Kontoplan
Fra : Hjalte

Dato : 27-02-04 23:35

Hej alle...
Lige et spørgsmål om regnskab.
Er det lovpligtigt at bogføre med kontonumre, eller er det mer for ens
egen skyld at man gør det?

Og kan man bruge det til andet end at regne ud hvor pengene forsvinder
hen?

---
MVH.
Hjalte

Fra : HT

Dato : 28-02-04 02:51

http://www.yaws.dk/office/

Fra : Omeg@ Support

Dato : 28-02-04 10:08

> Er det lovpligtigt at bogføre med kontonumre, eller er det mer for ens
> egen skyld at man gør det?

Du kan vælge kontonumre, som du vil. Men jeg vil anbefale, at du holder dig
til tal, idet det er nemmere at overskue, hvor du kan indsætte en ny konto,
fx i et bogføringsprogram.

> Og kan man bruge det til andet end at regne ud hvor pengene forsvinder
> hen?

En kontoplan bruges dels til at styre ens indtægter og udgifter samt ens
formue og gæld. Desuden bruges hver konto til at specificere de
transaktioner, som man har haft i årets løb. Fx har du en konto for
kontorartikler for senere at kunne specificere, hvordan du er kommet til det
beløb, som står i dit årsregnskab.

Du er underlagt Bekendtgørelse nr. 1068 af 19.12.99 (også kendt som
mindstekravsbekendtgørelsen) omkring, hvordan du bogfører. En kontoplan er
derfor et godt redskab til at overholde denne bekendtgørelse. Du kan læse
mere på
http://www.fh.dk/default.asp?o_id=64977&index=bekendtg%F8relse+nr%2E+1068+af+19%2E12%2E99+%28mindstekravsbekendtg%F8relsen%29

mvh
Jørgen Rømming