Ved start af firma, ændre forskudsopgørels~
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 27-02-04 22:13

Hej med jer, endnu et ? trænger sig på for den nybagte virksomhedsejer.

Da jeg CVR registrerede mig, fik jeg fortalt at jeg skulle runde kommunen og
ha ændret mit skattekort.

Idag var jeg så på kommunen og fik det ændret, tilbage på kontoret snakker
med en kollega der også kører firma ved siden af sit job, og han har aldrig
været på kommunen, men blot betalt de girokort han har fået tilsendt.

Som jeg forstod det på kommunen idag, ville mit estimerede overskud blive
fratrukket i mit personlige fradrag.

Min kollega fortalte mig at da han startede blev hans fradrag bare kørt i
kælderen til 0,-

Er der nogen speciel grund til de forskellige forhold, og er der noget der
er mere rigtigt end andet, i vores 2 forhold ?

En af de klare forskelle er kommune, men det bør vel dybest set være samme
sæt regler man spiller efter.

Jeg selv blev idag spurgt om jeg havde været forbi udligningskontoret, det
havde jeg ikke, og i så fal, hvad skulle der være sket der ? jeg fortalte
blot hvad jeg forventede i overskud, også fik jeg et nyt skattekort.

Nogle bud på ovenstående forskelle ?

Mvh.

Kim

Fra : Karl Viggo

Dato : 27-02-04 22:44

I sidste ende bliver resultatet nøjagtig det samme.
Forskudsregistreringen er kun en prognose, som skal medvirke til at få din
aconto skattebetaling til at komme så tæt på 0 som muligt når året er gået,
men de endelige tal kan naturligvis først gøres op, når hele skatteåret er
overstået og man har faktiske tal.

Viggo

Fra : Omeg@ Support

Dato : 28-02-04 10:17

Det er korrekt, at aconto skat på ens firma først modregnes i fradrag på
hovedkortet. Desuden vil trækprocenten blive sat op. Der vil så samtidig
komme girokort på AM-bidrag af firmaets overskud, da dette ikke kan opkræves
via hovedkortet.

> [...]
gået,
> men de endelige tal kan naturligvis først gøres op, når hele skatteåret er
Enig! Men der står også i forskudsskemaet, at det er skatteyderens pligt, at
forskudsregistreringen er korrekt!

Hvis man fx forventer et overskud på kr. 50.000 i ens virksomhed, så bør man
betale en acontoskat derefter. Derved mærker man det mindre, end hvis man
året efter får en restskat på kr. 25.000 eller mere.

mvh
Jørgen Rømming

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 28-02-04 13:38

"Karl Viggo" <karlviggo@hotmail.com> wrote in message
> [...]
gået,
> men de endelige tal kan naturligvis først gøres op, når hele skatteåret er

Men hvordan kan det være hans fradrag ved samme lejlighed blev kørt ned til
0,-.

Nuer jeg ikke klar over hans fradrag før da, men selvom men ikke har gæld,
har man så ikke en for "standardfradrag" ?

Mvh.

Kim

Fra : Omeg@ Support

Dato : 29-02-04 09:44

> Nuer jeg ikke klar over hans fradrag før da, men selvom men ikke har gæld,
> har man så ikke en for "standardfradrag" ?

Jo men standardfradraget bliver så brugt til at betale aconto skat for
firmaet. Dvs. at firmaet har et overskud i forskudsregistreringen. Han får
skam sit fradrag på selvangivelsen, men på forskudsskemaet bliver det
udlignet af den acontoskat han skal betale på sit firmas overskud.

mvh
Jørgen