Apex eller Poseidon regulator
Fra : Bo Poulsen

Dato : 29-02-04 21:27

Hej Ng

Står for at skulle købe regulatore men kan ikke helt finde ud af hvilke det
skal være.
Jeg har beslutte at jeg kun vil købe regulatore én gang. Så det skal være
"kram" det første jeg køber.
Nu står jeg bare lige med det lille dillima om det skal være Apex ATX200
eller Poseidon Jetstream.
Håber at i kan give mig nogle gode råd.

Bo

Fra : Allan Norsk

Dato : 29-02-04 21:39

"Bo Poulsen" <frenning@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Ng
> Nu står jeg bare lige med det lille dillima om det skal være Apex ATX200
> eller Poseidon Jetstream.

Hvad for en bil skal man købe Ford eller Opel? Et spørgsmål der kun findes
subjektive svar på, så her har du mit:

Jeg vil helt klart anbefale Apeks. Jeg dykker selv med Apeks der er en
billig, driftsikker og robust regulator. Hvilken model du køber er vist mere
et spørgsmål og smag og stil end om ydeevne, da de alle har stort set samme
indmad. Eneste minus ved regulatoren er at der kan ligge lidt vand i bunden
som ikke tømes ud. Det får man så i munden når man ligger på ryggen. Det er
dog meget lidt og ikke altid et problem.

Jetstreamen har jeg dykket med på et par enkelte dyk. Den har en meget stor
(sammenlignet med Apeks) initiel åndingsmodstand, hvorefter man bliver
nærmest blæst op. Det er muligt at de regulatorer jeg lånte (2 forskellige
sæt) var dårligt indstillet/vedligeholdt, men jeg brød mig ikke om at dykke
med dem.

Ellers se efter hvad tekdykkerne anvender. De er kendt for ikke at gå på
kompromis med deres udstyr.

/Allan

Fra : Søren Arnvig

Dato : 29-02-04 22:04

"Allan Norsk" <sletdette_allan_norsk@hotmail.com> wrote in message
> [...]
forskellige
> sæt) var dårligt indstillet/vedligeholdt, men jeg brød mig ikke om

Jeg er enig med Allan.
Jeg har prøvet Jetstream ved et par lejligheder
og man får ganske enkelt et "hug" i lungerne, når den
endelig åbner.

Jeg dykker selv med Apeks, startede med en TX40 i '96
købte så en TX50 i '99 og sidste år en ATX200, som
jeg er meget tilfreds med. Eneste anke er at ATX'ens
udblæsning larmer lidt mere end TX'ens, men det er en
ren subjektiv vurdering.

Søren Arnvig

Apeks Rules !

Fra : KC

Dato : 29-02-04 22:37

Søren var det den omtalte vi brugte på KC-staffetten?
Den er god... hvis lungen klapper sammen kan man nemt rette den ud med
purgeknappen

Jeg dykker med Spiro Legend og det virker

KC

Klaus Christensen
Se mine synspunkter om dykning på www.kcdk.com
CMAS *** - Padi Divemaster - Basic nitrox CMAS og PADI

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-04 00:13

"KC" <kc@kcdk.com> skrev i en meddelelse
> Søren var det den omtalte vi brugte på KC-staffetten?
> Den er god... hvis lungen klapper sammen kan man nemt rette den ud med
> purgeknappen

nej den vi brugte på stafetten var en posidon Xtream, men den bruger samme
prensip som "hånd bruseren" (Jetstream), nemlig styrestrøms prensippet, som
jeg heller ikke bryder mig om, man skal nermest suge efter luften et split
sekundt, før den åbner og når den så åbner så fylder den bare lungerne uden
at du gør noget aktivt.
posidon elsker siger at man vender sig til det og efter nogle dyk med dem
tænker man slet ikke over det, men Apeksen giver et meget mere naturlig
indånding,

så jeg vil også anbefale Apeks, og hvis du har for mange penge så køb du
bare en ATX200
men den er altså ikke bedre end en ATX50, forskælden likker kun i første
trinnet, og det er sku mest udsenet der er andeledes.
hvis du går op i DIR / DIS / JEDI så giver ATX200 første trinnet ca 1 til 2%
pænere slange føring, og når dine flasker står i båden ser ATX200 vel ca 25%
mere cool ud, især hvis du køber Black Pearl versionen

> Jeg dykker med Spiro Legend og det virker

Spiro Legend er jo stort set en Apeks med et spiro mærke på

--
for at svare direkte send til mrnews(snabel-A)tiscali.dk
erstat "(snabel-A)" med "@"

Med Venlig Hilsen
Morten Dall Darmer

Fra : Timo J

Dato : 01-03-04 14:06

Hmm - jeg er ikke specielt glad for Apex - dem jeg har dykket med har ikke
virket specielt overbevisende på mig... Til gengæld har jeg en kærlighed for
posidon cyclone ( den det ligner et T i tværsnit hvis navnet er glippet )
som andre ikke bryder sig om... grøn bil, rød bil osv.. ik!Anyway en
mulighed er nok at se på dykkercentrene og se hvilke modeller de bruger, et
kan være at dykke teck på 120 meter, hvor dykkeren ved hvad han laver, et
andet er 3 - 5 dyk om dagen med elever året rundt, med folk som måske ikke
har den største finføelse med behandlingen af udstyret - det kan godt være
det er grimme modeller, men kan de holde til det såe er man allerede nået
langt...

--
Venligst / Best Regards

Timo Jattu

Scandinavian Diving Import
WWW.S-D-I.DK
WWW.SPEARFISHING.DK - WWW.FREEDIVING.DK
WWW.UW-RUGBY.DK - WWW.SCUBADIVER:DK

Fra : Klaus Christensen

Dato : 01-03-04 14:21

Timo J <Timo*Remove*@s-d-i.dk> skrev:
> [...]
>elever året rundt, med folk som måske ikke
>har den største finføelse med
>behandlingen af udstyret - det kan godt være

Mener du at de regulatorer dykkercentre bruger er mere pålidelige
end dem huledykkere, tekniske dykkere m.fl. bruger?

Jeg er af den overbevisning, at et dykkercenter der ikke sælger X-
regulator heller ikke dykker med den... Men det siger jo intet om
regulatoren. (Samme tid skal det siges at jeg sælger Apeks, Spiro,
Suunto, Cressi m.fl. - så min mening er måske heller ikke helt
neutral!!!)

Når jeg dykker med elever er det meget "moderat pres" mine
regulatorer udsættes for i modsætning til når jeg dykker "for
sjov"... Alligevel bruger jeg altid samme regulator.

KC

Fra : Timo J

Dato : 02-03-04 08:42

"Klaus Christensen" <kc@kcdk.com> skrev i en meddelelse

> Mener du at de regulatorer dykkercentre bruger er mere pålidelige
> end dem huledykkere, tekniske dykkere m.fl. bruger?

Både Ja og Nej - Det er jo nettop en religionskrig om den ene regulator er
bedre end den anden.. Hvis en regulator bliver brugt i den mængde som en
undervisnings regulator, så giver det en god indikation af at den er
driftsikker.. Jeg har oplevet elever der brugte opmod 45 L i minuttet i
overfladen.. rundt regnet 135 L i min på 20 meter, Jeg bruger imellem 9 -
12 litter i overfladen.. jeg skal dykke væsentligt dybere for at udsætte
regulatoren for den samme belastning som denne elev....... yderligere
dykker "de fleste" huledykkere/teckdykkere ( dem jeg kender ) dykker stort
set kun med udstyr der lige er serviceret hjemmefra og i god stand.

> [...]
> regulatoren. (Samme tid skal det siges at jeg sælger Apeks, Spiro,
> Suunto, Cressi m.fl. - så min mening er måske heller ikke helt

Hmm jeg var ikke klar over at Suunto havde produceret en regulator ?

> Når jeg dykker med elever er det meget "moderat pres" mine
> regulatorer udsættes for i modsætning til når jeg dykker "for
> sjov"... Alligevel bruger jeg altid samme regulator.

X-regulatoren... Hvor meget tror du der er X og hvor meget tror du der er
effektiv marketing ? Der er da ingen tvivl om at den kult status nogle
techdykkere har, medvirker kraftigt til at præge den specifikke gruppes
udstyr.. Naturligvis er der forskel på regulatore, men i bund og grund er
der ikke ret meget forskel på de principper de køre på, så sålænge man
kikker på en kvalitets regulator ( gode martrialer ) der til danske forhold
er frostsikret burde man være udstyret med en god regulator ( CE mærkning
ovs. ) hvis de så bliver brugt meget og ikke behandlet specielt godt af
f.eks elever utallige gange, så har man en ide om udstyrets holdbarhed..

Er der ikke en eller anden som kan finde en statistik over fejl på
regulatore pr bruger versus alderen - der er sikkert lavet sådan en
undersøgelse.... ( Og ikke en Min regulator er bedre, fordi min test, viser
min ect ect test )

Fra : Henrik

Dato : 02-03-04 08:56

> Hmm jeg var ikke klar over at Suunto havde produceret en regulator ?

Suunto = Apeks

Fra : Henrik

Dato : 02-03-04 16:48

> Hmm jeg var ikke klar over at Suunto havde produceret en regulator ?

Lavet og lavet!! Den hedder Teno og er faktisk en Apeks TX 100 med et Suunto
mærke på.

Man bør huske en forskel på de to nævnte typer regulatore er at Apeks laver
medstrøms regulatore og Jetstreem er en modstrøms regulator. Modstrøms
regulatore har en tendens til at lukke for luften ved freeflow, det gør
medstrøms regulatoren ikke om den så hedder Suunto, Apeks eller noget
tredie.

Har både en Tx 100 og 2 ATX50, 50 er som jeg oplever det lige så god en reg.
som den noget dyre TX/ATX100.

Hilsen Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-04 18:40

Henrik wrote:

> [...]
> laver medstrøms regulatore og Jetstreem er en modstrøms regulator.
> Modstrøms regulatore har en tendens til at lukke for luften ved

for lige at gål lidt op i detalje, så er freeflow når en regulator begynder
at blæse af sig selv og ikke stopper igen uden at du gør noget aktivt,

så en regulator kan jo ikke lukke for luften ved freeflow, for så er det jo
ikke freeflow, det jeg vil tro du mener er at hvis en regulator fryser så
kan den endten fryse i åben eller lukket tilstand,
alle regulator der bygger på det tratisjonelle ventil prensip vil have
tendens til at fryse i åben tilstand, det vil sige at de freeflower, det vil
også sigeat dit luft pisser ud men du kan stadig trakke vejeret i
regulatoren (selv om det bliver meget koldt på tænderne) hvordan en
modstrøms regulator fryser skal jeg ikke kunne udtale mig om, men hvis det
er i lukket tilstand er det jo ikke smart, for OK det luft forsvinder ikke
fra flasken, men du kan heller ikke få det ud ;-(
og din luft forsyning bliver afbrudt omgående ;-(

Fra : Henrik

Dato : 02-03-04 19:45

> [...]
> fra flasken, men du kan heller ikke få det ud ;-(
> og din luft forsyning bliver afbrudt omgående ;-(

Sorry jeg udtrykte mig lidt kvajet, men hvis et 2 trin af modstrøms typen
fejler vil det pga. den særlige sædemekanisme lukke for luft strømmen, det
er primært derfor at huledykkere etc. ikke bruger modstrøms regulatore.
Desforuden kræver modstrøms regulatore normalt også en afstemt slange med en
indbygget overtryksventil for at undgå slange springning ved fejl.

Ud over Jet Stream og Odin er f.eks. Dräger Shark også af modstrøms typen,
de bliver fære og fære, men når de virker er de meget lette at ånde.

Jeg beklager den skrive fejl.

Henrik

Fra : Tommy Larsen [Scubag~

Dato : 03-03-04 11:34

Hej igen.

Der er lige et par ting der skal på plads mht til Jet/Xstreeam
regulatorerne.
De er begge født med en overtryksventil på slangen som slår ud hvis
trykket stiger til over 17-18bar
Jetstreame er yderlige udstyret med overtryskventil i 1.trinnet.

Dette betyder at du STADIG kan ånde på den trods en frysning i 1.trinnet.

Tommy

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-04 12:43

Hej Tommy,

> [...]
> Jetstreame er yderlige udstyret med overtryskventil i 1.trinnet.
>
> Dette betyder at du STADIG kan ånde på den trods en frysning i

i min verden er det helt sort det du skriver,
hvis andet trinet fryser, hvad hjælper det så at der er en over tryks ventil
på slangen eller 1 trinet ? der kommer jo ikke over tryk i slangen fordi 2
trinet fryser,

der hvor over tryks ventilen ville hjælpe er hvis 1 fryser i åben stilling,
så ville overtryks ventilen lukke op for at minske trykket i skangen og så
ville man ganske rigtigt stadig kunne trakke vejeret som normalt i
regulatoren, man må så bare håbe at den lille over tryks ventil kan nå at
"drane" lige så meget luft som et Højt ydene første trin som Xtream 's kan
lavere når det fryser i fuld åben stiling ? men det har de vel tænkt på /
testet.

Fra : Stefan N

Dato : 03-03-04 13:26

"Morten Dall" <mrnews(snabel-A)tiscali.dk> skrev i meddelandet
> [...]
ventil
> på slangen eller 1 trinet ? der kommer jo ikke over tryk i slangen fordi

Frysning i 2:a steget inträffar ju inte på en Jetstream. Jag har aldrig hört
om någon som lyckats frysa en siliconhylsa.

Däremot är det ganska vanligt att det gör det på Apex ATX serie.

Stefan

Fra : Timo J

Dato : 03-03-04 13:48

"Stefan N" <stefan.nilsson@ttelia.com> skrev i en meddelelse

> [...]
hört
> om någon som lyckats frysa en siliconhylsa.
>
> Däremot är det ganska vanligt att det gör det på Apex ATX serie.

Super tekdykker regulator. Ahmmm.......................

Timo.

Fra : Henrik

Dato : 03-03-04 20:03

"Stefan N" <stefan.nilsson@ttelia.com> wrote in message
> Frysning i 2:a steget inträffar ju inte på en Jetstream. Jag har aldrig
hört
om någon som lyckats frysa en siliconhylsa.

> Däremot är det ganska vanligt att det gör det på Apex ATX serie.

Er der nogen her i NG, som kan nikke genkendende til ovenstående postulat??

/Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-04 20:16

Henrik wrote:
> Er der nogen her i NG, som kan nikke genkendende til ovenstående
> postulat??

nej ikke jeg, jeg troede på et tidspungt at den frøs, vi lå i overfladen, i
ca 4 grader vand og min makker kom til med sin fod at rykke min regulator ud
af munden da han hoppede op i båden, da den remte vandet begyndte det at
blæse, og det kunne jeg ikke få den til at holle op med, så jeg troede at
den var frosset fast, men det var den ikke, der er hvis man har justeret sin
Apeks til laveste muglige åndings modstand og sat ventura efekten helt over
på plus, hvis så den begynder at blæse så danner venture efekten vakum i
kammeret som gør at den åbner mere og mere, måden at stoppe / forhindre det
på er at skubbe ventura efekten på minus når man er i over fladen.

Fra : Henrik

Dato : 03-03-04 20:24

> [...]
det
> på er at skubbe ventura efekten på minus når man er i over fladen.

Præcis - mon ikke det er det han tager fejl af? Det står jo endda beskrevet
i manualen. Man kan faktisk bare tage regulatoren i munden. Den modstand er
nok til at den stopper.

/Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-04 20:57

Henrik wrote:

> Præcis - mon ikke det er det han tager fejl af? Det står jo endda
> beskrevet i manualen. Man kan faktisk bare tage regulatoren i munden.
> Den modstand er nok til at den stopper.

man kunne godt tro at det var det folk (inklusiv mig selv forvekslet med at
den frøs)
men jeg vil da sige at luft temperaturen (da det skete for mig) var nok
under 0, og vandet var et par grader, og da den begyndte at blæse, var jeg i
fær med at tage mine 2x12 af, og det var mit første dyk med dem, og jeg blev
lidt over rasket af regulatoren, så der gik faktisk ret læng tid før jeg
havede fået flaskerne af og lukket ned for ventilen, så den stoppede med at
blæse, og på den tid var den ikke nået at fryse, for så snart jeg havede
lukket, så åbnet jeg igen uden problemer, så den var ikke frosset, og som du
skriver jeg skulle bare have taget den i munden igen.

Fra : Stefan N

Dato : 03-03-04 23:02

"Henrik" <mabehemaFJERN@DETTEtdcadsl.dk> skrev i meddelandet

> [...]
> hört
> om någon som lyckats frysa en siliconhylsa.

> Er der nogen her i NG, som kan nikke genkendende til ovenstående

Det blev lite fel där..

Jag menar att ATX serien är mer fryskänslig an den gamla TX serien.
Det är av egna erfarenheter och jag har hört samma sak av flera svenska
återförsäljare.

Stefan.

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-04 23:29

Stefan N wrote:
> Det blev lite fel där..
>
> Jag menar att ATX serien är mer fryskänslig an den gamla TX serien.
> Det är av egna erfarenheter och jag har hört samma sak av flera
> svenska återförsäljare.

hvad skulle grunden til dette være ?
så vidt jeg ved er der ikke forskeld på indmaden i en ATX og en TX det
skulle kun være plast huset der er mindre på ATX serien.

Fra : Stefan Nilsson

Dato : 03-03-04 23:35

> [...]
>
> --
> for at svare direkte send til mrnews(snabel-A)tiscali.dk

Det är rätt som du säger. Det ska vara samma innehåll förutom huset.
Kan det vara att ett mindre hus ger en högre lufthastighet och därmed en
ökad avkylning av metallen i regulatorn?

Stefan

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-04 00:05

Stefan Nilsson wrote:
> Det är rätt som du säger. Det ska vara samma innehåll förutom huset.
> Kan det vara att ett mindre hus ger en högre lufthastighet och därmed
> en ökad avkylning av metallen i regulatorn?

tja det kan da godt være, men det lyder nu lidt mærkeligt, det er en skam at
der nok ikke findes noget statistik på den slags ;-(

Fra : Thomas VJ

Dato : 04-03-04 06:44

"Morten Dall" <mrnews(snabel-A)tiscali.dk> wrote in message

> hvad skulle grunden til dette være ?

Kan det være fordi at Poseidon er svensk?

/Thomas

Fra : Henrik

Dato : 04-03-04 08:19

"Thomas VJ" <forkertadresse@nowhere.uni> wrote in message

> "Morten Dall" <mrnews(snabel-A)tiscali.dk> wrote in message

> Kan det være fordi at Poseidon er svensk?

Det har man da hørt om før......

/Henrik

Fra : Stefan Nilsson

Dato : 04-03-04 16:14

"Henrik" <mabehemaFJERN@DETTEtdcadsl.dk> skrev i meddelandet

> "Thomas VJ" <forkertadresse@nowhere.uni> wrote in message

> Det har man da hørt om før......
>
> /Henrik

Mycket möjligt att det är så.. Titta både på Poseidon och Divex tex. De är
båda utvecklade av folk som finns i Sverige och är tänkta att kunna användas
i kalla vatten.
Hade ni i Danmark oxå utvecklat regulatorer så är jag säker på att ni inte
hade varit sämre.
Tittar man på de flesta märken som inte utvecklas i "kalla" länder så har de
konstigt nog regulatorer som inte tål kallvatten. Varför inte konstruera dem
från början så att man inte behöver frysskydda dem? Det kan inte kosta mera
att göra en genomtänkt konstruktion från början väl?

Stefan

Fra : Allan

Dato : 04-03-04 16:59

Her er et par artikler vedr. koldtvandsregulatorer.
Apeks klarer sig ok

http://makeashorterlink.com/?R58622C97
http://www.divernet.com/equipment/0501icing.htm
http://www.divernet.com/equipment/0302regtest2.htm

Denne her er lidt gammel, men meget interessant. Fx. fejler MK200/G200 8 ud
af 8 gange :-/
http://scilib.ucsd.edu/sio/nsf/diving/robbins.html

Fra : Tommy Larsen

Dato : 05-03-04 15:30

Så ifølge dit nederste link ,så skal man måske tage sin Sherwood Maximus i
brug...............hmm...

Tommy

Fra : Tommy Larsen

Dato : 03-03-04 14:32

Hej Morten

Ok, - jeg henviser udelukkende til en frysning i 1.trinnet. Så jeg har måske
misforstået problemet , sorry.
Men som stefan nedenfor nævner er der ikke frysningsproblemer i 2.trinnet.
Eller er der nogen der har haft det ??? Her mener jeg KUN på
Jetstream/Xstream.

Tommy

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-04 19:15

> [...]
> Men som stefan nedenfor nævner er der ikke frysningsproblemer i
> 2.trinnet. Eller er der nogen der har haft det ??? Her mener jeg KUN

okay jeg var ikke klar over at en jet stream ikke kan fryse i andet trinet

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-04 14:50

Timo J wrote:
> [...]
> kærlighed for posidon cyclone ( den det ligner et T i tværsnit hvis
> navnet er glippet ) som andre ikke bryder sig om...

Cyklonen bygger heller ikke på styre strøms prensippet, så jeg ville heller
dykke med en cyklon end med en jetstream.

> osv.. ik!Anyway en mulighed er nok at se på dykkercentrene og se
> hvilke modeller de bruger, et kan være at dykke teck på 120 meter,

hvad jeg har set til dykker centere så er det tit en tendens til at det er
ringe regulator de bruger, de tænker ikke på ting som høj ydelse og åndings
komfort, de tænker tit kun på prisen, for hvad robust hed "hvormange tæsk
kan de tåle at få" så tror jeg ikke der er den helt store forskeld på de
dyre og billige regulator, det er ydelse og åndings komfort, og frost
sikring man betaler for.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 08-03-04 21:54

ALLANRH02649HANSEN@rh.dk skrev i Message-ID: <c2hh6c$jce$2@sunsite.dk>:

> Prøv eksempelvis at se indlæg nr 1605. At der er en grov
> sammenblanding af Halcyon, DIR og GUE er nu også åbenbaret for DIR
> kredsen.

Jeg tror du skal have dine skolepenge tilbage, hvis du får det jeg skrev
til en "grov sammeblanding". :) Jeg mente at det var for meget til min
smag og jeg var bange for at det kunne misbruges (jeg sagde ikke det var
sket). Ellers må du slå hyperbole op i en ordbog.

> Bland andet at Halcyon og GUE bliver ledet fra samme kontor vidner
> vist mest om at dette er et marketings fif.

Igen overfortolker du hvad jeg skrev.

> Peter har jo tidligere været den ypperste fortaler for Halcyons produkter
> ( mens han solgte dem ).

Jeg mener stadig Halcyon laver gode produkter. Hvor er ændringen
opstået?

> Han sælger stadig Apeks og har 7 sæt ( 2001:2 DS4 og 4 DST og vennerne
> kan verifisere at de er købt før den tid ? ).

Se nedenfor.

> Helt ærligt Apeks og Halcyon laver da en række glimrende produkter,
> ligesom Poseidon, Diverite, scubapro, DTD og andre producenter.

Jow, men jeg diskuterer altid fra en DIR optik.

> Allan Hansen, med mail problemer

.... og en alternativ virkelighedsopfattelse¹

¹ Eller i hvert fald udtaler sig enten mod bedre vidende eller blot ikke
har undersøgt tingene ordentligt: Se eventuelt her for et hint
<http://www.dktechgear.dk/catalog/product_info.php/products_id/133>...

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Thomas VJ

Dato : 01-03-04 16:06

"Bo Poulsen" <frenning@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote in message

<klip>

> Nu står jeg bare lige med det lille dillima om det skal være Apex ATX200
> eller Poseidon Jetstream.
> Håber at i kan give mig nogle gode råd.

Hej Bo,

Jeg har været den forholdsvis temmelig lykkelige ejer af en Jetstream og er
nu den temmelige lykkelige ejer af ATX200.

De eneste fordel jeg kan nævne ved Jetstreamen er at udblæsningsboblerne
_aldrig_ har generet mit udsyn.
Det har det så heller ikke gjort endnu med ATX200'en.
Derudover kan man ikke vende Jetstreamen forkert i munden, hvilket blot er
en lille detalje.
Med hensyn til åndingsmodstanden, så kræver Jetstreamen en smule
tilvænning - jeg fik vanen at trække vejret ligesom gennem et sugerør som du
laver med tungen. Før jeg fik lært mig dette, tømte jeg min tank alt for
hurtigt... Hvis du har brug for _meget_ luft _nu_, så skal Jetstreamen nok
forsyne dig!
Jeg har aldrig haft problemer med denne initielle åndingsmodstand, som de
andre snakker om - måske fordi min Jetstream har været rigtigt justeret
eller måske jeg bare ikke har været obs på dette...
Jeg ved ikke om Poseidon stadig har problemer med deres første trin. Min
havde det problem at "sædet" til højtrykssædet inde i 1.trinnet ikke var
helt perfekt hvilket resulterede i at Jetstreamen spontant kunne finde på at
Freeflowe - endda på land og også selvom jeg fik skiftet højtrykssædet 2
gange. Da den gjorde det for tredje gang (ud af ca. 500 dyk med den),
besluttede jeg mig for at skifte den ud med en ATX200 som jeg har haft 250
dyk med siden uden det mindste problem.

Derudover vil jeg nævne at det kan være særdeles svært at få Poseidon
serviceret i udlandet.

ATX200 har en svag til at ånde vådt når man svømmer på ryggen eller står på
hovedet - det "problem" har jeg aldrig haft med Jetstreamen.

Om du køber ATX200 eller ATX100 tror jeg ikke du vil lægge mærke til med
mindre du er lidt af en udstyrsspasser - ATX200 ser selvfølgelig noget bedre
ud

Håber ovenstående hjalp dig lidt i dit valg.

mvh,
Thomas

Fra : jhyden

Dato : 01-03-04 23:12

> Nu står jeg bare lige med det lille dillima om det skal være Apex
ATX200
> eller Poseidon Jetstream.

Nu må vi vist nuancere debatten lidt!

Jeg forstår ikke helt, at der er så mange, der hader Poseidon Jetstream
så meget!

Jeg har, siden jeg begyndte med at dykke brugt Poseidon Jetstream og
været ualmindelig tilfreds med den. Men jeg har jo heller ikke prøvet
andet. Man får virkelig luft, når det behøves, og efter min smag meget
behagelig ved såvel ud- og indånding (uden den store støj/bobler). Det
er muligt (selv) at justere styrken af luftstrømmen.

P.g.a. prisen på service og reservedele har jeg imidlertid købt min
første Apeks regulator (TX50) i stedet for at reparerere/servicere min
back-up automat. Ved første test blev jeg noget overrasket. Hold da k...
en larm, der er ved udånding - faktisk troede jeg, at den freeflowede i
små portioner, men sådan er den åbenbart bare.

DIR-dykkere fordømmer Jet-streamen p.g.a. dens høje mellemtryk (12 bar
ca.) samt, at den ikke kan adskilles under vand. (Det kommer jeg nu nok
heller ikke til alligevel).

Selvom jeg er på vej væk fra Poseidon til Apeks, mener jeg altså, det er
en rigtig god automat, hvis luftstrømmen falder i ens smag. Prøv dog
begge i svømmehallen og døm selv. De er begge ret alm., så det skulle
kunne lade sig gøre at finde nogen, som har de automater. Jeg ville ikke
købe ATX200 - ud fra en kvalitet/økonomisk betragtning. ATX50 med DS4 1.
trin er et langt bedre køb - så har du råd til at købe et 1. trin mere,
når du får dobbeltsæt flasker.

God fornøjelse

http://www.kandu.dk/

Fra : Tommy Larsen

Dato : 02-03-04 10:54

Hej
Er det sådan man har overset POSEIDON Xstream ?

Tommy .

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-04 12:27

> Hej
> Er det sådan man har overset POSEIDON Xstream ?

efter min mening er prisen for høj på Xstream,

hvis man godt kan lide den vejer trækning det giver med en regulator efter
styrestrøms prensippet, så kan man jo købe jetstream

hvis man er mere til en, efter min mening, naturlig vejer trækning så må det
blive en Apeks.

hvis man tænker pris / mugligheder for servis osv så vil jeg tro Apeks
vinder
tænker man anskaffelse pris så er Apeks også billigst.

(det med at Posidon lamer mindre ved udåndings bobler har jeg ikke lagt
mærke til)

Fra : Klaus Christensen

Dato : 02-03-04 13:07

>ATX200
>
>Nu må vi vist nuancere debatten lidt!
>
>Jeg forstår ikke helt, at der er så
>mange, der hader Poseidon Jetstream
>så meget!

Hvem HADER Poseidon?

>Jeg har, siden jeg begyndte med at
>dykke brugt Poseidon Jetstream og
>været ualmindelig tilfreds med den.
>Men jeg har jo heller ikke prøvet
>andet.

Det har jeg, derfor skrev jeg, at jeg med min erfaring foretrækker
Spiro eller Apeks

Man får virkelig luft, når
> [...]

Det kan man også på de andre.

>P.g.a. prisen på service og
> [...]

Freeflow i små portioner

men sådan er den
> [...]
>p.g.a. dens høje mellemtryk (12 bar
>ca.) samt, at den ikke kan
>adskilles under vand. (Det kommer jeg nu nok

Jeg kender ikke til nogen DIR-dykkere som direkte fordømmer. Men
det er rigtigt at de fleste koldtvandsDIR-dykkere anbefaler andre
regulatorer.

> [...]
>altså, det er
>en rigtig god automat, hvis
>luftstrømmen falder i ens smag. Prøv dog

Netop... Men svømmehallen fortæller bare ikke ret meget om
regulatoren på 29 meter i koldt vand (med mindre jeres svømmehal
er markant anderledes end de vestjyske?)

>De er begge ret alm., så det skulle
> [...]

Enig

Fra : jhyden

Dato : 03-03-04 23:38

> Netop... Men svømmehallen fortæller bare ikke ret meget om
> regulatoren på 29 meter i koldt vand (med mindre jeres svømmehal
> er markant anderledes end de vestjyske?)

Man kan selvfølgelig ikke få efterprøvet teorierne om frysning i
svømmehallen, men man kan godt få afprøvet, om det påståede 'hug' i
lungerne er ubehageligt, eller det falder i ens smag. Så føler jeg i
øvrigt at åndingen er meget ensartet med Jetstream, hvadenten man er på
4 meter eller 30 meter. Svømmehallen giver én muligheden for at afprøve
nyt udstyr uden unødige stressmomenter.

Angående frysning i 1. trin. Sidste vinter havde jeg begge mine
Poseidon-automater frostbeskyttet. I år var den det ikke. Der har intet
tegn været på frysning i hverken 1. eller 2. trin, selvom jeg har dykket
i 0 grader vand med frost i luften.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 04-03-04 00:45

jhyden wrote:
> [...]
> intet tegn været på frysning i hverken 1. eller 2. trin, selvom jeg
> har dykket i 0 grader vand med frost i luften.

Jeg har kørt over for rødt i dag, og jeg blev ikke kørt ned..?

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 02-03-04 17:38

jhyden wrote:
> DIR-dykkere fordømmer Jet-streamen p.g.a. dens høje mellemtryk (12 bar
> ca.) samt, at den ikke kan adskilles under vand. (Det kommer jeg nu
> nok heller ikke til alligevel).

Nej, det er ikke derfor DIR-dykkere fordømmmer Jet og Xstream eller hvordan
det nu staves det er fordi de er modstrøms regulatorer. Modstrøms
regulatoren kan finde på at lukke for luften, hvorimod medstrøms regulatoren
har tendens til at lave mere freeflow.

Nogle techdykkere synes det er smart at modstrømsregulatoren lukker i stedet
for at freeflowe fordi så mister de ikke alt deres gas. Hvis man dykker DIR
tilslutter man sig det synspunkt, at det er bedre at den freeflower fordi så
kan man stadig ånde af den. Det kan f.eks. være praktisk hvis ens makker
sidder og ånder på ens anden automat. Så ja, det er et spørgsmål om
religion, men det drejer sig ikke om farver eller mærker men om mekaniske
forskelle det synes jeg bare er vigitgt at pointere i denne diskussion.

Om man vælger en medstrøms regulator der hedder apeks scubapro eller mares,
om den er blå eller gul er for såvidt ligegyldigt.

mvh
Jonas

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 04-03-04 18:56

Stefan Nilsson skrev i Message-ID:
<jJH1c.84980$dP1.236704@newsc.telia.net>:

> Mycket möjligt att det är så.. Titta både på Poseidon och Divex tex.
> De är båda utvecklade av folk som finns i Sverige och är tänkta att
> kunna användas i kalla vatten.

Vandet kan altså også være temmeligt koldt i UK - men selvfølgelig ikke
så koldt som i Sverige.

Har for øvrigt ejet en Jetstream og dykket med både Divex og Cyklon.

Nu har jeg 7 Apeks.

Det siger vel et eller andet.

Fra : Bock

Dato : 04-03-04 19:11

Jahh du er da ikke svensker !

Fra : Stefan Nilsson

Dato : 04-03-04 21:57

"Bock" <turud@soldyk.dk> skrev i meddelandet
> [...]
> så koldt som i Sverige.
>
> Har for øvrigt ejet en Jetstream og dykket med både Divex og Cyklon.

Tjaa.. Jag äger 7 Jetstream, två Cyklon och en Apex...
Det säger väl inte mer än att jag föredrar Poseidon framför Apex??

Stefan

Fra : Henrik

Dato : 04-03-04 22:13

"Stefan Nilsson" <stefan.nospam.nilsson@telia.com> wrote in message
> [...]
>

> Tjaa.. Jag äger 7 Jetstream, två Cyklon och en Apex...
> Det säger väl inte mer än att jag föredrar Poseidon framför Apex??

Ok - Poseidon til svenskerne og Apeks til danskerne

/Henrik (lykkelig ejer af 2x ATX 100, som ikke engang bliver våde når jeg
ligger på ryggen!)

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 04-03-04 22:19

Stefan Nilsson wrote:

> Tjaa.. Jag äger 7 Jetstream, två Cyklon och en Apex...
> Det säger väl inte mer än att jag föredrar Poseidon framför Apex??

Eller at du ikke haft tid til at smide alt dit gamle ragelse ud endnu :P
hehe

Fra : Stefan Nilsson

Dato : 04-03-04 23:52

"Jonas Lüttichau" <j@FJERNDETmagnetix.dk> skrev i meddelandet

> Eller at du ikke haft tid til at smide alt dit gamle ragelse ud endnu :P
> hehe
>
> mvh

Eller att jag inte hunnit gå på bluffen som blev en myt och som man sen inte
har råd att erkänna att det inte var det bästa alternativet när man sålt av
alla sina gamla reggar och lagt en hel förmögenhet på nya reggar bara för
att gurusen sa att detta var det bästa och helt DIR...

Nu ska vi inte vara såna.. Men jag trivs med mina reggar och jag dyker
inte i grottor där jag förstår behovet av att kunna öppna reggarna. Min
Apex duger gott till deko iaf...

Men vad har man egentligen emot Xtremen? Den om nån ska ju vara DIR
eller??

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 05-03-04 01:07

Stefan Nilsson wrote:
> [...]
> när man sålt av alla sina gamla reggar och lagt en hel förmögenhet på
> nya reggar bara för att gurusen sa att detta var det bästa och helt

hehe :)

> Men vad har man egentligen emot Xtremen? Den om nån ska ju vara DIR
> eller??

Ikke så længe det er med en upstream ventil i 2. trinnet.

Fra : Allan Hansen

Dato : 05-03-04 07:50

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
>Nu har jeg 7 Apeks.
>Det siger vel et eller andet.

1. at du burde sælge de 5 du ikke bruger.
2. at du sælger Apeks ( læs den spændende tråd DIRQUEST på
http://groups.yahoo.com/group/dir_skand/) )))))))

Allan Hansen, Spiro og Apeks

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 05-03-04 10:47

Allan Hansen wrote:
> 2. at du sælger Apeks ( læs den spændende tråd DIRQUEST på
> http://groups.yahoo.com/group/dir_skand/) )))))))

Kan du ikke sende et link til det du specifikt synes var interessant??

Fra : N/A

Dato : 08-03-04 11:17

Fra : ALLANRH02649HANSEN@r~

Dato : 08-03-04 11:17

Jonas skrev:
Allan Hansen wrote:

>Kan du ikke sende et link til det du specifikt synes var interessant??

Prøv eksempelvis at se indlæg nr 1605. At der er en grov sammenblanding af
Halcyon, DIR og GUE er nu også åbenbaret for DIR kredsen. Bland andet at
Halcyon og GUE bliver ledet fra samme kontor vidner vist mest om at dette
er et marketings fif.
Peter har jo tidligere været den ypperste fortaler for Halcyons produkter
( mens han solgte dem ). Han sælger stadig Apeks og har 7 sæt ( 2001:2 DS4

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 08-03-04 19:48

ALLANRH02649HANSEN@rh.dk wrote:
> [...]
> kredsen. Bland andet at Halcyon og GUE bliver ledet fra samme kontor
> vidner vist mest om at dette er et marketings fif.

Jah jeg tror som sådan ikke at det var nogen hemmelighed.. det ændrer jo
ikke ved så meget, DIR er stadig den bedste måde at dykke på, GUE tilbyder
stadig den bedste uddannelse og Halcyon levere noget af det bedste grej.
Argumentet er vel at GUE ikke er idealistiske nok til at adskille de 2 men
det kompromittere vel ikke udannelsens kvalitet eller kvaliteten af grejet.
De kunne for min skyld hedde det samme, så man kan sige at fordi de ikke har
kaldt dem for det samme navn siger vel noget om idealismen.

> [...]
> Helt ærligt Apeks og Halcyon laver da en række glimrende produkter,
> ligesom Poseidon, Diverite, scubapro, DTD og andre producenter.

Mjoh men har peter ikke altid slået sig op på at sælge DIR produkter? Det
undre mig faktisk lidt at han ikke også sælger divetimere osv. Man skal
stadig selv vurdere alle argumenterne og derudfra afgører om man synes
fordelene opvejer ulemperne.

Fra : N/A

Dato : 08-03-04 19:48

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 05-03-04 17:40

Allan Hansen skrev i Message-ID: <c297u5$13bm$1@news.cybercity.dk>:

> 1. at du burde sælge de 5 du ikke bruger.

Jeg bruger dem alle.

> 2. at du sælger Apeks ( læs den spændende tråd DIRQUEST på
> http://groups.yahoo.com/group/dir_skand/) )))))))

Mine venner vil verificere at de alle er købt før den tid.

Next!

:)