Atkins' diæt er uforenelig med almindelig ~
Fra : Jan Mejer Rasmussen

Dato : 27-02-04 19:29

Ved at benytte Atkins' diætprincipper i forbindelse med en energireduceret
kost kan overvægtige opnå samme vægttab som med andre vægtreducerende
diæter - men ikke mere. Atkins' diæt er altså ikke den længe søgte "magiske"
kostsammensætning, der giver større eller mere længerevarende vægttab.

Grundprincippet i dr. Atkins' nye "kostrevolution" er antagelsen om, at det
er kulhydraterne i kosten, der er den væsentligste årsag til, at man tager
på, og at indtag af kulhydrater gør det svært for overvægtige at tabe sig.
Atkins' kostprogram anbefaler derfor et meget lavt indtag af kulhydrater
samtidig med et relativt højt indtag af fedt og protein. Oprindeligt var
kostprogrammet tænkt til behandling af fedme; men med Atkins' egne ord:
"Kvit kulhydraterne og bliv slank og sund for altid" bliver programmet nu
også anbefalet som en generel forebyggelse af vægtstigning og dermed som et
generelt kostprincip.

Hvordan virker Atkins' diæt i forbindelse med behandling af fedme? Der
foreligger nu flere studier, hvor kulhydratfattig og energireduceret diæt
svarende til Atkins' diæt er undersøgt blandt personer, der lider af fedme.
Efter 1 år er der opnået vægttab, der er på niveau med andre
energireducerede diæter (fedtfattige, fiberrige m.v.). Ved intensiv
livsstilsintervention (kost, fysisk aktivitet, ofte med psykologisk støtte)
kan der gennemsnitligt opnås vægttab efter 1 år på 5-10 % svarende til 5-10
kg., hvis udgangsvægten er 100 kg. Atkins' diætprincipper giver ikke større
vægttab. Det er altså ikke den længe søgte kostfaktor/kostkombination, der
kan give vægttab udover de 5-10 %, der igen og igen er opnået med intensive
livsstilsinterventioner.

Hvordan virker Atkins' diæt i forbindelse med forebyggelse af overvægt og
fedme? Ja, det vides ikke, for der foreligger absolut ingen videnskabelig
dokumentation for effekten af disse kostændringer i forhold til forebyggelse
af overvægt. Atkins' stærke fokuseringer på lavt indtag af kulhydrater
betyder, at fødevarer med et naturligt højt indhold af kulhydrater som
kartofter (og andre rodfrugter), ris, pasta og brød frarådes. Dette er
basale fødevarer for størstedelen af jordens befolkning. I områder
(Sydøstasien), hvor der spises meget kulhydrat (ris flere gange dagligt) er
fedmeforekomsten også mindst, altså modsat Atkins' teori. Det relativt høje
fedtindhold, især af mættet fedt, i Atkins' diæt er ikke foreneligt med en
generel sund kost og kan øge risikoen for hjerte-kar-sygdom, kræft og
diabetes.

Formand for Ernæringsrådet, professor, overlæge, dr.med. Bjørn Richelsen
udtaler: "Det er som om, at da ideen om, at man blot skulle spise
fedtfattigt for at forebygge fedmen, blev afvist, så sagde først
amerikanerne og nu også europæerne - nå, det var altså ikke fedtet, så må
det vel være kulhydraterne. Hvis fedtet i kosten var en forenklet opfattelse
af fedmens årsag, ja, så er kulhydratforklaringen mindst lige så stor en
forenkling. Som det fremgår af Ernæringsrådets rapport om fedme er
årsagsforholdene netop ikke enkle, men meget komplekse. Set i relation til
basale fødevarer som ris, brød, kartofler etc. er Atkins' uvidenskabelige
råd særdeles uheldige og vil kunne gøre mere skade end gavn".

"Selv om vægttab og forebyggelse af overvægt eer vanskelig, skal man ikke
spille hasard med sit helbred og ændre kosten på baggrund af fikse ideer,
selv om de markedsføres aggressivt. Personer med fedme kan uden problemer
benytte Atkins' diæt i perioder for at opnå vægttab. Kostprincippet er
imidlertid forkert til den generelle befolkning og bør netop ikke anvendes
livslangt" slutter Bjørn Richelsen.

fra http://www.ernaeringsraadet.dk/frame.cfm?id=462&sprog=1&grp=10&menu=1

Fra : Champion

Dato : 28-02-04 10:23

Jan Mejer Rasmussen wrote:

> fra
http://www.ernaeringsraadet.dk/frame.cfm?id=462&sprog=1&grp=10&menu=1
[snip]

For mig er der ikke rigtig noget nyt i dette.

Jeg har kun tænkt mig at bruge kuren
til at opnå min normalvægt.

Det der ikke nævnes er, at det er en behagelig
kur at følge, hvilket gør at den er til at holde
gennem længere tid.
Dette er i mine øjne en meget vigtig "detalje".

Fra : Freedom

Dato : 28-02-04 10:24

"Champion" <spammers@goto.hell> skrev i en meddelelse

> [...]
> kur at følge, hvilket gør at den er til at holde
> gennem længere tid.
> Dette er i mine øjne en meget vigtig "detalje".

Hvor har du kuren fra?

Er der en bog på dansk?
Iben

Fra : Champion

Dato : 28-02-04 10:59

Freedom wrote:
> Hvor har du kuren fra?
>
> Er der en bog på dansk?

Jeg har kuren fra Atkins' egen bog om kuren:
"Dr. Atkins' nye kostrevolution" til kr. 249,-.
Bogen er på dansk.

Desuden har jeg en dansk bog med danske opskrifter:
"Lækker mad uden kulhydrater" af Inger Hvidtfeldt
og Benny Pedersen til kr. 169,-.

Du kan også læse om kuren her:
http://atkins.com/

Fra : Freedom

Dato : 28-02-04 11:05

> [...]
> Bogen er på dansk.
>
> Desuden har jeg en dansk bog med danske opskrifter:
> "Lækker mad uden kulhydrater" af Inger Hvidtfeldt

Tak, jeg vil se hvad det er for noget;)
Iben

Fra : Christian

Dato : 03-03-04 16:05

"Jan Mejer Rasmussen" <jamera(FJERN)@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> spille hasard med sit helbred og ændre kosten på baggrund af fikse ideer

Hr. professor skyklap har nok ikke hørt om overlæge Peter Uldall på
Rigshospitalet eller besøgt http://www.ketogen.dk/
Man skulle jo ikke tro at en slankekur der var så problematisk kunne bruges
til børn.

Men det er naturligvis bare en fiks ide.

Chris.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-03-04 17:39

"Christian" <Olesen@tele.post.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Rigshospitalet eller besøgt http://www.ketogen.dk/
> Man skulle jo ikke tro at en slankekur der var så problematisk kunne

Ooops..... skal vi endelig tale om skyklapper, så vil jeg da mene, at du må
have haft dine på, da du læste om den ketogene diæt på
http://www.ketogen.dk/

Der nævnes nemlig ret alvorlige ting, der taler for at undgå en ketogen
diæt.

Det er forresten ikke præcist nok blot at sige, at den bruges til børn - det
er jo ikke børn generelt, den bruges på, men derimod ALVORLIGT SYGE børn.
Det handler nemlig om en diæt til børn med epilepsi.

Epilepsiforeningen har i øvrigt følgende holdning til den ketogene diæt:
"Det ville jo aldrig være et første valg. Det vil måske nærmest være et af
de sidste, fordi den er så ubehagelig. Kan man operere et barn, så det
bliver helbredt, er det langt at foretrække."

Uha... altså hellere operation end ketogen diæt! Og vi taler vel at mærke om
at operere i de små børns hjerne!

Det hører tillige med til historien, at diæten fremstilles som ganske
besværlig: "De enkelte måltider i diæten skal udregnes med ekstrem
præsicion, og udregningerne skal følges slavisk."

Det betegnes som "en medicinsk behandling og ikke en diæt, man kan
iværksætte uden støtte og kontrol fra behandlerside."

Hvad man kan være nødt til at spise, fordi man er syg, er ikke nødvendigvis
sundt i øvrigt. I visse tilfælde er gevinsten ved at gøre det større end
bivirkningerne - og derfor accepterer man mangt og meget, når det handler om
diæt under sygdom. Det kan ikke tages som udtryk for, at der er tale om en
sund diæt for raske mennesker!

http://www.ketogen.dk/ har en side om bivirkninger ved den ketogene diæt til
børn: http://www.ketogen.dk/side2q.htm

Mvh. Lisbeth

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 04-03-04 16:36

"Christian" <Olesen@tele.post.dk> wrote in message

> Men det er naturligvis bare en fiks ide.

Jeg citerer lige fra hjemmesiden_

"Den ketogene diæt, der kun bør iværksættes med tæt lægelig kontrol,..."

"Ved den klassiske ketogene diæt kan barnet få forstoppelse, og diarré ved
MCT-diæten.
Hertil kommer i starten af diæten træthed, tørst og sult.

Undersøgelser viser, at op til en tiendedel får nyresten under diæten.

Børnenes vægt reguleres via diæten, men deres vækst er generelt lav, dog
indenfor det normale. Det er nødvendigt at give tilskud af vitaminer,
mineraler og kalcium under diæten.."

- og hvordan er det lige med at acceptere bivirkninger og ulemper, når man
snakker om alvorlige sygdomme? ups! retorisk spørgsmål - der er det nemlig
sådan, at man accepterer, endog ganske betydelige, bivirkninger, hvis det
kan helbrede/lindre en ellers alvorlig sygdom, som f.eks. epilepsi - derfra,
og så til at kalde den sund, der vist alligevel lidt vej - Hr. Skyklap
(eller er det klaphat)

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. med.