Java swing ?
Fra : Sv-E Madsen

Dato : 29-02-04 09:26

Hej
Jeg har følgende konfiguration på en Knoppix livecd, kan jeg med denne java
version kode swing ?

<UDSRIFT>
knoppix@DebianBox$ java -version
java version "1.4.2_02"
Java(TM) 2 Runtime Environment, Standard Edition (build 1.4.2_02-b03)
Java HotSpot(TM) Client VM (build 1.4.2_02-b03, mixed mode)
knoppix@DebianBox$ javac -version
gcj-3.3 (GCC) 3.3.2 (Debian)
Copyright © 2003 Free Software Foundation, Inc.
Dette er et frit program; se kildekoden for kopieringsbetingelser. Der er
INGEN garanti; ikke engang for SALGBARHED eller BRUGBARHED TIL NOGET FORMÅL.
knoppix@DebianBox$
</UDSKRIFT>
--
/Sv-E

Fra : Lars Dam

Dato : 29-02-04 09:35

On Sun, 29 Feb 2004 09:25:59 +0100
Sv-E Madsen <sv-erik@snailstofa.dk> wrote:

> [...]
> knoppix@DebianBox$ java -version
> java version "1.4.2_02"
> Java(TM) 2 Runtime Environment, Standard Edition (build 1.4.2_02-b03)

Java 1.4.2 indeholder swing. Men det ser ud til at du kun har fået runtime udgaven, og ikke udviklings udgaven.

Du kan altid prøve at køre 'javac' og se om den eksisterer. Ellers er du på den og skal have fat i jdk'et

vh. ld

Fra : Sv-E Madsen

Dato : 29-02-04 10:03

Lars Dam wrote:
> Du kan altid prøve at køre 'javac' og se om den eksisterer. Ellers er du
> på den og skal have fat i jdk'et

Hej
Skal jeg forstå det således, at hvis jeg kan compile med javac, for det kan
jeg, så har jeg også mulighed for kald af swing ?

--
/Sv-E
-- fjern sneglen ved direkte besvarelse --

Fra : Lars Dam

Dato : 29-02-04 12:18

On Sun, 29 Feb 2004 10:03:17 +0100
Sv-E Madsen <sv-erik@snailstofa.dk> wrote:

> Hej
> Skal jeg forstå det således, at hvis jeg kan compile med javac, for det kan
> jeg, så har jeg også mulighed for kald af swing ?

Ja. Swing har været en fast del af java siden version 1.2

Java kommer i to udgaver, et JRE, og et JDK, som henholdsvist er et runtime (kun afvikling) og et development (udviklings) kit.

Det ser ud til at du kun har JRE'et, og derfor ikke kan udvikle. For at være sikker så prøv at skriv 'javac' i en shell, hvis kommandoen ikke findes så har du ikke det JDK der skal til for at udvikle.

Fra : Sv-E Madsen

Dato : 29-02-04 13:53

Lars Dam wrote:
> [...]
> være sikker så prøv at skriv 'javac' i en shell, hvis kommandoen ikke
> findes så har du ikke det JDK der skal til for at udvikle.

Hej
Hvis du ser rigtigt godt efter i mit første indlæg, har jeg jo rent faktisk
udført en javac -version, som så giver et noget utillidsvækkende
indtryk

Grunden til spørgsmålet er at jeg er begyndt at rode lidt med java efter en
lærebog, og ved første forsøg på at bruge swing, får jeg nogle ukente
rfferencer tilbage mht. swing.

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 29-02-04 14:46

On Sun, 29 Feb 2004 13:52:52 +0100, Sv-E Madsen wrote:

> [...]
>
> Grunden til spørgsmålet er at jeg er begyndt at rode lidt med java efter
> en lærebog, og ved første forsøg på at bruge swing, får jeg nogle
Disse problemer opstår sikkert pga. at din javac egentlig er gcj (GNU
Compiler for the Java Programming Language) og ikke et JDK fra Sun. Og
som du kan se på på følgende side http://gcc.gnu.org/java/status.html
er swing ikke understøttet særlig meget i gcj endnu:
"
javax.swing
Some code, but not enough for real applications.
"
--
Mikkel Bundgaard
Ph.D. student at IT University of Copenhagen

Fra : Henrik Lynggaard

Dato : 29-02-04 14:56

Sv-E Madsen wrote:
> Hej
> Jeg har følgende konfiguration på en Knoppix livecd, kan jeg med denne java
> version kode swing ?

nej :-\

Som de andre skriver så findes der både en runtime (JRE) og en
udviklingsdel (JDK), men knoppix er åbenbart lidt tricky på det område

> [...]
> Java(TM) 2 Runtime Environment, Standard Edition (build 1.4.2_02-b03)
> Java HotSpot(TM) Client VM (build 1.4.2_02-b03, mixed mode)

Dette er din runtime (JRE), det er Sun's egen i version 1.4.2 (pånær 1.5
beta'en så tror jeg faktisk dette er den nyeste) og som folk skriver så
er swing med allerede fra version 1.2 så her er du homesafe.

Du kan altå afvikle allerede compilerede java programmer efter de nyeste
metoder (1.5 beta'en undtaget)

> knoppix@DebianBox$ javac -version
> gcj-3.3 (GCC) 3.3.2 (Debian)
> Copyright © 2003 Free Software Foundation, Inc.

Den "javac" du finder her stammer ikke fra Sun's udviklings del, eller
en anden ligende.

Den stammer fra noget som hedder "GCJ" som er en del af unix gcc pakken.
gcc er en compiler samling primært brugt til c og c++, men den har også
en java del.

Modsat det rigtige udviklingsmiljø så forsøger gcj at kompile til et
almindeligt program på linux, modsat de rigtige som laver det til bytecode.

GCJ understøtter ikke swing, så du kan ikke bruge den hvis du vil
benytte swing i dine programmer. (Personligt ville jeg slet ikke bruge
den, men det er mere en politisk diskussion).

Du er nød til at downloade og installere Sun's JDK,

mvh
Henrik Lynggaard

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 29-02-04 15:02

Henrik Lynggaard <henrik@lynggaard.org> writes:

> GCJ understøtter ikke swing, så du kan ikke bruge den hvis du vil
> benytte swing i dine programmer. (Personligt ville jeg slet ikke bruge
> den, men det er mere en politisk diskussion).

Hvorfor? Jeg kan se af din header at du bruger Linux, og så antager
jeg at du bruger masser af programmer der er oversat med GCC, så det
må være gcj du har et specifikt problem med?

Ligger der en særlig politisk holdning bag gcj som jeg har overset?

> Du er nød til at downloade og installere Sun's JDK,

Det kan være lidt svært hvis man kører Knoppix fra CD :-\

--
Jacob - www.bunk.cc
Life is cheap, but the accessories can kill you.

Fra : Henrik Lynggaard

Dato : 29-02-04 16:15

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Hvorfor? Jeg kan se af din header at du bruger Linux, og så antager
> jeg at du bruger masser af programmer der er oversat med GCC, så det
> må være gcj du har et specifikt problem med?

Jeg har intet problem med GCC, og hele mit system er da også compilet
med gcc (kører gentoo,der udsender al software som source-code)

Det er Gcj jeg har et problem med. En pointerne med java er jo netop at
det virker på en masse platforme, og så synes jeg det er lidt dumt at
begynde at compile ens javakode til platform specifikt program.

Desuden så mangler der nogle væsentlige dele i deres understøttelse,
hvilket gør at jeg ikke vil kunne bruge det til praktiske formål. f.eks.
kan man ikke lave gui programmer da hverken AWT eller swing endnu er
understøttet..
http://gcc.gnu.org/java/status.html

> Det kan være lidt svært hvis man kører Knoppix fra CD :-\

Hvis du vil køre som Live CD, så kunne du evt prøve en af de distro'er
f.eks. SUSE, mandrake, eller ligende...

Så vidt jeg ved kan man få en Live CD af Sun's Java Desktop som er en
gnome basseret linux distro, med diverse udviklings værktøjer på..
Den burde kunne klare det

mvh
henrik

Fra : Sv-E Madsen

Dato : 29-02-04 17:21

Henrik Lynggaard wrote:
> Så vidt jeg ved kan man få en Live CD af Sun's Java Desktop som er en
> gnome basseret linux distro, med diverse udviklings værktøjer på..
> Den burde kunne klare det
Den har jeg bestilt for noget tid siden, så jeg venter med at lege swing
king, indtil den dukker op

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 29-02-04 16:34

> [...]

> at det virker på en masse platforme, og så synes jeg det er lidt dumt
> at begynde at compile ens javakode til platform specifikt program.

Jeg synes nu desværre at man alt for ofte støder på ting der kun
virker på den ene eller den anden platform, men du har da ret i at
man, hvis man er lidt forsigtig, kan lave programmer der kan bruges på
flere platforme, og det er jo rart.

Desværre har Java jo vist sig at være ret tungt når man skal lave
grafiske programmer, og i den anledning kan jeg måske godt forstå
ønsket om at oversætte til nativ kode til et specifikt system.

Nu har GCC-folkene jo compilerbackenden, så det er "bare" at lave en
frontend og standard-biblioteket.

> Desuden så mangler der nogle væsentlige dele i deres understøttelse,
> hvilket gør at jeg ikke vil kunne bruge det til praktiske formål.

Ja, det er så en god grund til ikke at bruge gcj. Men det gør det
muligt at skrive sine programmer i java og så efterfølgende
distribuere dem til maskiner der ikke har et JRE installeret. Det
synes jeg også er en fed ting.

> Hvis du vil køre som Live CD, så kunne du evt prøve en af de distro'er
> f.eks. SUSE, mandrake, eller ligende...

Tak, jeg er glad for mit Debian GNU/Linux system, men Sv-E Madsen
brugte Knoppix fra CD.

--
Jacob - www.bunk.cc
Never tell a lie unless it is absolutely convenient.

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 29-02-04 19:08

Jacob Bunk Nielsen wrote:
> Desværre har Java jo vist sig at være ret tungt når man skal lave
> grafiske programmer, og i den anledning kan jeg måske godt forstå
> ønsket om at oversætte til nativ kode til et specifikt system.

Alternativt kan man benytte sig af the Standard Widget Toolkit
(SWT) frem for Swing.

Som introduktion kan du læse
<http://www.eclipse.org/articles/Article-SWT-Design-1/SWT-Design-1.html>

Yderligere artikler findes blandt andet på
<http://www.eclipse.org/articles/>.

--
Jonas Kongslund

Fra : Henrik Lynggaard

Dato : 29-02-04 23:02

Jonas Kongslund wrote:

> Alternativt kan man benytte sig af the Standard Widget Toolkit
> (SWT) frem for Swing.

Hvor ville jeg dog ønske folk holdt op med at fremme den slags
non-portable toolkits.

Til folk som siger "jammen det virker da både på windows, linux og mac",
Hvorfor virker det ikke på min maskine ??

Nåå jo, den er 64 bit og det kan SWT ikke finde ud af, men både java og
swing kører fint (og i 64 bit mode!).

Desuden har jeg hørt at API'et i SWT er en meget lækkende abstraction,
dvs. at mange win32 ting skinner igennem, bl.a. som properties.

mvh
henrik

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 01-03-04 03:16

Henrik Lynggaard wrote:
> Hvor ville jeg dog ønske folk holdt op med at fremme den slags
> non-portable toolkits.

Portabilitet er en rar ting, men husk på at der er mange andre faktorer som
spiller ind i et softwaresystem. I Bertrand Meyers Object-Oriented Software
Construction, 2nd Edition fremhæves blandt andet følgende kunderelaterede
faktorer

- correctness
- robustness
- extendibility
- reusability
- compatibility
- efficiency
- portability
- ease of use
- functionality
- timeliness
- verifiability
- integrity
- repairability
- economy

Flere af faktorerne modarbejder hinanden i en eller anden grad, så for et
givet projekt bliver man nødt til at lave en vægtning. Relevant for denne
debat er blandt andet effektivitet versus portabilitet. Hvis der er krav om
at en given klientapplikation ikke er al for tung at arbejde med eller at
den understøtter nogle platformspecifikke features som ikke er med i Swing,
så taler det for at man skal anvende SWT eller noget tilsvarende. Faktorer
der taler imod kan blandt andet være økonomien og eventuelle deadlines,
f.eks. i tilfælde af at udviklerne ikke i forvejen har tilstrækkelig med
SWT-erfaring, men masser af Swing-erfaring. Der er mange andre aspekter som
kan have indflydelse på vægtningen, men det afhænger som sagt af det
konkrete projekt. Får jeg til opgave at lave en klientapplikation så vil
jeg højst sandsynligt anvende Swing med mindre der er særlige forhold der
taler for SWT.

> [...]
> Hvorfor virker det ikke på min maskine ??
>
> Nåå jo, den er 64 bit og det kan SWT ikke finde ud af, men både java og

Heldigvis arbejdes der løbende på at gøre SWT bedre. 64-bit understøttelse i
GTK forventes færdiggjort i slutningen af denne måned.

--
Jonas Kongslund

Fra : Henrik Lynggaard

Dato : 02-03-04 20:40

Jonas Kongslund wrote:

> Portabilitet er en rar ting, men husk på at der er mange andre faktorer som

<snip an masse om vægtning>

Faktum er at et SWT benyttende program, ikke bare kan downloades som
ethvert andet java program og afvikles på ens JVM.

Man skal lige pludselig begynde at vælge hvilken platform og hvilket
toolkit jeg kører. Ergo mangel på portabilitet og en udvanding af WORA
begrebet.

Disse 2 årsager gør at jeg ikke vil røre SWT med en ildtang. Om du så
kategoriserer det som politisk eller teknisk er jeg fløjtende ligeglad med.

> Heldigvis arbejdes der løbende på at gøre SWT bedre. 64-bit understøttelse i
> GTK forventes færdiggjort i slutningen af denne måned.

og....

Pointen var at portabiliteten er væk når jeg skal bekymre mig om den
slags. Jeg har jo hverken skiftet operativsystem, java version eller
noget andet draktisk. Kun en hurtigere cpu.

mvh
henrik

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 02-03-04 22:33

Henrik Lynggaard wrote:
[...]
> Disse 2 årsager gør at jeg ikke vil røre SWT med en ildtang. Om du så
> kategoriserer det som politisk eller teknisk er jeg fløjtende ligeglad
> med.

Det er så bare din måde at vægte på, hvilket er fint med mig. Husk bare på
at din sort/hvid verden ikke nødvendigvis ser ud som den vi andre lever i.
Der findes projekter, hvor det kan retfærdiggøres at der ses stort på
portabilitet til fordel for effektivitet. F.eks. har jeg i en kortere
periode for nogle år siden arbejdet som konsulent på et indlejret system,
hvor der blandt andet skulle laves en grafisk brugergrænseflade, der skulle
betjenes via et specialbygget styringspanel. Man kunne man med fordel have
gjort brug af SWT for at skabe et bedre produkt da portabilitet slet ikke
var på dagsordenen.

--
Jonas Kongslund

Fra : Lars Dam

Dato : 29-02-04 15:47

> [...]

> Hvis du ser rigtigt godt efter i mit første indlæg, har jeg jo rent faktisk
> udført en javac -version, som så giver et noget utillidsvækkende

Nej. Du kørte en 'java -version' - det er ikke det samme som 'javac -version'. Sidstnævnte virker ikke hvis du kun har installeret jre'et.

> Grunden til spørgsmålet er at jeg er begyndt at rode lidt med java efter en
> lærebog, og ved første forsøg på at bruge swing, får jeg nogle ukente
> rfferencer tilbage mht. swing.

Hvis du viste de fejlmeddelser, så vil chancen for at få hjælp større.

Fra : Lars Dam

Dato : 29-02-04 16:15

On Sun, 29 Feb 2004 16:01:06 +0100
Henrik Lynggaard <henrik@lynggaard.org> wrote:

> Nope, han kørte begge dele hvis du kigger efter....
>
> java -version, returnerede Suns JRE 1.4.2_03
> javac -version, returnerede GNU gcj

Det gjorde han sørme osse. Nuvel, så burde Swing wære tilsted.

> mvh
> henrik

vh. ld