Fasan - god opskrift søges
Fra : Anette Laursen

Dato : 26-02-04 14:10

Hvem kender til en god opskrift på fasan, hvor kødet ikke bliver tørt og
kedeligt, og hvor der hører en god fløde/vildt-sovs til?
Jeg har prøvet flere forskellige, men kødet bliver altid tørt, er det mon
meningen?

Anette

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 26-02-04 22:14

Hej Annette!

Fasan er generelt tørt kød, men hvis du tilbereder den som Coq au vin giver
det er godt resultat. Her er den opskrift jeg fulgte:

Coq au vin

Ingredienser

1 hane eller kylling (1500g) også lever og hjerte
100 g bacon i terninger
250 g skalotteløg (ca. 20 små)
250 g hele, friske champignoner
2 fed hvidløg
1/2 liter rødvin af god kvalitet
1/2 dl cognac
salt
peber
hakket persille
esdragon
kørvel

KRYDDERBUKET:
2 kviste timian
1 laurbærblad
5 saftige persillestilke

Fremgangsmåde

Kyllingen deles i 6-8 stykker og gnides med salt og peber.
Flæsket skæres i små terninger, svitses i en gryde og tages op, når det er
gyldent og al fedtet er afsmeltet.
Svits de pillede hele skalotteløg i fedtstoffet, tag dem op og læg dem
sammen med flæsketerningerne.
Brun de hele champignoner, tag dem op og læg dem på en separat tallerken.
Tilsæt olivenolie og smør og brun kyllingestykkerne på alle sider.
Cognac'en lunes, hældes over kyllingen og antændes (husk at slukke for
emhætten). Lad flammerne dø hen, mens gryden rystes.
Tilsæt finthakket lever og hjerte, flæsk, skalotteløg, finthakket hvidløg,
rødvin, krydderbuket, salt og peber. Lad det simre under låg for ganske svag
varme i 30 minutter.
Jævn retten med en smørbolle af 1 spsk. mel og 1 spsk. smør. Tilsæt
champignonerne og lad retten snurre i endnu 10 minutter.
Pres al kraften ud af krydderbuketten og tag den op.
Smag til med salt og peber og drys retten med hakket persille og evt. kørvel
og esdragon.

Servering

Serveres med groft brød eller flûtes og en god, kraftig rødvin.

God fornøjelse

Peter.

Fra : bornholmkt

Dato : 27-02-04 10:40

"Anette Laursen" skrev d. 26-02-04 14:10 dette indlæg :
> [...]
> meningen?
>
> Anette
>
> hej Anette Prøv denne her, den plejer ikke at blive tør:
Farseret fasan

2 fasanhaner (ell. 3 fasanhøner)
1 lille svinemørbrad
75 g letrøget spæk,
375 g champignoner
3 skiver formfranskbrød (uden skorpe)
100 g smør
lidt salt og nykværnet peber,
1½ tsk. "fire krydderier"
1 helt æg,
ca. 1 dl. fløde (13%)
4-6 tynde skiver letrøget spæk,
1/4 liter vildtsky
3 dl creme fraiche
2 spsk. (strøgne) maizena

Den afpudsede svinemørbrad, det røgede spæk samt franskbrødsskiverne
snittes i mindre stykker
og males 1 - 2 gange gennem kødmaskinen (eller i blenderen).
Champignonerne snittes og svitses i lidt af smørret, afkøles, røres i
farsen sammen med krydderier,
det hele æg samt fløden.
Farsen fyldes i de istandgjorte fasaner, der gnides med salt og peber og
ombindes med spækskiverne.
De brunes i resten af smørret, og vildtskyen - der skal være kogende -
hældes i gryden sammen med créme fraiche.
Steger over svag varme ca. I time. Fasanerne tages op og holdes varme.
Skyen bringes til kogepunktet under omrøring og jævnes med maizena,
udrørt i lidt fløde.
Ved serveringen parteres fasanerne, først i halve, som dernæst deles i 2
à 3 stykker.
Garneres med halve æbler med rønnebærgelé og spises med smørbrunede
kartofler.

bon apetit bornholmkt

http://www.kandu.dk/