J2ME?
Fra : RpR

Dato : 27-02-04 19:31

Jeg programmerer dagligt i det almindelige J2SE, og har nu fået nallerne i
en af de smarte telefoner der har Java support

De kører jo J2ME, men synes jeg har lidt problemer med at finde
informationer om hvordan man kommer igang?

Nogen der har nogle links?

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine

Fra : Flemming Mertz

Dato : 28-02-04 09:37

Hej!

Nu skriver du ikke noget om hvilken telefon det er du har fået fingrene i.
Men med mindre den er super ny, understøtter den MIDP 1.0 og CLDC 1.0. CLDC
definerer de mere tekniske dele af platformen, hvor MIDP (Mobile Information
Device Profile) er lidt mere interessant, da det er her hovedparten af
API'erne er defineret. Det her med profiler og konfigurationer er lidt
forvirrende, men det er ret hurtigt at få styr på. Læs lidt om MIDP og CLDC
på sun's site.

http://java.sun.com/products/midp/index.jsp

Men som sagt går jeg ud fra at det er MIDP 1.0 der er aktuel for dig. Det
betyder at der er en hel del fed funktionitet du ikke har adgang til, men
det kan sagtens lade sig gøre at kode lidt småspil til telefonen alligevel.
En af de måder hvor man kan komme udenom MIDP 1.0's begrænsninger, er ved at
implementere producent specifikke API'er, hvilket en del producenter da også
gør. Derfor kan det anbefales at kigge lidt på producentens hjemmeside, for
om der skulle være nogle artikler eller specifikke API'er. Uanset om det er
en Nokia du har eller ej, er der faktisk en del guf på deres developer
forum, hvor du burde kunne finde en del interessante artikler. Kan ikke
huske om du først skal registrere dig, men i så fald er det vist stadig
gratis.

http://www.forum.nokia.com/main.html

Men ellers er det bare at få downloadet et toolkit, og hacke løs. Vær
opmærksom på at toolkit'ne passer til MIDP versionerne, så her skal du have
fat i det tool der passer til din telefons version. Version 1.0 ligger her:

http://java.sun.com/products/j2mewtoolkit/download.html

Der findes også J2ME understøttelse i en del udviklingsværktøjer, som for
eksempel JBuilder Enterprise eller Mobile edition. Men til lidt
småprogrammering er disse kæmper nok at skyde lidt over målet. Du kan
sagtens bruge den editor eller IDE du normalt bruger, og så bare bygge og
verificere applikationerne i Toolkit'et.

Så det er bare at komme i gang. Sig til hvis du har tænkt dig at købe bøger
om emnet, da jeg så kan anbefale et par stykker. Der er dog en udemærket
online bog du kan starte med, skrevet af Jason Lam. Bogen ligger online for
at få feedback på den mens han skriver den, så den er ikke færdig. Desuden
dækker den MIDP 2, så der vil være nogle områder du ikke kan bruge direkte,
hvis din telefon understøtter MIDP 1.0. Men det er et udemærket, gratis sted
at starte, for lige at komme ind i nogle af de områder er specielle for
J2ME.

http://sourceforge.net/projects/j2megamingbook/

God krig!

Med venlig hilsen,
Flemming Mertz

Fra : RpR

Dato : 28-02-04 14:20

> Nu skriver du ikke noget om hvilken telefon det er du har fået fingrene i.
> Men med mindre den er super ny, understøtter den MIDP 1.0 og CLDC 1.0.

Nokia 3660

> [...]
> sagtens bruge den editor eller IDE du normalt bruger, og så bare bygge og
> verificere applikationerne i Toolkit'et.

Jeg har igennem mit uddannelsessted adgang til samtlige JBuilder udgaver, så
jeg tror da lige jeg samler et eksemplar op af Mobile udgaven på mandag
Så håber jeg bare den ikke laver lige så meget spaghetti kode som den alm.
udgave *host*.

> God krig!

Takker
Jeg har foreslået J2ME og mobil programmering som valgfag til datamatiker
uddannelsen på Erhvervs Akademiet i Sønderborg hvor jeg går, da jeg nok
kunne forestille mig at der er en hel del fremtid der.

Fra : Rolf Thorup

Dato : 06-03-04 11:56

Flemming Mertz wrote:
> Hej!

[SNIP MIDP, CLDC mm.]

> Så det er bare at komme i gang. Sig til hvis du har tænkt dig at købe bøger
> om emnet, da jeg så kan anbefale et par stykker.

Jeg står også overfor at skulle kode noget J2ME og havde faktisk også
tænkt mig at købe nogle bøger, og jeg er meget interesseret i at høre
hvad du anbefaler!

> [...]
> at starte, for lige at komme ind i nogle af de områder er specielle for

Den vil jeg kigge på, men skal dog ikke kode spil.

Mvh Rolf

Fra : Flemming Mertz

Dato : 06-03-04 16:46

Hey!

> Jeg står også overfor at skulle kode noget J2ME og havde faktisk også
> tænkt mig at købe nogle bøger, og jeg er meget interesseret i at høre
> hvad du anbefaler!

Jeg købte et par stykker, i forbindelse med et bacholorprojekt på Datalogi
studiet. De står på mit arbejde, så jeg kan lige vende tilbage angående
bøger, men en jeg i hvert fald kan huske titlen på er:

"Programming Wireless Devices with the J2ME Platform"

Det er en del af "The Java Series" bøgerne, som jeg generelt er ret glad
for. Derudover er den ret billig, omkring 230-250 kroner, hvilket i hvert
fald da jeg købte dem var i den lavere ende af priserne. Men den er ret
basal, i at den forklarer de grundlæggende elementer i at kode i J2ME, men
ikke så meget derudover. Så det kommer lidt an på hvad du er ude efter.

> Den vil jeg kigge på, men skal dog ikke kode spil.

Uden at være helt sikker, så mener jeg faktisk at den ret godt dækker J2ME,
men tager blot udgangspunkt i et spil. Det er naturligvis fordi det er det
J2ME i høj grad har været brugt til, men også fordi det er i det grafiske at
der er stor forskel på micro edition og den 'almindelige' udgave af Java.
Fordi skærme på mobiler er så forskellige, har man ikke kunne lave det samme
homogene grafik framework som i J2SE.

Men udover de specielle områder, som grafik, input håndtering og
kommunikation, så er det faktisk bare Java. Det lyder måske logisk nok, men
det var et af de positive indtryk jeg havde med at kode i J2ME, at det rent
faktisk langt hen af vejen er som at kode i standard udgaven. API'erne
ligner sig selv, og ændringer er så implementeret bag facaden. Så man finder
sig ret hurtigt til rette hvis man har nogenlunde styr på den normale Java.

Derfor mener jeg faktisk at du langt hen af vejen kan nøjes med Jasons bog.
Men hvis du vil have yderligere litteratur, kan vi eventuelt finde ud af at
du kan låne eller købe en eller flere af de bøger jeg købte for et halvt års
tid siden. De dækker både MIDP 1 og 2, så de er stadig up-to-date.

Med venlig hilsen,
Flemming Mertz

Fra : Rolf Thorup

Dato : 06-03-04 18:42

Flemming Mertz wrote:
> Hey!
Hej

> [...]
> ikke så meget derudover. Så det kommer lidt an på hvad du er ude efter.

Jeg er ude efter nogle oplysninger om hvad man kan gøre med Bluetooth
fra Java (Nokia 6600). Ifølge en anmeldelse på amazon (faktisk skrevet
af en gut fra Odder) dækker bogen nu ikke lige det. Men kan jo sagtens
være jeg kan bruge den alligevel.

Har efterhånden en liste med ti forskellige bøger jeg lige skal have
kigget på, før jeg tager en beslutning om hvilke titler jeg køber.

[SNIP]
> [...]
> du kan låne eller købe en eller flere af de bøger jeg købte for et halvt års
> tid siden. De dækker både MIDP 1 og 2, så de er stadig up-to-date.

Jeg vil helt sikkert kigge på Jasons bog. Mht. yderligere litteratur så
lyder det da som et godt tilbud! Poster igen når jeg ved lidt mere.

Mvh
Rolf

Fra : Flemming Mertz

Dato : 06-03-04 19:50

> [...]
> fra Java (Nokia 6600). Ifølge en anmeldelse på amazon (faktisk skrevet
> af en gut fra Odder) dækker bogen nu ikke lige det. Men kan jo sagtens

Lige nøjagtigt Bluetooth er noget hø med J2ME. Det er som udgangspunkt ikke
understøttet direkte, men kan inddrages som ekstra libraries. Problemet er
at disse ikke som i J2SE bare kan inddrages, men skal understøttes af den
implementering af MIDP som der findes i din telefon.

Bare det at en telefon understøtter J2ME og Bluetooth, er langt fra det
samme som at man kan tilgå Bluetooth via Java. Men at den understøtter MIDP
2.0 er bestemt et godt tegn. Da jeg skrev vores bacholor projekt, var det
planen også at bruge Bluetooth, men det var ikke på det tidspunkt
understøttet i J2ME, og det var umuligt at finde noget litteratur om. Så
hvis det er Bluetooth der er dit fokus område, tror jeg du er bedre tjent
med de artikler du kan finde på nokia's forum, og så dokumentationen til
Bluetooth reference API'et.

> Poster igen når jeg ved lidt mere.

Men jeg er meget interesseret i at høre hvad du finder frem til angående
Bluetooth og MIDP!

Med venlig hilsen,
Flemming Mertz