugt drivhus

Glemte at tilføje at disse to pladser er på nordsiden af huset, jeg har hørt
nordsiden er den dårligste side at stille huset på, men det er knageme den
mest 'logiske' side at stille huset på.

- er det er stor problem at drivhuset stilles på nordsiden af vores hus ?

Fra : Jens Petersen

Dato : 01-03-04 16:25

H.S. wrote:

> [...]
> mest 'logiske' side at stille huset på.
>
> - er det er stor problem at drivhuset stilles på nordsiden af vores hus ?

Det mest logiske er vel at stille drivhuset der hvor der er mest sol.
Hvis det er på nordsiden af dit hus så stil det der.

--
Jens callto://jensep

Life's rough, but the alternative's rougher!

Fra : H.S.

Dato : 02-03-04 08:35

"Jens Petersen" <jp@c.dk> skrev i en meddelelse

> Det mest logiske er vel at stille drivhuset der hvor der er mest sol.
> Hvis det er på nordsiden af dit hus så stil det der.

Der er desværre ikke mest sol på nordsiden, men på sydsiden. Sydsiden af
huset er bare forhaven, og her vil drivhuset passe meget dårligt ind.
Så jeg kunne vel ændre lidt i spørgsmålet, og spørge, hvor mange soltimer
skal der helst være, for at man får et fornuftigt udbytte af drivhuset ? Og
vil solen 'stå højere på himlen' hen under forår/efterår ? (= flere soltimer
ned i gården hvor mit drivhus helst skal stå).

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-03-04 09:23

On Tue, 2 Mar 2004 08:34:56 +0100, "H.S." <public@tele2adslSPAM.dk>
wrote:

> [...]
>skal der helst være, for at man får et fornuftigt udbytte af drivhuset ? Og

I sommertiden kan du sagtens få et godt udbytte i drivhuset selv om der
ikke er sol hele dagen.

Men et drivhus er lige så meget for at forlænge sæsonen, altså så man
kan gå tidligere i gang om foråret og holde den gående længere om
efteråret - og i disse ydersæsoner er sollyset vigtigt. Tidligt forår og
efterår er der hvor lyset er vigtigst.
Om sommeren er der lys nok selv om drivhuset måske ikke får sol hele
dagen, simpelthen fordi dagene er længere og solen står højere.

Nordsiden vil nok være et dårligt valg.

Vi har f.eks en terasse på nordsiden af huset - om sommeren er der alt
det sol vi har brug for, men fra midt november til midt februar der
rammer solen slet ikke fliserne derude - det er selvfølgelig ligegodt
når det er en terasse, for vi sidder ikke ude på den på den tid af året
- men for et drivhus er det vigtigt at der er så meget lys som muligt i
marts/april og september/oktober/november - netop fordi sæsonen skal
forlænges.

http://www.gartneriet.dk

Fra : H.S.

Dato : 02-03-04 10:52

> Nordsiden vil nok være et dårligt valg.

Hvis jeg vil 'forlænge sæsonen' ?

> [...]
> - men for et drivhus er det vigtigt at der er så meget lys som muligt i
> marts/april og september/oktober/november - netop fordi sæsonen skal

Så når jeg nu vil (starte) med tomater, agurker og andre typiske
drivhusting - så er placeringen ok ?

Hvad dyrker man i den 'forlængede sæson' ?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-03-04 11:30

On Tue, 2 Mar 2004 10:52:14 +0100, "H.S." <public@tele2adslSPAM.dk>
wrote:

>Hvis jeg vil 'forlænge sæsonen' ?

Ja, især.
Jeg ved da i hvert fald at jeg er mest glad for vores drivhus tidligt om
foråret hvor jeg kan gå i gang med at så nye planter allerede omkring 1.
april - inden der egentlig er noget i haven at give sig til.

>Så når jeg nu vil (starte) med tomater, agurker og andre typiske
>drivhusting - så er placeringen ok ?

Det tror jeg - men den kan være bedre. Altid mest muligt sol - det er
nemmere at skygge huset hvis der er for meget sol midt sommer, end det
er at give ekstra lys forår/efterår.

>Hvad dyrker man i den 'forlængede sæson' ?

F.eks kan man få tidlig salat, om efteråret kan man måske dyrke kinakål.
Jeg gør ikke selv rigtigt noget sådant, men bruger mest drivhuset til at
fremavle nye småplanter af sommerblomster og stauder om foråret og til
opbevaring af planter om vinteren.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-03-04 16:28

> [...]

> og der skal derfor gøres et større arbejde i 'fundamentet' til drivhuset.
> Her er der direkte sol (i går) fra kl. 11.00-15.00.

Om du vil have fast bund eller fri jord i bunden er en smagssag. Men husk at
indregne tidsændringen, når vi går over til sommertid om 4 uger.

> [...]
> Mht. soltiden, så kommer solen vel lidt højere på himlen = flere soltimer
> efterhånden som vi kommer nærmere foråret ?

Kommer vel an på, hvad du vil dyrke i huset. Nogle planter tåler bedre den
brændende sol end andre på det sene sted. Mht. læ, så er det vel lige meget,
planterne står da i læ inde i drivhuset - eller er drivhuset noget gammelt
møg, der ikke tåler vindpresset.

> [...]
hørt
> nordsiden er den dårligste side at stille huset på, men det er knageme den

Hvis der ellers er sol, er placeringen i forhold til beboelsen vel
ligegyldig. Hovedsagen må vel være en praktisk indretning af hele
haveanlægget inklusive drivhus.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 01-03-04 16:37

I news:c1vkre$eg$1@sunsite.dk <Erik Ginnerskov> <egin@spam.invalid>
skrev:

> Om du vil have fast bund eller fri jord i bunden er en smagssag. Men
> husk at indregne tidsændringen, når vi går over til sommertid om 4
> uger.

Hmm ??!
Hvorfor det?
Hverken drivhuset eller planterne kender vel klokken og bekymrer sig
ikke spor om sommertid/vintertid. Det eneste de tæller er soltimer, og
de er vel det samme uafhængigt af hvad uret viser.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-03-04 01:49

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev

> [...]
> ikke spor om sommertid/vintertid. Det eneste de tæller er soltimer, og
> de er vel det samme uafhængigt af hvad uret viser.

For så vidt rigtigt, men i dag står solen i syd klokken 12 middag, det gør
den ikke om en måned.

Solvinklen ændres 15 grader i forhold til urets visning ved skift til
sommertid, derfor.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Preben Andersen

Dato : 02-03-04 06:49

"Erik Ginnerskov" <egin@spam.invalid> wrote in message

> Solvinklen ændres 15 grader i forhold til urets visning ved skift til
> sommertid, derfor.

Det er jo altså uret og ikke solen, der ændrer sig, så hvis man retter ind
efter syd nu, er det også syd om en måned.

mvh
Preben

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 02-03-04 12:29

I news:c20lmr$b7s$1@sunsite.dk <Erik Ginnerskov> <egin@spam.invalid>
skrev:

> For så vidt rigtigt, men i dag står solen i syd klokken 12 middag,
> det gør den ikke om en måned.

Jeg er stadig ret sikker på, at hverken sol, drivhus eller planter ved
at vi indfører sommertid i Europa om en måned. Så hvis man undlader at
hænge et ur op i drivhuset, skulle man være på den sikre side ;)

> Solvinklen ændres 15 grader i forhold til urets visning ved skift til
> sommertid, derfor.

Det er rigtigt, men som sagt kender de involverede parter ikke klokken.

Det eneste der sker ved indførelse af sommertid er, at du og jeg står en
time tidlige op og går en time før i seng. Naturen fortsætter som den
plejer.

Man skal forresten også lige overveje, om soluret i haven skal vise
'ægte soltid' eller det skal følge uret. :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Søren

Dato : 01-03-04 16:46

> Men husk at
> indregne tidsændringen, når vi går over til sommertid om 4 uger.

Hvorfor det ?...Det er da ikke uret de rbestemmer hvor meget eller lidt sol
der er . *G

/Søren

Fra : H.S.

Dato : 02-03-04 08:45

"Erik Ginnerskov" <egin@spam.invalid> skrev i en meddelelse

> Om du vil have fast bund eller fri jord i bunden er en smagssag. Men husk
at
> indregne tidsændringen, når vi går over til sommertid om 4 uger.

Hvad vil det få af betydning for antallet af soltimer på mit drivhus ? - Og
> [...]

meget,
> planterne står da i læ inde i drivhuset - eller er drivhuset noget gammelt

Det sene sted ? Hvad mener du med det ?

Mht. at huset står godt i læ, mener jeg at en blæst omkring huset vil 'køle'
huset ned.

> hørt
>
> Hvis der ellers er sol, er placeringen i forhold til beboelsen vel
> ligegyldig. Hovedsagen må vel være en praktisk indretning af hele
> haveanlægget inklusive drivhus.

Jeg vil jo også mene den bedste placering må være hvor jeg synes huset står
bedst, men hvis ikke man får nogen agurker ud af det, så er man jo lige
vidt...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-03-04 00:48

"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> skrev

> Hvad vil det få af betydning for antallet af soltimer på mit drivhus ? -
Og
> hvor mange soltimer skal der helst være ?

Det ændrer selvfølgelig ikke på antallet af timer med sol, men det kommer på
andre tidspunkter.

> Det sene sted ? Hvad mener du med det ?

Den ene placering får lys fra 10 til 14, den anden fra 11 til 15

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Preben Andersen

Dato : 01-03-04 16:59

"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> wrote in message
> [...]
> Mht. soltiden, så kommer solen vel lidt højere på himlen = flere soltimer
> efterhånden som vi kommer nærmere foråret ?

Sol er selvfølgelig godt, men på den årstid, hvor du vil have planter i
drivhuset, kan du hurtigt få for meget sol og dermed for høje temperaturer.
Det vigtigste er, at huset ikke ligger meget i skygge. Specielt er store
skyggefulde træer i nordsiden eller i øst et problem.
Jeg ville foretrække placering på fliser, men der er vel en smagssag.

mvh
Preben

Fra : H.S.

Dato : 02-03-04 09:13

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skyggefulde træer i nordsiden eller i øst et problem.
> Jeg ville foretrække placering på fliser, men der er vel en smagssag.

hmm det svære er jo, at hvis der ikke er sol, så er der vel skygge ? (der er
ikke nogen 'mellemting'?)
Der er ingen træer der kan komme til at skygge for drivhuset, men ... :
Nord) ved drivhuset nordside, ca 1 m væk, er et plankeværk (1.5m højt)- det
gør vel ingenting, for solen komme jo alligvel ikke fra den side
Øst) ved drivhusets østside, ca 4 meter væk, er en garage (2 - 2.5m høj)
Syd) ved drivhusets sydside, ca. 4-5 meter væk er vores hus (ca 3 m høj)

Spørgsmålet må så være, er det helt håbløst at stille drivhuset her ?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-03-04 09:27

On Tue, 2 Mar 2004 09:13:03 +0100, "H.S." <public@tele2adslSPAM.dk>
wrote:

>hmm det svære er jo, at hvis der ikke er sol, så er der vel skygge ? (der er
>ikke nogen 'mellemting'?)

Der er meget stor forskel på skygge. Der kan være det man kalder
vandrende skygge - en skygge som bevæger sig forbi som dagen går. Og der
kan være skygge noget af dagen. Forskellige træer skygger heller ikke
lige meget - inde i en granskov er der ret mørkt, mens der i en skov af
birk er noget lysere.

> [...]
>Syd) ved drivhusets sydside, ca. 4-5 meter væk er vores hus (ca 3 m høj)
>
>Spørgsmålet må så være, er det helt håbløst at stille drivhuset her ?

Jeg tror det ikke - det lyder ikke helt slemt og hvis du har 4 timers
sol her allerede nu, så kan det godt gå an vil jeg tro - men jo mere sol
jo bedre.

http://www.gartneriet.dk

Fra : H.S.

Dato : 02-03-04 10:48

> Jeg tror det ikke - det lyder ikke helt slemt og hvis du har 4 timers
> sol her allerede nu, så kan det godt gå an vil jeg tro - men jo mere sol
> jo bedre.

Det lyder altså dejligt Det er det eneste sted hvor drivhuset passer
rigtigt godt 'ind' på vores grund.

Men hvad er bedste mht solen. fra kl. 10-14 eller 11-15 - eller er det
ligegyldigt ? Umiddelbart vil jeg nok mene det er bedst at planterne får
morgensol ?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-03-04 11:31

On Tue, 2 Mar 2004 10:47:50 +0100, "H.S." <public@tele2adslSPAM.dk>
wrote:

>Det lyder altså dejligt Det er det eneste sted hvor drivhuset passer
>rigtigt godt 'ind' på vores grund.

Det er jo også noget man skal tænke på - der er ikke noget ved at
drivhuset står umotiveret et eller andet sted på grunden, bare fordi der
er mest lys.

>Men hvad er bedste mht solen. fra kl. 10-14 eller 11-15 - eller er det
>ligegyldigt ? Umiddelbart vil jeg nok mene det er bedst at planterne får
>morgensol ?

Ingen anelse ... tidlig sol er nok bedst, solen varmer jo også huset op.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 02-03-04 12:15

I news:c21fhc$mua$1@sunsite.dk <H.S.> <public@tele2adslSPAM.dk> skrev:

> [...]
> Øst) ved drivhusets østside, ca 4 meter væk, er en garage (2 - 2.5m
> høj) Syd) ved drivhusets sydside, ca. 4-5 meter væk er vores hus (ca

Egentlig er det noget vrøvl at diskutere placering nord/syd/øst/vest.
Det der er afgørende er om drivhuset får tilstrækkeligt sol. Hvis
afstanden til hovedhuset er stor nok til at drivhuset ikke ligger i
skygge, er der jo ingen problemer. Der er måske mere mening i at
overveje orienteringen af drivhuset. Jeg vil mene at en orientering
øst/vest, for at sikre størst muligt lysindfald, vil være det bedste.

Jeg ville også vælge morgensol for at få et hurtig opvarmning af huset
efter de kolde forårsnætter.

> Spørgsmålet må så være, er det helt håbløst at stille drivhuset her ?

Jeg ville bare gå i gang. Det kan godt være at du får en lidt kortere
sæson end andre, men jeg er ikke i tvivl om, at du vil få et rimeligt
udbytte. I varme somre kan lidt morgen og aftenskygge ligefrem vise sig
at være en fordel, så bare klø på :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : H.S.

Dato : 02-03-04 13:04

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> overveje orienteringen af drivhuset. Jeg vil mene at en orientering
> øst/vest, for at sikre størst muligt lysindfald, vil være det bedste.

Er det for at få sollyset ned gennem taget, fremfor gennem gavlen ?
(vores drivhus er 2.5x2.5 meter - så det være tagets orientering der har
betydning - i mit tilfælde

> Jeg ville også vælge morgensol for at få et hurtig opvarmning af huset
> efter de kolde forårsnætter.

Bekræfter bare den nuværende position på mit drivhus

> [...]
> sæson end andre, men jeg er ikke i tvivl om, at du vil få et rimeligt
> udbytte. I varme somre kan lidt morgen og aftenskygge ligefrem vise sig

Jeg tror du har ret, det får lov til at stå der hvor det står - så står det
også sammen med den øvrige køkkenhave.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 02-03-04 13:23

I news:c21t1h$5a8$1@sunsite.dk <H.S.> <public@tele2adslSPAM.dk> skrev:

> Er det for at få sollyset ned gennem taget, fremfor gennem gavlen ?
> (vores drivhus er 2.5x2.5 meter - så det være tagets orientering der
> har betydning - i mit tilfælde

Ja, det var det der var tanken. Du har et større glasareal på siden af
huset end i gavlen.

> Jeg tror du har ret, det får lov til at stå der hvor det står - så
> står det også sammen med den øvrige køkkenhave.

Det er jo bare endnu et argument for den nuværende placering. Held og
lykke med projektet :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-03-04 14:02

On Tue, 2 Mar 2004 13:23:15 +0100, "Carsten Finn Rasmussen"
<cfr@c.invalid> wrote:

>Ja, det var det der var tanken. Du har et større glasareal på siden af
>huset end i gavlen.

Til gengæld ligger hele den ene langside så "i skygge" af planterne som
vender ud mod syd.
Normalt vender man bede i planteskoler nord/syd, for at alle planterne
får ca. lige meget lys. Jeg vil tro det samme gælder for drivhuse.

Men i praksis for almindelige havefolk har det nok ikek ret meget at
sige.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Andersen

Dato : 02-03-04 15:16

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> On Tue, 2 Mar 2004 13:23:15 +0100, "Carsten Finn Rasmussen"

> Til gengæld ligger hele den ene langside så "i skygge" af planterne som
> vender ud mod syd.

Så er det smart at plante agurkerne mod syd og tomaterne i "skyggesiden"

mvh
Preben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-03-04 17:17

On Tue, 2 Mar 2004 15:15:36 +0100, "Preben Andersen"
<pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:

>Så er det smart at plante agurkerne mod syd og tomaterne i "skyggesiden"

Jeps - det gør jeg også så vidt muligt - selv om vores drivhus ligger
ca. nord/syd, så får det mere lys fra vest-siden end fra østsiden.

http://www.gartneriet.dk