CD-brænder - USB eller FW?
Fra : Jørgen Angel

Dato : 29-02-04 12:51

Jeg har en G3 Beige MiniTower med USB of FireWire kort. OS 9.2.2
Jeg skal have en ny CD-brænder. Er der en tommelfingerregel mht
overførselshastigheder hvis brændren er SCSI, USB eller FireWire?
Jørgen

Fra : Steen Larsen

Dato : 29-02-04 16:34

Jørgen Angel wrote:

> [...]
> Jeg skal have en ny CD-brænder. Er der en tommelfingerregel mht
> overførselshastigheder hvis brændren er SCSI, USB eller FireWire?
Hvorfor sætter du ikke bare et lite-on 52X cdrw drev internt i maskinen.
Hvis du absolut må have et eksternt drev så er firewire sagen. USB - med
mindre det er USB 2 kan kun drive en 2X brænder.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 29-02-04 17:23

Tak for svar - så er USB ude.
Hvad er et lite-on? En type eller et mærke?
Hvis det skal erstatte det interne læse-drev så skal det vel være en
SCSI, ikke?

Jørgen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-02-04 17:35

Hej Jørgen

Jørgen Angel wrote:
> Tak for svar - så er USB ude.
> Hvad er et lite-on? En type eller et mærke?

LiteOn er et mærke på linie med Teac, Acer, Aopen, Yamaha osv..

> Hvis det skal erstatte det interne læse-drev så skal det vel være en
> SCSI, ikke?

Nej, det interne drev i de Beige er ATAPI/ATA, så du kan vælge et ganske
alm. std. fra fx. nærmeste PC-pusher. - LiteOn eller Teac. LiteOn er
billigst, men Teac bedst. begge kan fås i prisklassen omkring 3-400kr.
for et værk, der passer til en Beige G3.

Både Teac, Acer og LiteOn er direkte understøttet af Apples eget
systemsoftware i udv. 'CD/DVD Udvidelse'. De 3 mærker er også bootable
på Mac OS 9.x, så der bliver heller ingen problem med evt. senere
ominstallering af systemsoftware.

Jeg nævner Acer, fordi det i kvalitet ligger nærmest midt imellem LiteOn
og teac og til nogenlunde samme pris som LiteOn.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Jørgen Angel

Dato : 29-02-04 18:12

De der PC-pushere har jo en rasende masse ting på deres sider. Er der
noget bestemt jeg skal se efter i typebetegnelse el. lign. for at være
sikker på den passer i min G3 MT?

Tak,
Jørgen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 29-02-04 18:22

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> De der PC-pushere har jo en rasende masse ting på deres sider. Er der
> noget bestemt jeg skal se efter i typebetegnelse el. lign. for at være
> sikker på den passer i min G3 MT?

Du er vel ikke interesseret i en gammel ekstern brænder i stedet.
Jeg har en LaCie SCSI brænder til salg,
Model TEAC CD-R55S / HP C3010-300. Firmware 1.0N.
Brænderhastighed 4X.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Jørgen Angel

Dato : 01-03-04 08:29

Nej tak, jeg har selv en LaCie 6x. Når jeg nu skal have en anden må den
godt være noget kvikkere.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-02-04 20:22

Hej Jørgen

Prøv at kigge her <http://www.edbpriser.dk/default.asp>. Jeg kan se, at
de helt nye LTR 52327S modeller nu også er kommet til intern montering.
Og priserne er faktisk faldet. Se fx. her:

LiteOn LTR 52327S 52x(R)/52x(W)/32x(RW)/2MB Buffer, 239 kr. - 296 kr. Og
svj. kan se, passer det til en Beige G3

Det er samme værk, der sidder i de nye LaCie d2 Firewire drev.

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 01-03-04 08:29

Tak for link, jeg vil studere dem nærmere.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 01-03-04 09:28

Hej Erik Richard,

Et drev der kam skrive en CD og læse en DVD kunne være denne her til
3-400 ex moms og fors.:

Gider du kaste et blik på den og se om den passer til min Mac?

Tak,
Jørgen

PS Nogle steder står der Bulk, hvad betyder det i denne sammenhæng?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-03-04 17:24

Hej Jørgen

Jørgen Angel wrote:
> Et drev der kam skrive en CD og læse en DVD kunne være denne her til
> 3-400 ex moms og fors.:

Såvidt jeg kan se, er det værk, der bruges forløberen for det nye LTR
værk, så den burde kunne holde til ca. 1000-1200 brændinger, hvor det
nye ligger på ca. 14-1500, men der er jo så ikke DVD read med...

> Gider du kaste et blik på den og se om den passer til min Mac?

Sysgtemmæssigt kan det sagtens bruges. Størrelsesmæssigt ser det ud til,
at den kan være der. Der kan måske blive lidt med skuffehøjden ved
underkanten af drevet, - at den kan gå mod forpladen, men det kan højst
sandsynlig løses ved at lægge et par små spændskiver under
monteringspladen og drevet, så den hæves den lille millimeter, der kan
være tale om.

Du skal nok ikke regne med at kunne bruge hovedtlf. stikket på fronten,
hvis du vil have dækpladen på Mac'en, da stikket vil sidde under
dækpladens kant.

Men jeg mener, det er Nicolai Brandt, der har købt et LiteOn CDRW+DVD
til en Beige G3, så hvis han læser det her, kan han måske give de
endelige infos.

> PS Nogle steder står der Bulk, hvad betyder det i denne sammenhæng?

Bulk betyder ganske enkelt, at drevene ikke ligger i de forseglede
udsalgskasser, som de gør, hvis du fx. går ned i Merlin. De ligger blot
i en karton med typenr. på, - som regel 48, 60 eller 72 stk. i en stor
kasse...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-02-04 17:15

Hej Jørgen

Du skal vælge enten en SCSI eller Firewire brænder. USB er for ustabil,
hvis man kommer over 4x hastighed.

Jeg har selv både SCSI og FW brændere - på samme maskine endda - en B&W
G3/900. Det går stærkt på FW, og jeg har endnu ikke lavet en eneste
fejlbrænding på den LaCie d2 52x40x52 med det helt nye LiteOn LTR-52327S
MMC3 værk, jeg bruger mest. Skal jeg brænde præcisionsbrænding - fx.
musik, vælger jeg den gamle CDR - også en LaCie d2 med 4x Panasonic
værk. På min egen Beige G3/300AV MT bruger jeg både en d2 4x Panasonic
og en d2 8x Generic Labs/TEAC.

Der er også her stor forskel på til hvad, jeg bruger brænderne til. -
Panasonic'en stadig til musik og GL'eren til data.

Men igen - generelt set er det bedste enten Firewire eller SCSI.
Problemet er bare, at SCSI brændere er hundedyre, mens man kan få et
rimeligt værk fra fx. Teac eller Acer til omkring 5-600kr. svarende til
det LiteOn værk, der sidder i min egen d2, - og har man så et FW
kabinet, ja så skifter man blot værket, når det ikke kan mere.

Du kan godt få CDRW brændere fra fx. LiteOn helt ned til ca. 300kr., men
det er med plast spindel og plastkapper ved motoren, så hvis der flyttes
meget rundt med det, så slides det forholdsmæssigt hurtigere end et
dyrere drev med metalspindel og kapper.

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 29-02-04 17:28

Først da jeg sendte mit svar til Steen kom dit svar op. Så LiteOn er
altså et mærke.

Tak for dit svar, jeg vil se mig om efter et LiteOn. Jeg har set d2
FireWire til 800-900 + moms.

Jørgen

Fra : Morten

Dato : 29-02-04 21:19

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> det er med plast spindel og plastkapper ved motoren, så hvis der flyttes
> meget rundt med det, så slides det forholdsmæssigt hurtigere end et

Drevne til 300kr adskiler sig ikke mekanisk fra dem til 6-700 kr hvad
konstrunktionsmaterialerne angår - der er blot tale om sidste års
modeller som er lidt langsommere, hvorpå prisen dumpes fordi de ikke
længere produceres

I øvrigt er det nok de færreste der når at slide deres brænder op,
oftest er det optikken der stå af først (her slides brændere hurtigere
nd læsere).

Skulle det endelig ske, kan man jo regne sig frem til hvor mange
300kr's drev man kan nå at købe og hvor mange år de holder, i forhold
til hvor længe et perverst dyrt plextor drev holder - mit gæt er
at man er dækket godt ind.

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Morten

Dato : 29-02-04 19:06

> [...]

> Jeg skal have en ny CD-brænder. Er der en tommelfingerregel mht
> overførselshastigheder hvis brændren er SCSI, USB eller FireWire?

køb en intern ATA brænder fra lite-on, LG eller lignede til 3-400
kroner og erstat dit CD-rom drev med denne. Til150kr eksyra kan du
sågar få en der kan læse DVD osse.

jeg vil faktisk sælgde det toshiba combodrev der sidder i min G5, fordi
jeg i morgen stopper en 8x DVD brænder i istedet.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 01-03-04 08:29

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> køb en intern ATA brænder fra lite-on, LG eller lignede til 3-400
> kroner og erstat dit CD-rom drev med denne. Til150kr eksyra kan du
> sågar få en der kan læse DVD osse.

Sjovt nok er jeg for første gang blevet spurgt om jeg kunne læse en DVD
fordi datamængden var for stor til at være på en CD, så jeg vil se efter
en der også kan læse DVD.

Jørgen

PS Jeg er i tvivl om det er rigtigst at svare over eller under den
gamle tekst?

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 01-03-04 16:38

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> PS Jeg er i tvivl om det er rigtigst at svare over eller under den
> gamle tekst?

Nedenunder

Når der skrives almindelige breve, sker udvekslingen ved man skriver et
helt nyt brev hver gang. Diskussioner på usenet foregår ofte ved at de
enkelte dele af indlæggene diskuteres individuelt. For at holde styr på
hvad der diskuteres, citeres der som regel et par linier af det
relevante oplæg, hvorefter kommentaren indsættes.

Fordelen ved dette er umiddelbar: En diskussion opsplittes i mere
overskuelige dele, hvorved det bliver nemmere at tilkendegive enighed
eller påpege uenighed, samt argumentere herfor.

Fra
<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Jørgen Angel

Dato : 01-03-04 09:28

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> jeg vil faktisk sælgde det toshiba combodrev der sidder i min G5, fordi
> jeg i morgen stopper en 8x DVD brænder i istedet.

Det combodrev du nævner, kan det læse DVD? Hvor hurtigt brænder det CD?
Passer det til min G3 Beige MT?
Og hvad skal det koste?

Fra : Morten

Dato : 01-03-04 16:05

> Det combodrev du nævner, kan det læse DVD?

ja

> Hvor hurtigt brænder det CD?

32x

> Passer det til min G3 Beige MT?