Erfaringer med FileBuddy?
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 26-02-04 17:23

Har hentet en demoversion af ovennævnte for at få ryddet lidt op på
hårddusken.
I Cleaning er der mulighed for at finde dubbletter, det virkede fint,
fik smidt en del sager ud :)
Men der er også en funktion "Find orphaned files" (forældreløse filer),
den skulle finde filer, hvor 'moderprogrammet' er fraværende/ ikke mere
på hårddusken. Den fandt 1.360 filer (!)
Blandt dem var der dog nogle filer, som stadigvæk er i brug (f.eks.
kortene til min gamle Route66), så jeg turde ikke slette alle
forældreløse over en bank ...
Der var osse for eksempel en Mac OS ROM på ca. 3 Mb i systemmappen (til
9'eren?) med de kryptiske betegnelser: chrp og tbxi - den kan jeg da
vist heller ikke undvære ?
Altså: kan man ikke stole på denne funktion med de forældreløse filer i
FileBuddy?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-02-04 19:13

Hej Mich

Mich. Ottosen wrote:
> Har hentet en demoversion af ovennævnte for at få ryddet lidt op på
> hårddusken.

Jeg går ud fra, det er seneste FB 7.x version?

> I Cleaning er der mulighed for at finde dubbletter, det virkede fint,
> fik smidt en del sager ud :)

Du skal dog lige være opmærksom på, at 'dubletter' godt kan have
forskellig ændringsdato. Her skal du så altid gemme nyeste version.

> [...]
> Blandt dem var der dog nogle filer, som stadigvæk er i brug (f.eks.
> kortene til min gamle Route66), så jeg turde ikke slette alle

Ja, det er en af de 'nye' funktioner i FB 7, jeg ikke rigtig bryder mig
om. - Den er ikke pålidelig nok endnu! Bl.a. er problemet, at den godt
kan kalde en fil for 'orphan', hvis den tilhører en ældre version af et
program, som du har opd./opg. til nyere ver. - fx. route66, - eller for
den sags skyld også, hvis du har haft Word 5 og 6 filer liggende, men nu
bruger MSO 2001 og/eller MSOX.

- Så du bør altid kontrollere, _om_ du reelt har programmet, før du
vælger 'Trash'!!

> Der var osse for eksempel en Mac OS ROM på ca. 3 Mb i systemmappen (til
> 9'eren?) med de kryptiske betegnelser: chrp og tbxi - den kan jeg da
> vist heller ikke undvære ?

Nej! - sletter du den, kan du ikke starte Mac OS 9.x i 'classic mode' og
heller ikke vælge OS 9.x som boot.

> Altså: kan man ikke stole på denne funktion med de forældreløse filer i
> FileBuddy?

Som sagt - nej! ikke helt, så du bør kontrollere, hvilke filer, den
kalder for 'orphan'. Den eneste version af Filebuddy, der er så godt som
100% pålidelig er ver. 6.1.8 til klassisk Mac OS +7.6....

Jeg har både ver. 6.1.8 og 7.5.x, men bruger stort set kun 6.1.8. Der er
også fjernet nogle funktioner i ver. 7.x, som jeg ofte bruger i ver.
6.18 - bl.a. skelnen mellem 'custom icons' og 'standard icons'.... Men
ellers er Filebuddy en af de 3 værktøjer, jeg altid anbefaler folk at
bruge.... - Har du Norton Utilities, DiskWarrior og FileBuddy, så kan du
løse 99% af alle problemer på en Mac uden datatab. - OK! - Der er så et
fjerde program, der stikker næsen frem nu, nemlig Data Rescue, - findes
både i classic og X version. Det er et fremragende godt program!

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 26-02-04 23:06

> Jeg går ud fra, det er seneste FB 7.x version?

Ja. 7.5.9

> Du skal dog lige være opmærksom på, at 'dubletter' godt kan have
> forskellig ændringsdato. Her skal du så altid gemme nyeste version.

Det har jeg nu ikke oplevet.

> [...]
> bruger MSO 2001 og/eller MSOX.
>
> - Så du bør altid kontrollere, _om_ du reelt har programmet, før du

Ja, det gør jeg, jeg er jo en forsigtig mand :)

> Nej! - sletter du den, kan du ikke starte Mac OS 9.x i 'classic mode' og
> heller ikke vælge OS 9.x som boot.

Ups, men jeg havde jo også en mistanke om, at det var en uundværlig fil.

> Som sagt - nej! ikke helt, så du bør kontrollere, hvilke filer, den
> kalder for 'orphan'. Den eneste version af Filebuddy, der er så godt som
> 100% pålidelig er ver. 6.1.8 til klassisk Mac OS +7.6....

Jeg kan ikke se den på firmaets hjemmeside (?) Véd du evt. hvor den
ligger ? En URL ville være lækkert.

> [...]
> fjerde program, der stikker næsen frem nu, nemlig Data Rescue, - findes
> både i classic og X version. Det er et fremragende godt program!

Jo, jo, Erik, du er jo en varm fortaler for NDD DW og FB, det véd vi jo
:) Data Rescue kender jeg ikke.

Tak for dit fyldige svar.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-02-04 00:48

Mich. Ottosen wrote:

> Ja. 7.5.9

Der er lige i dag kommet en ny ver. 7.6.0.

> Det har jeg nu ikke oplevet.

Jo, jeg har set det nogle gange...

> Ja, det gør jeg, jeg er jo en forsigtig mand :)

Det bør man også være nogle gange..

> Jeg kan ikke se den på firmaets hjemmeside (?) Véd du evt. hvor den
> ligger ? En URL ville være lækkert.

Her:
<http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/136418/filebuddy6.18.sit>.
Husk at ver. 6.1.8 _kun_ er til Mac OS 9.x og ikke til X.
- Og her til den nye 7.6.0:
<http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/403784/FileBuddy7.sit-binhex.hqx>

> Jo, jo, Erik, du er jo en varm fortaler for NDD DW og FB, det véd vi jo
> :) Data Rescue kender jeg ikke.

Tja, jeg véd bare, hvor mange timers arbejde, de programmer har sparet
mig for - både privat og hos kunder.. - At jeg faldt over 'Data
Rescue' var noget af en tilfældighed. Og det har vist sig, at det er
langt bedre ned både FileSaver, FileRecover og VolumeRecover fra Norton,
- så 'trekløveret' er blevet til et 'firkløver'...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 28-02-04 16:36

> [...]
> Husk at ver. 6.1.8 _kun_ er til Mac OS 9.x og ikke til X. - Og her til den

Tak for de udmærkede links.

> [...]
> ned både FileSaver, FileRecover og VolumeRecover fra Norton, - så
> 'trekløveret' er blevet til et 'firkløver'...

Tak for hjælpen, Erik. Firkløver bringer lykke, siger man, såååå ... :)

-- venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Christian Bech

Dato : 26-02-04 23:59

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Har hentet en demoversion af ovennævnte for at få ryddet lidt op på
> hårddusken.
> I Cleaning er der mulighed for at finde dubbletter, det virkede fint,
> fik smidt en del sager ud :)

Hvordan? Jeg prøvede den i forgårs, men blev en lille smule opgivende,
da det eneste jeg lige fandt frem til var, at dubletterne skal slettes
manuelt og det lille skraldespandsikon kunne jeg ikke få til at virke.
Jeg skulle altså åbne den enkelte mappe og derefter smide filen. Der må
være en smartere måde.

--
Christian

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-02-04 15:14

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Hvordan? Jeg prøvede den i forgårs, men blev en lille smule opgivende,
> da det eneste jeg lige fandt frem til var, at dubletterne skal slettes
> manuelt og det lille skraldespandsikon kunne jeg ikke få til at virke.

Det var såmænd meget overskueligt. Filerne blev / bliver angivet som to
versioner af den samme, for eksempel to versioner af nummer 752 lige
over hinanden. Det er yderst til venstre, at nummeret står. Så står der
en masse om filernes tilhørsforhold ude til højre.
Og jo, det er manuel sletning ved at trække filerne til papirkurven
(ingen tastaturgenvej). Det er langsommeligt og ikke optimalt. Men det
virkede fint her.
For mig var det en genvej til at finde frem til en _gammel_ mappe, som
var overførslen af filerne fra min gamle PB (fra foråret 2002?). Den
havde jeg da helt glemt. Så smed jeg hele denne gamle mappe ud (fra det
sted på hårddusken, hvor den havde gemt sig)

> Jeg skulle altså åbne den enkelte mappe og derefter smide filen. Der må
> være en smartere måde.

Det lyder ikke rigtigt. Se ovenfor. Hos mig virkede det, men på dit
badeboldsmonster virker det måske ikke? Underligt.
Men det er ærgerligt, at FB 7.x ikke kan finde "forældreløse filer". Og
det var vist dit oprindelige spørgsmål i en anden tråd? Eller var det om
dubbletter?
Jeg er stadig på jagt efter noget, der kan det med "forældreløse filer"?
Morten må nok på banen med noget terminator-noget? :) Skal vi ikke
begynde at kalde ham 'top man' ?

--
venlig hilsen, Mich. OTtosen
som ikke kan få armene ned: