Centrum vippevindue - lukkemekanisme defek~
Fra : Ped

Dato : 28-02-04 23:31

Hej gruppe,

Jeg har et vippevindue (Centrum Vinduer) fra 1978 på førstesalen i mit
hus. Det vipper på midten, og lukkemekanismen er en metalskinne i hhv.
venstre og højre karm, som man ved hjælp af et håndtag får til at gå ind
i en rille i vinduet. Den ene af disse er nu gået i stykker, og vinduet
kan ikke lukkes op. Det er ikke håndtaget det er galt med, men selve
mekanismen inde i karmen. Da vinduet stadig er friskt ville jeg gerne
kunne reparere lukkemekanismen, men jeg kan ikke se hvordan man kan
komme ind til den uden at splitte hele vinduet ad. Er der nogen der kan
tricket?

Jeg har ikke kunne finde Centrum Vinduer på nettet, men har dog flere
steder set navnet omtalt. Er der nogen der ved om firmaet fortsat
eksisterer, og hvor det ligger?

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-02-04 23:51

Ped wrote:

> Jeg har ikke kunne finde Centrum Vinduer på nettet, men har dog flere
> steder set navnet omtalt. Er der nogen der ved om firmaet fortsat
> eksisterer, og hvor det ligger?

Jeg har søgt på Google. Noget tyder på at Centrum Vinduer A/S er ophørt,
de er med på nogle referencelister, men betegnes et sted som
"hedengangne Centrum Viduer".

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Flemming Kjær

Dato : 29-02-04 12:55

Hej

Centrum Vinduer blev produceret i Struer. Blev overtaget af Rationel
Vinduer.
Rationel Vinduer har en afdeling i Struer. Tlf.nr. 72211100.
De kan sikkert hjælpe

med venlig hilsen

Flemming Kjær

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 29-02-04 18:45

Ped skrev:

> [...]
> kunne reparere lukkemekanismen, men jeg kan ikke se hvordan man kan
> komme ind til den uden at splitte hele vinduet ad. Er der nogen der kan

Her er et par tips, som du kan prøve:

Prøv at stikke en syl eller lign. ind mellem ramme og karm på
den underste halvdel. Du har her en mulighed for at skubbe
skinnen ind i karmen. Lykkes dette ikke så afmontér grebet og
prøv igen.

Hvis ovennævnte ikke lader sig gøre, må der noget mere drastisk
til. Fjern den anslagsliste som sidder foroven på rammen. Du har
nu et større stykke at arbejde på. Måske er du heldig at skinnen
ikke er helt inde i noten på rammen, så du kan skubbe den til
side.

De gange jeg har været ude for, at mekanismen er gået i stykker,
er det gerne lykkedes at åbne vinduet med ovennævnte metode.

Du skal nok regne med selv, at skulle reparere mekanismen. Jeg
tror ikke, det bliver let at finde noget nyt. Måske du er heldig
på et snedkeri, der har lavet vinduer og døre i mange år?

--
Venlig hilsen
Svend Erik