Tømme papirkurv
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 26-02-04 23:06

for genstridige filer (nogen som ikke vil slettes).

Det er en ekstern hd FW, som jeg bruger til backup. Den har åbenbart sin
egen papirkurv. Og den indeholder 7 filer, som jeg simpelthen ikke kan
få ud.

Har prøvet logge ind på min PB som root og da kunne jeg gennemtvinge en
fjernelse. Men filerne kom sørme igen.

Har nogen her et godt råd?
(Det er vel egentlig blot et retorisk spørgsmål, ik'?)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 26-02-04 23:40

Mich. Ottosen skrev:

> [...]
> fjernelse. Men filerne kom sørme igen.
>
> Har nogen her et godt råd?
> (Det er vel egentlig blot et retorisk spørgsmål, ik'?)

Start terminal og skriv 'sudo rm ' og træk filen ind i terminalvinduet.
Udelad ' men husk mellemrummet efter rm. Skriv dit password og tast enter.

Det kan være nødvendigt at markere filen for at kunne se at den er slettet.

--
See yea.....
Henry Lerche Madsen

Grønlands Radio - Det man hører er en sæl

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-02-04 15:14

Henry Lerche Madsen <lercheSKRIDSPAM@aarstidenSKRIDSPAM.dk> wrote:

> Start terminal og skriv 'sudo rm ' og træk filen ind i terminalvinduet.

Tak, Henry. Men jeg har det lidt med livrem og seler, derfor spørger jeg
igen. Der _er_ en fil (en mappe) i papirkurven. Skal jeg bare trække
hele mappen fra papirkurven på den eksterne hd til terminalvinduet?

> Udelad ' men husk mellemrummet efter rm. Skriv dit password og tast enter.

Password som root eller som administrator? Tilgiv mig, hvis jeg spørger
dumt :)

> Det kan være nødvendigt at markere filen for at kunne se at den er slettet.

Øh, når den er slettet, er den vel slettet? Fra den eksterne hårddusks
papirkurv?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 27-02-04 16:03

Mich. Ottosen wrote:

> Tak, Henry. Men jeg har det lidt med livrem og seler, derfor spørger jeg
> igen. Der _er_ en fil (en mappe) i papirkurven. Skal jeg bare trække
> hele mappen fra papirkurven på den eksterne hd til terminalvinduet?

Jeg går normalt blot ned i Trash-kataloget og sletter derfra med sudo rm
<filnavn>. Ikke noget med at trække ikoner hen i terminalvinduet.

> Password som root eller som administrator? Tilgiv mig, hvis jeg spørger
> dumt :)

Ikke et dumt spørgsmål, men snarere et tegn på en mindre irreterende
ting ved Mac OSX, nemlig at en administrator-konto ikke er det samme som
en root-konto. Sandsynligvis er det samme kodeord for både administrator
og root. Sådan er det i hvertfald initialt på min installation. Ellers
er det root's kodeord.

> Øh, når den er slettet, er den vel slettet? Fra den eksterne hårddusks
> papirkurv?

Ja. Men man kan aldrig vide .

--Martin

Fra : Morten Lind

Dato : 27-02-04 17:05

Martin Agersted Jarl <martin@[sletmighvisduvil]jarl.dk> wrote:

> [...]
> en root-konto. Sandsynligvis er det samme kodeord for både administrator
> og root. Sådan er det i hvertfald initialt på min installation. Ellers

Hæ, nu har jeg kørt OS X, 10++++, siden den blev leveret i Danmark
sommeren 2001(eller var det 2000?) og jeg véd stadig ikke, hvad root er
for en størrelse?

På et tidspunkt skulle jeg skrive noget i terminalen for at få dock´ens
lukkemenu frem, men det var bare mit password, der skulle bruges

Så hvordan man opfører sig som root, véd jeg ikke - til gengæld ved jeg,
hvordan man opfører sig som rod
M.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-02-04 18:07

Martin Agersted Jarl <martin@[sletmighvisduvil]jarl.dk> wrote:

> Jeg går normalt blot ned i Trash-kataloget og sletter derfra med sudo rm
> <filnavn>. Ikke noget med at trække ikoner hen i terminalvinduet.

Trash-kataloget? Hvor er det?

> [...]
> en root-konto. Sandsynligvis er det samme kodeord for både administrator
> og root. Sådan er det i hvertfald initialt på min installation. Ellers

Det bliver morsommere og morsommere det her. Har åbnet terminalen og
skrevet *sudo rm * (uden * naturligvis).
Men jeg kan _ikke_ få lov at taste mit password ind !?
Terminalen reagerer slet ikke på mine tastetryk (Jeg har iøvrigt to
forskellige passwords: et som admin og et andet som root). Kan en
terminal blive defekt?

> Ja. Men man kan aldrig vide .

Det mystiske er:
1) når jeg er logget ind på maskinen som admin er der en mappe i
papirkurven, og når jeg prøver at tømme papirkurven siger den at flg.
filer ikke kan slettes (der låst):
- digit.suit
- VSTEffectData
- Icon
- Startmappe
- Billeder
- AppleWorks-emner

(og det gør den hver eneste gang jeg skal smide noget ud fra den
eksterne HD). Men når jeg klikker mig ind i papirkurven er den mappe
"AppleWorks", hvor der kun ligger to syhnlige filer: "AppleWorks 6" og
"Spark ME", de er ikke låste.

2) Når jeg er logget ind på maskinen som root, er der slet ikke noget i
parpirkurven (stort ?)

Så hvad gør jeg nu?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 27-02-04 19:52

Mich. Ottosen wrote:

[snip]
> Trash-kataloget? Hvor er det?

I stien "/Users/<bruger>/.Trash". Bemærk punktummet foran "Trash". Det
betyder at kataloget eller filen er skjult.

[snip]
> [...]
> Terminalen reagerer slet ikke på mine tastetryk (Jeg har iøvrigt to
> forskellige passwords: et som admin og et andet som root). Kan en

Det må du lige forklare nærmere. Bemærk at når du skriver kodeordet, så
kommer der intet på skærmen. Du skal selvfølgelig afslutte med
retur-tasten. Prøv at se her:

macomp martin$ cd .Trash/ /* Her hopper jeg ned i .Trash */

macomp/.Trash martin$ ls /* Her lister jeg indholdet af .Trash */
sletmig.txt
macomp/.Trash martin$ sudo rm sletmig.txt /* Her sletter jeg */
Password: /* Her skriver jeg mit kodeord. Intet vises */
macomp/.Trash martin$ ls /* Her lister jeg igen. Er den væk? Ja! */
macomp/.Trash martin$

[snip]
> [...]
> "Spark ME", de er ikke låste.
>
> 2) Når jeg er logget ind på maskinen som root, er der slet ikke noget i

Kigger du ikke det forkerte sted, nemlig i root's .Trash-katalog?

--Martin

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-02-04 21:59

Martin Agersted Jarl <martin@[sletmighvisduvil]jarl.dk> wrote:

> I stien "/Users/<bruger>/.Trash". Bemærk punktummet foran "Trash". Det
> betyder at kataloget eller filen er skjult.

Den her besked fik jeg:
Last login: Fri Feb 27 20:10:27 on ttyp1
Welcome to Darwin!
[Mich-Ottosens-computer] <bruger>% sudo rm
usage: rm [-f | -i] [-dPRrvW] file ...
unlink file
[Mich-Ottosens-computer] <bruger> %
[Mich-Ottosens-computer] <bruger> % /Users/<bruger>/.Trash
/Users/<bruger>/.Trash: Permission denied.
[Mich-Ottosens-computer] <bruger> %

- men det er nok fordi den ikke ville genkende min rootkode (den jeg
bruger, når jeg logger ind på maskinen som root), men kun min
admin.kode. Selvom jeg lukker terminalen får jeg ikke lejlighed til
indtaste rootkoden. Måske skulle jeg simpelthen logge ud og logge ind
igen?
Det prøver jeg lige.
Nixen, terminalen vil ikke genkende mit rootPW, som består af fire
bogstaver og seks tal (en huskbar betegnelse og en huskbar dato !)

> Det må du lige forklare nærmere. Bemærk at når du skriver kodeordet, så
> kommer der intet på skærmen.

Det var den med det usynlige, der drillede mig.

> [...]
> Password: /* Her skriver jeg mit kodeord. Intet vises */
> macomp/.Trash martin$ ls /* Her lister jeg igen. Er den væk? Ja! */

Flot, tak, jeg skal prøve mig frem. Når jeg kommer ind som root :)

> [snip]

> Kigger du ikke det forkerte sted, nemlig i root's .Trash-katalog?

Det er højst muligt :) Bare spørg Morten RK, hvor lidt erfaring jeg har
med terminatoren
Det er vel den eksterne HDs trash-katalog, ejg skal ind i - eller?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-02-04 11:44

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Det er højst muligt :) Bare spørg Morten RK, hvor lidt erfaring jeg har
> med terminatoren Det er vel den eksterne HDs trash-katalog, ejg skal
> ind i - eller?

Hver bruger har en skraldespand. Kigger du i skraldespanden, når du er
logget ind som root, ser du ikke administratorens skraldespand. Så du
skal sørge for at være i den rigtige brugermappe. Jeg ved godt nok ikke
helt med den eksterne disk. Fysisk ligger de slettede filer jo på den,
men hvor du ser dem, tør jeg ikke sige.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 28-02-04 14:45

> [...]
> skal sørge for at være i den rigtige brugermappe. Jeg ved godt nok ikke
> helt med den eksterne disk. Fysisk ligger de slettede filer jo på den,

Tak, Henrik, jeg troede et eller andet sted i min krøllede hjerne, at
root var sådan en slags ceremonimester, der havde adgang til alle filer
:)
Jo, filerne _lå_ på den eksterne (se mit svar til Lone)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 28-02-04 20:47

Mich. Ottosen wrote:

> Tak, Henrik, jeg troede et eller andet sted i min krøllede hjerne, at
> root var sådan en slags ceremonimester, der havde adgang til alle filer
> :)

Det er netop hvad root blandt andet kan. Du har bare kigget det forkerte
sted.

--Martin

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 28-02-04 23:32

Martin Agersted Jarl <martin@[sletmighvisduvil]jarl.dk> wrote:

> Det er netop hvad root blandt andet kan. Du har bare kigget det forkerte
> sted.

Du har helt sikkert ret i, at jeg har kigget det forkerte sted. Jeg
kunne jo netop _ikke_ bruge mit rootpassword i terminalen. Den ville
ikke genkende det.
Og når jeg brugte mit admin PW fik jeg den der permission denied, som
jeg fremlagde.
Kan du forklare mig, hvorfor terminalen ikke ville kendes ved mit root
PW? (Det ville være rart at vide til en anden gang)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 28-02-04 14:45

Martin Agersted Jarl <martin@[sletmighvisduvil]jarl.dk> wrote:

> Kigger du ikke det forkerte sted, nemlig i root's .Trash-katalog?

Du er sikkert inde på noget rigtigt dér. Fik løst problemet med et
stykke freeware program (takket være Lone), det kunne tømme papirkurven
med mit admin password.
Men tak for din velmente hjælp. Det _er_ spændende med Terminatorsnask,
men jeg synes, at det er meget uigennemskueligt (har aldrig prøvet
DOSprompter (uuuuh!) og kender minimalt til "programkoder").

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 28-02-04 20:48

Mich. Ottosen wrote:

> [...]
> men jeg synes, at det er meget uigennemskueligt (har aldrig prøvet
> DOSprompter (uuuuh!) og kender minimalt til "programkoder").

Denne side vil være en hjælp:
<http://www.westwind.com/reference/OS-X/commandline/>

--Martin

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 28-02-04 23:32

Martin Agersted Jarl <martin@[sletmighvisduvil]jarl.dk> wrote:

> Denne side vil være en hjælp:
> <http://www.westwind.com/reference/OS-X/commandline/>

Tak, Martin.
Den vil jeg tjekke ud.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Lone Schmidt

Dato : 28-02-04 13:58

> [...]

> Det kan være nødvendigt at markere filen for at kunne se at den er slettet.

Hej fra Novicenørden

Mich, jeg har oplevet næsten det samme med en gl. HD, der lå på den
ekstene, og skabte sig som din.
Jeg bruger programmet "trash it", og sletter papirkurven, når den
externe er koblet på. Det fjernede problemet
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 28-02-04 14:45

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Hej fra Novicenørden

Nåååh, det med novicenørd er da vist en beskedenhed fra din side :)

> Mich, jeg har oplevet næsten det samme med en gl. HD, der lå på den
> ekstene, og skabte sig som din.
> Jeg bruger programmet "trash it", og sletter papirkurven, når den
> externe er koblet på. Det fjernede problemet

Trash It gjorde udslaget. De der besynderlige filer er væk fra min
eksterne HårdDusk ! Tak for rådet.
Det er godt med den slags programmer. Men jeg vil nu også godt lære lidt
om terminatorens brug, det må du bare ikke fortælle Morten RK

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Lone Schmidt

Dato : 29-02-04 07:41

> [...]

> Det er godt med den slags programmer. Men jeg vil nu også godt lære lidt
> om terminatorens brug, det må du bare ikke fortælle Morten RK

Hej Mich

Det med novicenørd er ikke beskedenhed, men barske realiteter
Det er sgu´først nu at det er gået op for mig at der er en æbletast på
højre side af mellemrumstasten! LOL

Har stor respekt for at du kaster dig ind i terminalen, ville ønske at
jeg kunne, men har opgivet, der er alt for mange andre ting jeg skal
finde ud af, f. eks. hvor tasterne sidder!

Det var godt at det hjalp, nogle gange er der ting, som bare skal ud af
verdenen i en fart!

Jeg lover at jeg ikke siger en lyd til MRK, men jeg tror nu at han har
det lidt på fornemmelsen, han er jo en erfaren duskerusker!
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-02-04 22:20

> [...]

> jeg kunne, men har opgivet, der er alt for mange andre ting jeg skal
> finde ud af, f. eks. hvor tasterne sidder!

Ja, det med tastaturets forunderllige opbygning er en verden helt for
sig selv. God opdagelsesrejse :)

Du kunne så ligervis ønske det samme for mig - i terminalen

> Jeg lover at jeg ikke siger en lyd til MRK, men jeg tror nu at han har
> det lidt på fornemmelsen, han er jo en erfaren duskerusker!

Morten er en rigtig duskerusker dér ! Det er et oplagt citat til en ny
signatur for ham. Men han læser slet ikke med i denne tråd.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Lone Schmidt

Dato : 02-03-04 13:04

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Morten er en rigtig duskerusker dér ! Det er et oplagt citat til en ny
> signatur for ham. Men han læser slet ikke med i denne tråd.

Ja, eller duskedasker! ;-D

Mon ikke liiige han lurer lidt? Han vil bare ikke ud med det

Har iøvrigt hørt fra byggeteknisk forvaltning, at man ALDRIG ved hvor
man har Morten Hvis du kommer et sted hvor hver anden lygtepæl ikke
lyser, så har Morten været der!
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Morten Lind

Dato : 02-03-04 17:48

> [...]

> Har iøvrigt hørt fra byggeteknisk forvaltning, at man ALDRIG ved hvor
> man har Morten Hvis du kommer et sted hvor hver anden lygtepæl ikke

Ka´ du ikke bede ham holde sig væk fra Hareskovvejen, så? - for der er
godt nok mørkt, eller er det bare Gladsaxe, der sparer på strømmen?
M.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 02-03-04 18:22

> [...]

> Har iøvrigt hørt fra byggeteknisk forvaltning, at man ALDRIG ved hvor
> man har Morten Hvis du kommer et sted hvor hver anden lygtepæl ikke

Lygtepæle ? I gamle dage var det vejbomme han sloges med

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Morten

Dato : 02-03-04 19:06

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Lygtepæle ? I gamle dage var det vejbomme han sloges med

vel er jeg småtosset men jeg tør sgi da ikke slås med elektrificerede
objekter, og nøjes derfor med ganske almindelige skilte uden strøm...

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 02-03-04 23:43

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> vel er jeg småtosset men jeg tør sgi da ikke slås med elektrificerede
> objekter

Det udsagn giver ikke megen mening, Morten :)

> og nøjes derfor med ganske almindelige skilte uden strøm...

Havde du ikke en blærbar monteret på sikkelstyret måske? Den gang, du
véd?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 04-03-04 13:31

> Det udsagn giver ikke megen mening, Morten :)

hvoffe ik' det?

> Havde du ikke en blærbar monteret på sikkelstyret måske? Den gang, du
> véd?

Jo en sigma 1300. har ikke helt "styr" dens clockfrekvens og mængden af
hukommelse.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 04-03-04 22:50

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> hvoffe ik' det?

Slås du ikke hele tiden med elektrificerede objekter (= computere og
div. tilbehør) ?

> Jo en sigma 1300. har ikke helt "styr" dens clockfrekvens og mængden af
> hukommelse.

Sigma 1300? Det lyder nærmere som en fiskestang ?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 02-03-04 23:43

> [...]

> Har iøvrigt hørt fra byggeteknisk forvaltning, at man ALDRIG ved hvor
> man har Morten Hvis du kommer et sted hvor hver anden lygtepæl ikke

Så er han måske pæredasker?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Lone Schmidt

Dato : 03-03-04 07:50

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Så er han måske pæredasker?

Jeg tror at Morten er en altmulig dasker, men duske er vist hans
stærkeste daskeside

Og det er sjovt hvordan ens glemte lærdom kommer frem senere i livet...

Vi ved jo at Morten er istand til at gå parrallelt med en mur og
aligevel daske ind i den, og pludselig huskede jeg det fra matematikken,
det er da en daskeægte parrallel forskydning ;-D

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge