Automatisk opkald uønsket
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 26-02-04 23:06

Mit ISDN modem 3COM Office Connect er _igen_ begyndt at kalde op
automatisk. Det er kommet efter en opdatering af OS'et (10.2.6 > 10.2.8)
og nogle security updates.

Det er pxxxxirriterende. Det sker også mens jeg sidder og læser off-line
i Suppen. Så noget af besparelsen ved off-line læsning er jo gået
fløjten.

Jeg kunne forestille mig, at det er en default indstilling i Mac OS'et,
men hvilken indstilling?

Jeg har ikke ændret noget i opsætningen af modemmet.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 29-02-04 22:59

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Mit ISDN modem 3COM Office Connect er _igen_ begyndt at kalde op
> automatisk. Det er kommet efter en opdatering af OS'et (10.2.6 > 10.2.8)
> og nogle security updates.

Er det et modem eller en router?

> Det er pxxxxirriterende. Det sker også mens jeg sidder og læser off-line
> i Suppen. Så noget af besparelsen ved off-line læsning er jo gået
> fløjten.

Jeg har haft det samme problem, og det viste sig at være et program.
Eudora er slem til det, så det har jeg nu skrottet til fordel for Mail.
Adressebog kan også finde på det.

Ellers er der jo klassikerne:
- Intet postprogram må stå til automatisk at polle serveren
- Windowsnetværk skal slås fra (eller blokeres i routeren)
- Tidssynkronisering skal slås fra
- Automatisk softwareopdatering skal slås fra

(Jeg kører Mac OS X 10.3.2)

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 01-03-04 22:24

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> Er det et modem eller en router?

Hej, Thorkil
Det står på det foran, at det er et ISDN LAN modem - LAN er vel lokalt
netværk? Der er to maskiner koblet på det (og en printer). Det er vel så
også en router ?
Router, switch og hub er begreber, der er rodet sammen i mit hoved :)

> Jeg har haft det samme problem, og det viste sig at være et program.
> Eudora er slem til det, så det har jeg nu skrottet til fordel for Mail.
> Adressebog kan også finde på det.

Eudora har jeg ikke (mere), adressebogen bruger jeg ikke (har FMP
database i stedet). Jeg har lidt mistanke til min testversion af
FileBuddy. At det var den, der stod og ville registrere automatisk, så
nu er den slukket.

> Ellers er der jo klassikerne:
> - Intet postprogram må stå til automatisk at polle serveren

det gør Mail ikke. Hvis jeg har forstået, hvad det vil sige at "polle
serveren" ?

> - Windowsnetværk skal slås fra (eller blokeres i routeren)

Der er ikke noget Windows på min maskine.

> - Tidssynkronisering skal slås fra

Er slået fra (har været det i flere år)

> - Automatisk softwareopdatering skal slås fra

Softwareopdateringen foregår manuelt (når jeg læser om updates i dette
gode forum)

> (Jeg kører Mac OS X 10.3.2)
Jeg er på Mac OS X 10.2.8, og det virker fint nok til mig.

Tak for dine indspark, Thorkil.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 02-03-04 00:37

> [...]

> Det står på det foran, at det er et ISDN LAN modem - LAN er vel lokalt
> netværk? Der er to maskiner koblet på det (og en printer). Det er vel så

Netop. Jeg har en ISDN-router af et andet mærke, så jeg kender
problemstillingen.

> Router, switch og hub er begreber, der er rodet sammen i mit hoved :)

Jvf. ovenstående har du da nogenlunde fat på det!

> [...]
> database i stedet). Jeg har lidt mistanke til min testversion af
> FileBuddy. At det var den, der stod og ville registrere automatisk, så

Og det hjalp?

> det gør Mail ikke. Hvis jeg har forstået, hvad det vil sige at "polle
> serveren" ?

At den med faste mellemrum kobler op til serveren for at søge efter ny
post. Det kan Mail sættet op til under Indstillinger -> Generelt.

> Tak for dine indspark, Thorkil.

Velbekommen.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 02-03-04 22:49

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> Og det hjalp?

Det ser det ud til, ja. FB afspillede også en lille fanfare en gang
imellem, sikkert også for at minde mig om at betale

> At den med faste mellemrum kobler op til serveren for at søge efter ny
> post. Det kan Mail sættet op til under Indstillinger -> Generelt.

Forstået. Posten henter jeg også manuelt. Jeg kunne slet ikke tænke mig
en maskine, der bipper og skriger: "You've got mail"

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen