Vertikalt i stedet for horisontalt
Fra : Lasse Jensen

Dato : 28-02-04 01:51

Hej derude...

Jeg har lavet min egen gæstebog, og jeg vil gerne have lidt
design over den. Jeg har lavet noget table halløj, så der er styr
på de forskellige beskeder der bliver skrevet. Men jeg skal have
lavet det sådan, at tabellen har en fast bredde i %, men skal
kunne tilpasse sig automatisk vertikalt (nedad). Jeg ved bare
ikke lige hvordan det skal laves?

I kan se gæstebogen her: http://www.webster.1go.dk/guestbook.php

Her er koden:

Kode:

<?
$db = mysql_connect("chopin.1go.dk", "bruger", "kodeord");
mysql_select_db("database", $db);
if($_POST['skriv']) {
$besked = nl2br(htmlentities($_POST['besked']));
$dato_array = getdate();
$dato = $dato_array["mday"] . "/" . $dato_array["mon"] .
"-" . $dato_array["year"];
mysql_query("INSERT INTO guestbook (navn, email, dato,
besked) VALUES
('$_POST[navn]','$_POST[email]','$dato','$besked')");

}
?>
<form method=post action=<? echo $PHP_SELF; ?>>
<input type=hidden name=skriv VALUE=1>
Dit navn:<br>
<input type=text name=navn><br>
Din email:<br>
<input type=text name=email><br>
Din besked:<br>
<input type=submit VALUE="send">
</form>
<?
$foresp = mysql_query("SELECT * FROM guestbook ORDER BY nr
DESC");
while($data = mysql_fetch_array($foresp)){
echo "<tr><td valign=top>";
echo "fra: <a
href=\"mailto:".$data['email']."\">".$data['navn']."</a>";
echo "<br>".$data['dato'];
}
?>

Som I kan se, er det omkring <table> der skal arbejdes, og jeg
har allerede indført border. Men derefter har jeg prøvet med
width, men hvis man skriver meget i en besked, bliver den bare
ved med at blive breddere og breddere (gælder kun hvis man IKKE
laver mellemrum i beskeden), også selvom jeg har angivet et mål
på width. Det er meningen der skal udvide sig vertikalt.

Hvorfor bliver den ved med at udvide sig horisontalt, når der er
angivet et fast mål?

Hvordan for jeg den til at udvide sig vertikalt i stedet for
horisontalt?

-------------------------

Jeg har en mulig løsning. Jeg kunne angive hvor mange tegn der må
være mellem hvert mellemrum, og hvis der er for mange, angiver
det automatisk selv et mellemrum. Kunne det ikke virke?

Hvordan angiver jeg hvor mange tegn der må være imellem hvert
mellemrum?

Mange tak for hjælpen

Mvh. Lasse Jensen

www.webster.1go.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-02-04 01:56

Lasse Jensen <lassejensen1@ofir.dk> skrev :

>Hvorfor bliver den ved med at udvide sig horisontalt, når der er
>angivet et fast mål?

I denne sene nattetime, har jeg kun energi til at svare, at det
er den måde tabeller opfører sig på.

De vil altid tilpasse sig indholdet og blive størrre, hvis
indholdet kræver det.
--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-02-04 16:57

Lasse Jensen skrev:

> Hvorfor bliver den ved med at udvide sig horisontalt, når der er
> angivet et fast mål?

Det skal den gøre når man ikke har ændret ved overflow. Browseren
må ikke bare dele et ord vilkårligt og den må heller ikke
formindske skrifttypen. Derfor er den nødt til at udvide tabellen.

Du kan benytte overflow til at bestemme hvad der skal ske når der
er for lidt plads. Mulige værdier er visible (default), hidden,
scroll, auto og inherit. Egenskaben kan fx sættes på et blokelement
eller en tabelcelle - jeg er dog ikke sikker på at alle browsere
understøtter overflow helt på tabelceller.

> Hvordan for jeg den til at udvide sig vertikalt i stedet for
> horisontalt?

Hvordan har du tænkt dig at browseren skal benytte lodret udvidelse
til et langt ord? Den kan ikke tænke selv, så du kan ikke få et ord
delt. Du kan skjule ekstra tekst eller du kan lave en scrollbar når
teksterne bliver for brede, men du kan ikke bare bede browseren om
at skifte linje midt i et ord.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 28-02-04 23:20

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> delt. Du kan skjule ekstra tekst eller du kan lave en scrollbar når
> teksterne bliver for brede, men du kan ikke bare bede browseren om

Det er nu heller ikke meningen at den skal skifte linie midt i et
ord. Den skal selvfølgelig skifte linie i et mellemrum. Og det er jo
vel egentlig også det den gør, eftersom det virker fint når man laver
mellemrum.

Men problemet er, hvis der ikke bliver skrevet mellemrum, så er det
vel du mener den bliver nødt til at skifte i et ord.

En løsning på det problem kunne jo være at angive hvor mange tegn der
må være i mellem hvert mellemrum. Det skulle der jo da ikke være
nogen problemer for.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-02-04 18:43

Lasse Jensen skrev:

> [...]
> et ord. Den skal selvfølgelig skifte linie i et mellemrum. Og
> det er jo vel egentlig også det den gør, eftersom det virker

Præcis.

> Men problemet er, hvis der ikke bliver skrevet mellemrum, så
> er det vel du mener den bliver nødt til at skifte i et ord.

Ja, hvis den skal holde den ønskede bredde. Men du skal også
overveje hvor stort problem det er - hvis det kun er når folk
skriver meget lange "ord" uden mellemrum, er det måske et problem
der ikke er nødvendigt at løse. Hvis der jævnligt skrives
webadresser i tekstfeltet, kan problemet dog være reelt nok.

> En løsning på det problem kunne jo være at angive hvor mange
> tegn der må være i mellem hvert mellemrum. Det skulle der jo
> da ikke være nogen problemer for.

Hvor og hvordan vil du gøre det? Du kan ikke bruge css til at lægge
restriktioner på det - men du kan med javascript undersøge en tekst
inden den godkendes. En mulighed er vist også at benytte css-
egenskaben "word-wrap: break-word;" - den virker kun i IE5.5+, men
skulle give det ønskede resultat her.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 01-03-04 22:43

> [...]
> der ikke er nødvendigt at løse. Hvis der jævnligt skrives
> webadresser i tekstfeltet, kan problemet dog være reelt nok.

Det er nok ikke det store problem, meningen er jo ikke at der skal
skrives webadresser. Så det behøver ikke blive løst, da jeg bare
sletter de beskeder der har så lange "ord".

Så er det problem ude af verden