Teflontape og ren ilt?
Fra : Mads Madsen

Dato : 26-02-04 19:55

Jeg er ved at rense nogle flasker, heriblandt en gammel 7'er med konisk
gevind. 7'eren skal i oxygenservice og jeg er derfor kommet i tvivl om
almindeligt gevindtape fra Silvan er godt nok i den forbindelse. Bruger man
evt. noget andet til det?

/Mads

Fra : Søren Lund

Dato : 27-02-04 11:58

Nej du skal ikke bruge alm teflontape til den, da teflontape ikke er O2
kompatibelt. Du kan købe noget O2 kompatibelt gevind tape her www.scansub.dk

mvh

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 27-02-04 13:14

> "Mads Madsen" <fotograf@REMOVEmadsmadsen.dk> wrote in message
Bruger
> man

***Så lenge din "almindelige teflontape" er laget av PTFE så kan du trygt
bruke den. Jeg har ikke sett annen type gjenge/gevindtape på markedet(i
norge) på mange år...

"Søren Lund" <meylundfjerndette@tdcadsl.dk> skrev i melding
> Nej du skal ikke bruge alm teflontape til den, da teflontape ikke er O2
> kompatibelt. Du kan købe noget O2 kompatibelt gevind tape her
www.scansub.dk

> mvh

*** Som nevnt over, skal han bruke PTFE-tape. Uansett merke.

mvh

Hallgeir

Fra : Adam Rubin

Dato : 27-02-04 13:36

> [...]
> gevind. 7'eren skal i oxygenservice og jeg er derfor kommet i tvivl om
> almindeligt gevindtape fra Silvan er godt nok i den forbindelse. Bruger

Teflon (PTFE) er en af de polymerer med højest antændelsestemperatur i
oxygen, og derfor forholdsvis oxygen kompatibel. Sædvanligt teflontape til
f.eks. VVS arbejde kan være forurenet med smøremiddel fra forarbejdningen,
og er derfor ikke anbefalelsesværdigt. Du kan få teflontape, der er
garanteret fri for smøremiddelrester, og derfor velegnet til brug i oxygen
systemer. Mindst lige så vigtigt er det, at du sørger for at så lidt tape
som muligt er eksponeret for oxygen under højt tryk. I dit tilfælde skal du
altså være omhyggelig med at afslutte pænt på gevindet når du vikler, så der
ikke hænger teflon tråde og dingler inde i flasken.

Adam