Skærme
Fijala 3554
Spørgsmålet der må være stillet 1000 gange
Fra : Ole Sørensen

Dato : 27-02-04 12:56

Jeg er nærmest ked af at spørge, men jeg skal nu asap. have anskaffet mig en
ny tft skærm & har ikke rigtig fulgt med de sidste par måneder.

Specs / Krav:

17 - 19"
Pris <6000,- Ell. deromkring ;)
dvi
(WAF) :) Da den skal stå temmelig fremtrædende, må designet gerne være
iorden (WAF:) - Overvejer (Mest grundet design)Xerox XL775D, men den er vel
ikke længere af de nyeste (Og uden S-IPS) - 19" udgaven af selvsamme, kan
jeg forstå er noget skrammel.

Bruges til Multimedia...arbejde..spil...the works!

Vil nogen bære over med mig, og komme med et bud på hvad der pt. er "hot".

Mvh /Ole

Fra : JK

Dato : 27-02-04 13:31

On Fri, 27 Feb 2004 12:55:53 +0100, "Ole Sørensen"
<ols@fjernmig!agurk.dk> wrote:

Er det da noget problem for dig at læse et par hundrede tråde tilbage
i denne gruppe ? og udtrække et overblik

>Jeg er nærmest ked af at spørge, men jeg skal nu asap. have anskaffet mig en
>ny tft skærm & har ikke rigtig fulgt med de sidste par måneder.
>
>Specs / Krav:
>
>17 - 19"

Allerede her står jeg af.

Der jo himmel og hav til forskel imellem en 17" med 1280x1024 og en
19" med 1280x1024. På 19" er ikonerne på størrlese med det på en 15"
1024x768, men synsfeltet er naturligvis størst på 19".

>Pris <6000,- Ell. deromkring ;)

Magelig pris, ingen problemer
> [...]
>ikke længere af de nyeste (Og uden S-IPS) - 19" udgaven af selvsamme, kan

s-ips diskussionen er ret meget til grin, Dr. R... har lige valgt en
PVA panel skærm istedetfor.

Designmæssigt er der naturligvis også forskelle, ikke alle kan stille
i højden.

mvh

John

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-02-04 16:45

JK skrev:

> s-ips diskussionen er ret meget til grin, Dr. R... har lige
> valgt en PVA panel skærm istedetfor.

Dr. R's valg af skærm, ændrer jo altså ikke hele verdensbilledet
med et trylleslag. Selvfølgelig er der forskel på paneltyperne,
på samme måde som der er forskel på CRT-skærme, afhængig af,
hvilket billedrør der sidder i dem. Prøv at stille en Kentucky
Fried Chicken CRT til 1500,- og en Barco CRT til en 30-40.000,-
op ved siden af hinanden. Der findes sikkert mennesker som ikke
kan se den store forskel på de to, men de fleste kan, og det
samme er tilfældet hvis du stiller to TFT-skærme i forskellige
prisklasser og med forskellige paneltyper op ved siden af
hinanden.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ole Sørensen

Dato : 29-02-04 13:16

> Er det da noget problem for dig at læse et par hundrede tråde tilbage
> i denne gruppe ? og udtrække et overblik

Hmmm.....har jeg faktisk også forsøgt, men syntes ikke rigtig, at jeg har
fået det "forkromede overblik".

> Der jo himmel og hav til forskel imellem en 17" med 1280x1024 og en
> 19" med 1280x1024. På 19" er ikonerne på størrlese med det på en 15"
> 1024x768, men synsfeltet er naturligvis størst på 19".

Netop...jeg er nervøs for, at ikonerne bliver for små ved native 1280 x 1024
på en 17" - Benytter idag en 18" & havde indtil for nyligt en 21 Sony G500
CRT.

> Magelig pris, ingen problemer

Håber jeg heller ikke.

> s-ips diskussionen er ret meget til grin, Dr. R... har lige valgt en
> PVA panel skærm istedetfor.

Er også belevet temmelig nervøs overfor s-ips, efter jeg læste, at disse
skulle have en "krystallisk" overfalde.

> Designmæssigt er der naturligvis også forskelle, ikke alle kan stille
> i højden.
>
> mvh
>
> John

Tak for reply.

Fra : Peter T.

Dato : 27-02-04 15:06

Ole Sørensen wrote:

> Jeg er nærmest ked af at spørge, men jeg skal nu asap. have anskaffet
> mig en ny tft skærm & har ikke rigtig fulgt med de sidste par måneder.

Læs gruppen igennem inden du spørger. For det har du tilsyneladende ikke
gidet og forventer derfor at få tingene serveret på et sølvfad.

> Vil nogen bære over med mig,

Det håber jeg ikke.

--
[Sig removed by Administrator: Signature can not exceed 20GB]

Fra : Ole Sørensen

Dato : 29-02-04 13:08

> Læs gruppen igennem inden du spørger. For det har du tilsyneladende ikke
> gidet og forventer derfor at få tingene serveret på et sølvfad.

Absolut ikke...jeg har faktisk læst temmelig meget & kommenteret en smule i
denne gruppe, det sidste ½ år (de sidste par måneder dog en undtagelse) & nu
har jeg brug for nogle hurtige anbefalinger.....brugte en times tid på at
læse de nyeste tråde, som jeg fandt havde en smule relevans for mig, inden
jeg postede mit "forsigtige" spørgsmål....med alt respekt, kunne du jo blot
undlade at svare på denne, hvis spørgsmålet generer dig.

> Det håber jeg ikke.

Det er der så heldigvis nogen der har gjort ;)

Fra : Peter T.

Dato : 01-03-04 11:49

Ole Sørensen wrote:

> Absolut ikke...jeg har faktisk læst temmelig meget & kommenteret en
> smule i denne gruppe, det sidste ½ år (de sidste par måneder dog en
> undtagelse) & nu har jeg brug for nogle hurtige

Det er så fair nok. :) Jeg er blot begyndt at blive temmeligt træt af den
større og større mængde af folk der spørger om dit og dat uden at bruge
blot 5-10 minutter på hverken at tjekke google, nyhedsgruppen de spørger i
eller blot ringe til rette person, inden de sender deres spørgsmål.

> Det er der så heldigvis nogen der har gjort ;)

hehe

--
[Sig removed by Administrator: Signature can not exceed 20GB]

Fra : Jonas

Dato : 27-02-04 17:15

Hej Ole,

Jeg vil anbefale en 19" TFT Iiyama Prolite e481S med IPS panel. Kan fåes hos
shg.dk til 4995kr. Jeg er meget tilfreds med min (har før haft Viewsonic
vp171+181), bruger den til spil, mv.

Mvh Jonas.

Fra : Ole Sørensen

Dato : 29-02-04 13:18

> [...]
hos
> shg.dk til 4995kr. Jeg er meget tilfreds med min (har før haft Viewsonic

Den ser faktisk ikke dum ud.....arbejder faktisk få hundrede meter fra shg,
så jeg vil lige svinge forbi & tjekke den ud. - Tak for tippet ;)

Har du btw. haft problemer med den påståede "krystalliske" overflade, der
efter sigende skulle være på IPS paneler ??

Fra : Jonas

Dato : 29-02-04 17:40

> Den ser faktisk ikke dum ud.....arbejder faktisk få hundrede meter fra
shg,
> så jeg vil lige svinge forbi & tjekke den ud. - Tak for tippet ;)

Det var så lidt

> Har du btw. haft problemer med den påståede "krystalliske" overflade, der
> efter sigende skulle være på IPS paneler ??

Nææ?

Fra : Listen

Dato : 29-02-04 20:34

>Ole Sørensen wrote:
> Den ser faktisk ikke dum ud.....arbejder faktisk få hundrede meter fra
> shg, så jeg vil lige svinge forbi & tjekke den ud. - Tak for tippet ;)

Fortæller du her i news llidt om hvad du synes om Iiylamaen når du har været
forbi shg - sådan lidt orientering for os der ikke kan kigge forbi?

Hilsen
Kim

Fra : Ole Sørensen

Dato : 01-03-04 11:06

> Fortæller du her i news llidt om hvad du synes om Iiylamaen når du har
været
> forbi shg - sådan lidt orientering for os der ikke kan kigge forbi?

Det skal jeg gøre!

/Ole

Fra : Peter Loumann

Dato : 11-03-04 19:20

"Jonas" <jkm@SLETready.dk> skrev:

>Hej Ole,

Ganske vist hedder jeg ikke Ole, og ganske vist er din post et par
uger gammel, men jeg svarer alligevel.

>Jeg vil anbefale en 19" TFT Iiyama Prolite e481S med IPS panel. Kan fåes hos
>shg.dk til 4995kr.

Sådan en har jeg så lige bestilt - ubeset og på din anbefaling, bakket
op af Claus

http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&id=339

og Madsen

<news:Xns9493A81138BEC.thomas@madsen.tdcadsl.dk> o.a.,

begge hvad angår IPS-panel generelt. Men jeg er li'godt lidt bekymret
over at læse at Iiyama accepterer 5 px-fejl. Og så har jeg ikke
handlet hos shg.dk før, men de er vel o.k.?

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : mannpower

Dato : 12-03-04 06:41

Peter Loumann <me@privacy.net> wrote in

> [...]
> over at læse at Iiyama accepterer 5 px-fejl. Og så har jeg ikke
> handlet hos shg.dk før, men de er vel o.k.?

Er det muligt du kan lave en tilbage melding når du har prøvet din nye
skærm??

På forhånd tak...

Mannpower.

Fra : Peter Loumann

Dato : 12-03-04 09:55

mannpower <mannpower30@FJERNhotmail.com> skrev:

>Er det muligt du kan lave en tilbage melding når du har prøvet din nye
>skærm??

Ork ja! Den er lige landet, endnu ikke pakket ud, så første
tilbagemelding går kun på shg.dk og Post Danmark: De er dælme hurtige!
Jeg bestilte den i aftes kl. 18:26 helt ovre i Jylland 0-:

>På forhånd tak...

Velbe'!

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Peter Loumann

Dato : 12-03-04 12:26

Peter Loumann <me@privacy.net> skrev:

>Den er lige landet, endnu ikke pakket ud,

Det er den så nu, og installeret. Umiddelbart en skjøn skjærm! Jeg kan
ikke se nogen px-fejl overhovedet. Jeg har endnu ikke leget med nogen
finindstilling, kun kørt fabriks-default. Umiddelbart virker den
næsten for lysstærk ... Kontrast og farvegengivelser ser fine ud med
default farveprofil. Den kører også en video-strimmel uden synligt
efterslæb. Lyden er noget minimal, som forventeligt i sådan nogen små
skærmhøjttalere.

Og så er den pæn - slank, diskret og enkel.

En enkelt irriterende ting: der fulgte ikke dvi-kabel med. Mon det er
sædvanligt? Så jeg måtte lige hen til den lokale pusher og slippe
245,- ekstra. Men efter sigende skulle det være det værd frem for
traditionel tilslutning ...

Installationen på dvi-indgangen tog min mus på ps-porten, måske en
bios-detalje ...

Jeg melder nok tilbage igen når jeg har fået tid til at lege lidt med
indstillingen.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : mannpower

Dato : 12-03-04 12:35

> [...]
> bios-detalje ...
>
> Jeg melder nok tilbage igen når jeg har fået tid til at lege lidt med

Lyder godt

Mannpower..

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-03-04 15:53

Peter Loumann skrev:

> Du mener antagelig gemmer under nyt navn. Jamen sådan havde
> jeg også gjort.

Jeg mener at gemme under samme navn, som du har skrevet i
description-feltet. Jeg burde have formuleret det anderledes,
men du har vist gjort det rigtigt. Det gælder bare om ikke at
overskrive den profil man starter ud med, hvis man starter ud
med en af standard-profilerne som f.eks. sRGB eller Adobe RGB.

> Ja, den mulighed har jeg da. Men i Gamma-feltet er der altså
> ret stor forskel på den indre og ydre firkant.

Og også hvis du vælger den rensede Iiyama-profil?
Hvordan ser de tre firkanter ud, hvis du slår 'View Single Gamma
Only' fra ?

> Næh, det ser umiddelbart fornuftigt ud, også med de
> testbilleder der følger med skærmen. Plejer du ikke at have et
> linkt til nogle flere af sådan nogen?

Jeg plejer normalt at studere det billede med røvballerne fra
pixl.dk. Der følger også et godt test-billede med til min
Monitor Spyder. Jeg bruger for det meste det til at tjekke, om
det der kommer ud af printeren matcher skærmen, og det plejer
det at gøre, hvis skærmen er kalibreret og profileret ordentligt.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/monitor/pdi_test_image.jpg>
(589 KB). Specielt ungerne nede i bunden er gode på et test-
billede fordi hudfarver mere eller mindre er forprogrammeret
ind i hovedet på os, så hvis hudtonerne ser forkerte ud i et
fuldt farvestyret program som Photoshop, er det ofte tegn på,
at skærmprofilen ikke er nøjagtig nok.
Gråkilerne under farvekortene må meget gerne være neutrale hele
vejen op, men det er de så desværre ikke her på min TFT. Nogle
af dem er rødlige.

> Et sidste spørgsmål hvis du gider: Skærmmenuen har en
> "Gamma"-instilling med tre muligheder: Off: Normal; Mode1:
> High contrast; Mode2: Dark; Off er default. Er det noget der
> skal pilles ved. Manualen forklarer ikke mere.

Jeg ville vælge at lade den stå på off. Det er muligvis en
funktion, som kan være meget handy i situationer, hvor en film
eller et spil er lidt for mørk eller lys, men det er "farligt"
at blande sådan en indstilling ind i farvestyrede programmer,
da korrigeringen i så fald skal være indbygget i skærmprofilen,
som kun farvestyrede programmer bruger. Altså den profil, du
har indlæst i Adobe Gamma.

> hilsen pl, der snart er helt firkantet i hovedet af at sætte
> computer op. Måske sku' man gå lidt ud i forårssolen.

Hvilken sol? Husk på at jeg bor midt i det mørke Jylland. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 14-03-04 16:48

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

>[...] Det gælder bare om ikke at
>overskrive den profil man starter ud med, hvis man starter ud
>med en af standard-profilerne som f.eks. sRGB eller Adobe RGB.

Så er vi enige.

>Og også hvis du vælger den rensede Iiyama-profil?

Ja. Netop det har jeg gjort.

>Hvordan ser de tre firkanter ud, hvis du slår 'View Single Gamma
>Only' fra ?

Den blå er perfekt, den grønne værst. Er der noget med at jeg skal
sætte skærmen på maximal kontrast inden jeg evt. roder med det?

>Jeg plejer normalt at studere det billede med røvballerne fra
>pixl.dk.

Det kan jeg ikke finde.

><http://home18.inet.tele.dk/madsen/monitor/pdi_test_image.jpg>

Ja, det er vædig godt! Jeg får en balladeboks i PS om jeg vil bruge
dokumentes indbyggede farveprofil eller min egen, men det ser ikke ud
til at gøre nogen særlig forskel.

>Specielt ungerne nede i bunden er gode på et test-billede

Ser fine ud her.

>Gråkilerne under farvekortene må meget gerne være neutrale hele
>vejen op, men det er de så desværre ikke her på min TFT. Nogle
>af dem er rødlige.

Synes de ser o.k. ud her.

> [...]
>som kun farvestyrede programmer bruger.

>Hvilken sol? Husk på at jeg bor midt i det mørke Jylland. :)

Den forsvandt også her inden jeg nåede at komme ud.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Flemming Joensson

Dato : 12-03-04 11:15

> [...]
> over at læse at Iiyama accepterer 5 px-fejl. Og så har jeg ikke
> handlet hos shg.dk før, men de er vel o.k.?

5 pixelfejl er vist meget normalt - men hvis du ikke afhenter i
butikken, så har du jo en returret i forbindelse med onlinehandel du
kan benytte dig af. Godt nok betyder det at du så må betale porto en
ekstra gang hvis uheldet er ude, men det er i hvert fald bedre end ved
afhentning.

Jeg har handlet hos SHG mange gange - +20, jeg synes generelt de er
meget kompetente og servicemindede. Jeg har afhentet i deres butik én
gang, og det gør jeg ikke igen. Tak skæbne et gedemarked ;)
Ok det var fredag eftermiddag og der var mange i kø, men uha det tog
lang tid - og da jeg så langt om længe kom gennem køen så havde de
sendt min pakke med posten selvom jeg havde fået bekræftigelse på at
jeg skulle afhente og at det ville ske fredag - hvor jeg også kom. Og
for lige at gøre det rigtig sjovt havde de så tilmed sendt pakken per
efterkrav på trods af at den var blevet forudbetalt (det var en
firmapc, så derfor forudbetaling).

Så jeg havde et værre mas med at få min hjemmepc udleveret af PostDK
(der var for ca. 14000 i pakken, så jeg havde ikke lige lyst til at
betale for den med dankortet og vente på at få pengene tilbage fra
SHG). Men efter et par opringninger til både SHG og PostDK og et par
fejlsendte og slutteligt en overset Fax'er hos postvæsnet så lykkedes
det mig at få min computer udleveret. Det kostede mig en køretur frem
og tilbage fra Aalborg og så en hel fridag til at få ordnet alt i
forbindelse med udleveringen fra postdk uden betaling. Så det var alt
andet lige en meget negativ oplevelse.

Men da jeg har handlet der over 20 gange privat og endnu flere gange
for min gamle arbejdsplads og i alle de tilfælde kun har haft positive
oplevelser har jeg ingen problem med at anbefale dem som
internetbutik.

Som fysisk butik lader de noget tilbage at ønske, efter min mening.
Til gengæld har de et kæmpe udvalg og lave priser. Man skal vide hvad
man vil have inden man tager derud - det er kun meget meget få varer
der er udstillet.

Heldigvis står der en pc ved indgangen med adgang til deres
internetside så man kan tjekke udvalget og priserne hvis man kommer i
tvivl. Men jeg har i hvert fald lært af mine erfaringer at der vil jeg
fremover handle fra hjemmesiden og få det leveret med postdk - det
andet er min tid ganske enkelt for kostbar til.

I øvrigt held og lykke med skærmen.
Jeg er selv i overvejelser om at købe en IPS skærm, så hvis du vil
skrive hvad du synes om skærmen vil jeg i hvert fald blive glad for at
læse dine erfaringer.

Mvh.
Flemming

Fra : Peter Loumann

Dato : 12-03-04 12:30

>5 pixelfejl er vist meget normalt

Jeg fik formuleret det forkert. 5 giver ret til ombytning, 4 ikke. Men
så vidt jeg kan se indtil nu er der ingen

>Jeg har handlet hos SHG mange gange - +20, jeg synes generelt de er
>meget kompetente og servicemindede.

Jeg har ikke noget at klage over. Jo, ved bestillingen kunne de godt
have gjort opmærksom på at dvi-kabel ikke fulgte med og have åbnet for
bestilling af sådan et samtidig.

>I øvrigt held og lykke med skærmen.

Tak! Den ser foreløbig meget fin ud.

>Jeg er selv i overvejelser om at købe en IPS skærm, så hvis du vil
>skrive hvad du synes om skærmen vil jeg i hvert fald blive glad for at
>læse dine erfaringer.

Jeg har allerede lagt et vers her i tråden og lægger nok et til når
jeg har dyrket finesserne. Men det bliver vist ikke i dag.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-03-04 16:38

Peter Loumann skrev:

> Det er sgu da diskvalificerende!

Ja, det er for ringe at de ikke sætter sig lidt bedre ind i
standarderne. Det kan selvfølgelig også være, at de har en
nyere profil liggende på deres hjemmeside, som ikke har den
fejl.

> Nu snuppede jeg AdobeRGB1998.icc i stedet for. Det gav ingen
> forskel i mine øjne, så iiyamas er sikkert bygget på den, og
> så brokker photoshop sig ikke mere. Der er også en sRGB Color
> Space Profile.icm. Det er ligegodt et kompliceret gebet.

Planen er sådan set, at du skal starte med Adobe RGB eller sRGB,
foretage de nødvendige ændringer, give profilen en ny betegnelse
(description) og gemme profilen under samme navn, så man ikke
overskriver AdobeRGB eller sRGB-profilen.

At indlæse Adobe RGB i Adobe Gamma uden at foretage nogen form
for ændringer til profilen, er ikke optimalt da skærmens farve-
skala temmelig sikkert er ret langt fra Adobe RGB. Skærmens
farveskala er væsentlig mindre end Adobe RGB. Den kommer tættere
på sRGB. (Nec Mitsubishi er dog lige kommet med en skærm som
viser 97.6% af Adobe RGB's farveskala, men den får du sikkert
ikke til 4000,- :)

> Du plejer ellers at sige at adobe gamma ikke duer til tft, men
> nu kørte jeg den alligevel og fik et resultat, der ligner det
> jeg er vant til - om det så er mere korrekt.

Adobe Gamma er ikke beregnet til TFT-skærme nej, men når nu den
profil Iiyama har leveret ikke fungerer, er du jo nærmest pisket
til at lave en ny profil med Adobe Gamma.

> Den har 5 muligheder: 9300, 7500, 6500, sRGB og User[defined].
> Svjh stod den på 6500K, jeg satte den forsøgsvis til sRGB. Men
> bagefter målte Adobe Gamma 7500K. Svære sager!

Hvis jeg stiller min skærmmenu til 6500K (standardindstillingen),
så måler mit colorimeter 6070K, så hvad skærmen fortæller at den
kører, passer sjældent ret godt med virkeligheden. Jeg ville dog
nok prøve at stille skærmen til 6500K i skærmmenuen og så vælge
det samme i Adobe Gamma under Hardware og 'Same as Hardware' i
'Adjusted', hvis du har mulighed for det. Så burde det ikke være
helt ved siden af.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 14-03-04 13:03

> [...]

gjort.

>At indlæse Adobe RGB i Adobe Gamma uden at foretage nogen form
>for ændringer til profilen, er ikke optimalt

Klart!

>Skærmens farveskala er væsentlig mindre end Adobe RGB. Den kommer tættere
>på sRGB.

Aha. Så blev jeg igen klogere.

>(Nec Mitsubishi er dog lige kommet med en skærm som viser 97.6% af Adobe
>RGB's farveskala, men den får du sikkert ikke til 4000,- :)

Nåhr, jeg gav nu altså 5.000, men det rokker nok ikke meget heller.

>Adobe Gamma er ikke beregnet til TFT-skærme nej, men når nu den
>profil Iiyama har leveret ikke fungerer, er du jo nærmest pisket
>til at lave en ny profil med Adobe Gamma.

Ja, den kunne renses ved at blive kørt uændret gennem Adobe Gamma. Nu
er Photoshop tilfreds.

> [...]

"Gamma"-instilling med tre muligheder: Off: Normal; Mode1: High
contrast; Mode2: Dark; Off er default. Er det noget der skal pilles

Tak for din hjælp!

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-03-04 22:50

Peter Loumann skrev:

> Tallet er sikkert et standardtal, det er midterindstillingen
> ligesom de andre, det giver en ret linje på 'gammameteret' og
> det ændrer sig ikke hvis jeg vælger en farveprofil jeg ikke
> har pillet ved. Så det er nok nvidias måde at gøre det på, men
> jeg orker ikke at tyre flere manualer lige nu.

Det bliver også for forvirrende hvis det skal blandes ind i det
og det er heller ikke planen at det skal det, når man har et
program som Adobe Gamma installeret.
Mit forrige grafikkort havde en lignende indstilling, som jeg
heller aldrig rørte ved. Mit nuværende har dog ikke den mulighed
og det gør mig egentlig heller ikke noget.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-03-04 23:30

Peter Loumann skrev:

> Jeg bestilte den i aftes kl. 18:26 helt ovre i Jylland 0-:

Vi er hurtige herovre.
Tillykke med købet. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 12-03-04 23:52

>Vi er hurtige herovre.

Ja, jeg har godt hørt jer sige at I er hårdige

>Tillykke med købet. :)

Tak! Jeg tror bestemt jeg bliver glad for den. Mange tak til dig,
Claus, Jonas og flere for kvalificeret vejledning! Uden jer havde jeg
ikke været opmærksom på IPS. Jeg ved ganske vist stadig ikke helt hvad
det indebærer, men føler mig alligevel overbevist.

Det er forhåbentlig hverken spild af båndbredde eller tom smiger. Jeg
synes det er vigtigt at kvalificerede folk gider, og at I så også får
tilbagemelding om at jeres indsats bliver brugt.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-03-04 17:23

[Billedet med røvballerne]

<http://www.pixl.dk/downloads/Pixl_testimage2002_RGB.jpg>

> Jeg får en balladeboks i PS om jeg vil bruge dokumentes
> indbyggede farveprofil eller min egen, men det ser ikke ud til
> at gøre nogen særlig forskel.

Du bruger i så fald ikke Adobe RGB som arbejdsrum (Working space).
Hvad bruger du så? sRGB?

> Ser fine ud her.

Det lyder godt.

[Gråkilerne]

> Synes de ser o.k. ud her.

Det gør de fleste også her, men nogle af dem skiller sig ud med
et lidt rødlig skær. Jeg har dog hørt fra pålidelig kilde, at det
er mit colorimeter som overdriver lidt, så det er sikkert derfor.
Gråtoneforløbet ovre i højre side står dog meget neutralt her, så
helt ved siden af er det nu ikke.

[Solen]

> Den forsvandt også her inden jeg nåede at komme ud.

Typisk.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-03-04 17:49

Peter Loumann skrev:

> Den blå er perfekt, den grønne værst. Er der noget med at jeg
> skal sætte skærmen på maximal kontrast inden jeg evt. roder
> med det?

Hov, det glemte jeg at svare på.
Siden det er en TFT, vil jeg mene, at det er bedst den står til
standardindstillingen og siden det er en TFT, kan det også være
svært at få de 3 kasser til at stå rigtigt, da Adobe Gamma er
fra en tid før TFT-skærme blev moderne. Der er f.eks. ikke noget
der hedder Phosphors i en TFT-skærm. Den skærmprofil jeg laver
med OptiCAL resulterer derfor i, at der står Custom over hele
linien, hvis jeg går ind og kigger i Adobe Gamma
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/monitor/adobe_gamma_vp201s.png>,
men siden du ikke har andet end Adobe Gamma, kan du evt. prøve
at trække lidt i den grønne skyder for at få den til at matche
lidt bedre.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 14-03-04 18:56

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

>[Billedet med røvballerne]

><http://www.pixl.dk/downloads/Pixl_testimage2002_RGB.jpg>

Den side har jeg ikke adgang til. Dowloadlinket fra
http://www.pixl.dk/
tilbyder den ikke, og
http://www.pixl.dk/downloads/
siger 'forbidden'.
Fint billede! Gode baller! Og så kan man jo købe sig en pakke gevalia
kaffe og holde op mod skærmen

>Du bruger i så fald ikke Adobe RGB som arbejdsrum (Working space).
>Hvad bruger du så? sRGB?

Settings: Web Graphics Defaults
RGB: sRGB IEC 61966-2.1
Gray: Gray gamma 2.2
Siden jeg ikke har rodet i det, må det være default. Er det nu også
noget jeg skal gå op i ...

>[Solen]

>Typisk.

Nu tisser det ned.

>Den skærmprofil jeg laver
>med OptiCAL resulterer derfor i, at der står Custom over hele
>linien, hvis jeg går ind og kigger i Adobe Gamma
><http://home18.inet.tele.dk/madsen/monitor/adobe_gamma_vp201s.png>,

Ikke i min:

http://home21.inet.tele.dk/pelo/pelo_gamma.png

Men der står Desired: Windows Default 2.20, og jeg kan se på Skærm,
Egenskaber at den er landet på 1.00 !?

Men jeg synes vores firkanter ligner hinanden meget, og det beroliger
mig.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Peter Loumann

Dato : 14-03-04 22:04

>Er det nu også noget jeg skal gå op i ...

Nåhr ja, det forklarer hende Clara Rose fint nok.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-03-04 00:44

Peter Loumann skrev:

> Ja, jeg har godt hørt jer sige at I er hårdige

Ja, det er vel egentlig sådan vi siger det. :)

[IPS]
> Jeg ved ganske vist stadig ikke helt hvad det indebærer, men
> føler mig alligevel overbevist.

Prøv evt. at læse: <news:8JWXb.193310$U%5.987168@attbi_s03>.
Jeg tænker på følgende udtalelse:

| Displays that utilize IPS technology tend to have increased
| field of views (FOV) and in some instances have symmetrical
| and well behaved dispersion characteristics.

Specielt det med "den gode opførsel", er også hvad jeg ser, når
jeg måler min TFT med et colorimeter. Som skrevet tidligere, så
opfører den sig stort set som min CRT, hvad responskurven angår.
Godt nok har den ikke så stor en farveskala som min CRT, men den
kan sagtens opfylde mine behov i det daglige.
Det sværeste er at få den kalibreret, så den er 100 % neutral i
gråtonerne. Det er ikke lykkedes helt for mig endnu, men når jeg
engang får råd, så køber jeg en bedre kalibreringspakke end den
jeg har nu.

> Jeg synes det er vigtigt at kvalificerede folk gider, og at I
> så også får tilbagemelding om at jeres indsats bliver brugt.

Det er altid rart at vide, at nogen kan bruge det man skriver
til noget i hvert tilfælde, så selv tak.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 13-03-04 14:19

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

[ips-panel:]

>Prøv evt. at læse: <news:8JWXb.193310$U%5.987168@attbi_s03> [...]

Det ser overbevisende ud, "in some instances". Jeg forstår næppe det
hele. Det jeg umiddelbart *ser* ifht. min gamle fladskærm, er at
farverne forbliver langt mere stabile når jeg flytter hovedet eller
drejer skærmen. Og det er jo væsentligt. Baglyset er også meget bedre
fordelt.

>Specielt det med "den gode opførsel", er også hvad jeg ser, når
>jeg måler min TFT med et colorimeter. [...]

Den slags er vist for professionelle og uden for rækkevidde økonomisk
og praktisk for mig.

>Godt nok har den ikke så stor en farveskala som min CRT, men den
>kan sagtens opfylde mine behov i det daglige.

Der ser du temmelig sikkert meget mere end jeg gør. Da jeg for 4½ år
siden skiftede til fladskærm, var grunden en helt anden. Jeg oplevede
den største ergonomiske forbedring nogensinde, væk med hovedpine, væk
med trætte øjne.

>Det sværeste er at få den kalibreret, så den er 100 % neutral i
>gråtonerne. [...]

Det må jeg også se at komme igang med. Foreløb står den bare på
default. Jeg synes nu gråtonerne ser meget neutrale ud, men noget må
være galt, for photoshop (og ps elements) åbner med en balladeboks:

The monitor profile [navn] appears to be defektive. Please run your
monitor calibration software.
   [Ignore profile]   [Use anyway]

Det gjorde den ikke med den gamle skærms default-profil.
Farvetemperaturen er klart koldere end på den gamle, måske er
lysstyrken også for heftig.

Og så kræver det altså tilvænning at gå fra 15" til 19", men det hører
vist til luxusproblemerne

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-03-04 01:32

Peter Loumann skrev:

> Den side har jeg ikke adgang til. Dowloadlinket fra
> http://www.pixl.dk/
> tilbyder den ikke, og
> http://www.pixl.dk/downloads/
> siger 'forbidden'.

Du kan klikke på linket Downloads nede i teksten på Download-
siden. Altså hvor der står: 'Nej tak, jeg ønsker ikke at blive
registreret/Jeg har tidligere registreret mig, lad mig venligst
komme videre til _downloads_'.

> Fint billede! Gode baller! Og så kan man jo købe sig en pakke
> gevalia kaffe og holde op mod skærmen

Ja, noget i den stil :)

> Settings: Web Graphics Defaults
> RGB: sRGB IEC 61966-2.1
> Gray: Gray gamma 2.2
> Siden jeg ikke har rodet i det, må det være default.

Det er det også.

> Er det nu også noget jeg skal gå op i ...

Ikke nødvendigvis. Standardindstillingen er, som navnet antyder,
udmærket til klargøring af webgrafik. Til print og tryk er den
knap så velegnet, så det kommer an på behovet.

> Nu tisser det ned.

Også her.

> http://home21.inet.tele.dk/pelo/pelo_gamma.png
>
> Men der står Desired: Windows Default 2.20, og jeg kan se på
> Skærm, Egenskaber at den er landet på 1.00 !?

Er der en indstilling på skærmen, som står til gamma 1.0 eller
hvad mener du?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 15-03-04 09:17

Det har jeg klaret af med hende Clara Rose det hjælpsomme væsen. Nu
jeg har fået en maskine med noget RAM i, skal jeg til at pusle mere
med PS.

>Er der en indstilling på skærmen, som står til gamma 1.0 eller
>hvad mener du?

Egenskaber for skærm

http://home21.inet.tele.dk/pelo/nvidia.png

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-03-04 14:59

Peter Loumann skrev:

> Da jeg for 4½ år siden skiftede til fladskærm, var grunden en
> helt anden. Jeg oplevede den største ergonomiske forbedring
> nogensinde, væk med hovedpine, væk med trætte øjne.

Det er også en af de store fordele ved en TFT frem for CRT,
som er værd at tage med.

> The monitor profile [navn] appears to be defektive. Please run
> your monitor calibration software.
> [Ignore profile] [Use anyway]

Noget tyder på at Iiyama ikke forstår at lave korrekte farve-
profiler. Det er ikke unormalt at skærmproducenterne propper
alt muligt ragelse ind i de forskellige tags i profilen og det
bryder Adobe-programmerne sig ikke om. Du bliver nok nødt til
at åbne Adobe Gamma og overskrive profilen når du lukker Adobe
Gamma igen.

> Farvetemperaturen er klart koldere end på den gamle, måske er
> lysstyrken også for heftig.

Nu ved jeg ikke hvad Iiyama vælger som standard-farvetemperatur,
men 6500K er efter min mening at foretrække frem for 9300K, som
mange skærme er stillet til som standard. Det kan du muligvis
ændre i skærmmenuen. 9300K er meget blålig i den hvide og får
alt til at virke koldt og klamt.

> Og så kræver det altså tilvænning at gå fra 15" til 19", men
> det hører vist til luxusproblemerne

Ja det gør det vist, men når man først har vænnet sig til de
19", så er det endnu sværere at vænne sig til noget mindre.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 13-03-04 15:53

> [...]

stod den på 6500K, jeg satte den forsøgsvis til sRGB. Men bagefter
målte Adobe Gamma 7500K. Svære sager!

>Det kan du muligvis ændre i skærmmenuen.

Just præcis.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-03-04 15:31

Peter Loumann skrev:

> Nu jeg har fået en maskine med noget RAM i, skal jeg
> til at pusle mere med PS.

Forståeligt.

> http://home21.inet.tele.dk/pelo/nvidia.png

Nå det. Det ser jo så anderledes ud her, da det er grafikkorts-
afhængigt, men stil det til standardindstillingen inden du laver
en skærmprofil med Adobe Gamma og glem derefter alt om det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 15-03-04 20:01

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

[gamma:]

>Nå det. Det ser jo så anderledes ud her, da det er grafikkorts-
>afhængigt,

Ja. Der burde have været et matrox i den nye maskine, men det var der
altså ikke til.

>men stil det til standardindstillingen

Ja, det er jeg ret sikker på det er. Tallet er sikkert et standardtal,
> [...]
men jeg orker ikke at tyre flere manualer lige nu.

>inden du laver en skærmprofil med Adobe Gamma og glem derefter alt om det.

Særdeles godt forslag. Mange tak fordi du gad!

http://pedalo.dk/thailand/