Nybyg - overvejelser
Fra : Bo Dudek

Dato : 28-02-04 08:49

Hejsa

Vi skal til at bygge et Preben Jørgensen hus her i Vejle, og er i fuld
gang med de forskellige overvejelser omkring byggematerialerne. Vi
kunne godt tænke os nogle råd, erfaringer og tanker fra folk, som selv
har været processen igennem og selvfølgelig fra alle andre.

Kort om huset, så er det et typehus på 143kvm med stue, køkken, alrum,
entre, bryggers, soveværelse, kontor samt to børneværelser.. altså, et
traditionelt typehus - dog med loft til kip i stue og køkken/alrum.
Lofter og vægge er hvide og køkkenelementerne bliver hvide.

Generelt er det det indvendige, som vi bøvler lidt med. Skal det være
fliser, trægulv, farver, dør-typer etc.

Som oplæg til diskussion har vi snakket om

- at få lagt meget mørke eller helt sorte fliser i begge badeværelser
og entré samt bryggers

- fordele og ulemper ved lys kontra meget mørke trægulve i stue,
alrum, køkken og værelserne

- hvordan vil virkningen være, hvis man fx valgte mørke gulve til de
centrale rum og lyse gulve til værelserne

- vi vil gerne have fyldningsdøre/formpressede døre og har muligheden
for at købe dem selv - der er noget vi skal være opmærksomme på?

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-04 09:26

"Bo Dudek" <bo@FJERNbodudek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kunne godt tænke os nogle råd, erfaringer og tanker fra folk, som selv
> har været processen igennem og selvfølgelig fra alle andre.

Her får du lige min kommentar, selvom jeg aldrig har bygget hus:

Hvad med, at lægge klinker i hele huset, måske undtagen i værelserne.
Jeg mener, at klinker er nemmere, at holde end trægulve og så ser det rigtig
godt ud imo, med ens gulv (klinker), i størstedelen af huset.
Ang fugen i klinkegulvet, så vælg en mørk fuge. Lyse fuger bliver grimme med
tiden.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 28-02-04 10:54

On Sat, 28 Feb 2004 08:48:59 +0100, Bo Dudek <bo@FJERNbodudek.dk>
wrote:

>- at få lagt meget mørke eller helt sorte fliser i begge badeværelser
>og entré samt bryggers

Kalkpletter og snavs bliver meget synligt på helt sorte fliser, så det
let ser beskidt ud, hvis ikke man gør rent hele tiden. Jo blankere de
er, jo værre ser det ud.
Bortset fra det, ser det jo fedt ud med pinligt renhloldte blanke
sorte fliser i et bad. Og sort skifer pynter også på mange entreer.

>- fordele og ulemper ved lys kontra meget mørke trægulve i stue,
>alrum, køkken og værelserne

Olieret eller lakeret?

>- hvordan vil virkningen være, hvis man fx valgte mørke gulve til de
>centrale rum og lyse gulve til værelserne

Rodet (efter min mening)

KS