ÆØÅ på amerikansk tastatur
Fra : Matthias Rasmussen

Dato : 29-02-04 23:34

Hej,

Jeg har uden held søgt på internettet efter et program, der kan omprogrammere
enkelte taster på mit tastatur, uden at det er nødvendigt at ændre
tastaturlayout i systemindstillinger.

Min computer er købt i USA, og har derfor amerikansk tastatur. For at kunne
skrive æøå er jeg derfor nødt til at skifte til dansk layout i
systemindstillinger. Problemet er dog at det samtidig flytter rundt på en
lang række andre symboler.

Det ville derfor være mere optimalt, hvis jeg kunne køre med amerikansk
layout og så blot omprogrammere 3 af de taster jeg sjældent bruger til æøå.

Er der nogen der kender en metode/program, der kan hjælpe mig med dette?

På forhånd tak for hjælpen.

MVH
Matthias Rasmussen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 01-03-04 00:23

Matthias Rasmussen <mjr@city.dk> wrote:
> Det ville derfor være mere optimalt, hvis jeg kunne køre med amerikansk
> layout og så blot omprogrammere 3 af de taster jeg sjældent bruger til æøå.

Ville det ikke nemmere at huske/lære tastekombinationerne:
ALT + a = å
ALT + o = ø
ALT + q = æ

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Marie Antonsen

Dato : 01-03-04 14:29

Preben Bødker Nielsen wrote:

> Ville det ikke nemmere at huske/lære tastekombinationerne:
> ALT + a = å
> ALT + o = ø
> ALT + q = æ

jeg synes, at alt+' giver et pænere æ, alt+q sidder også alt for tæt på
æble-q

/Marie

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 01-03-04 14:35

Marie Antonsen <ivhma@ivh.au.dk> wrote:

> jeg synes, at alt+' giver et pænere æ, alt+q sidder også alt for tæt på
> æble-q

Absolut enig. Missede den i skyndingen.
ALT + q er faktisk et ae.
Og til dem med DK-tatsetru sidder æ på ALT + ø

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : (Per Røn

Dato : 01-03-04 15:04

> Ville det ikke nemmere at huske/lære tastekombinationerne:
> ALT + a = å
> ALT + o = ø
> ALT + q = æ

alt-q giver altså /ikke/ æ, men et fransk tegn der ser næsten lige sådan
ud.

For at få æ /skal/ du trykke alt-' [giver " med skifttasten]. Tegnet
ligger samme sted som ø på dansk tastatur.

Sammenlign i øvrigt sh-alt-Q: ¼, sh-alt-': Æ

Om det har betydning? Dét kan du lige tro.
--
Per Erik Rønne

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 01-03-04 15:50

Per Rønne <per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid> wrote:

> [...]
> ligger samme sted som ø på dansk tastatur.
>
> Sammenlign i øvrigt sh-alt-Q: ¼, sh-alt-': Æ
>
> Om det har betydning? Dét kan du lige tro.

Læser du aldrig indlæggene i en tråd, før du selv bidrager?

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : (Per Røn

Dato : 01-03-04 17:01

> Læser du aldrig indlæggene i en tråd, før du selv bidrager?

Jeg synes nu ikke at du skrev det samme som jeg gjorde. Du talte om oe,
jeg talte om ½, som i fransk ½il, øje. Men det kan da godt være at vi
mente det samme, selv om oe i Danmark plejer at bruges om ø .
--
Per Erik Rønne