Cirkulationspumper
Fra : Brian Larsen

Dato : 26-02-04 13:41

Hej gruppe.

Er det muligt at sætte 2 cirkulationspumper på en streng ?.
Og hvad vil der ske hvis den ene ikke kører, vil den bremse vandet, eller
kan det godt komme igennem ?.
Og hvad vil der ske hvis de ikke har de samme ydelse ( selvføldig ikke en
kæmpe forskel ) ?.

Mvh. Brian.

Fra : Calle.

Dato : 26-02-04 14:46

Brian Larsen wrote:
> [...]
> eller kan det godt komme igennem ?.
> Og hvad vil der ske hvis de ikke har de samme ydelse ( selvføldig

Hvad vil du opnå ved det?
en kæde er ikke stærkere end det svageste led.
Enten skal du sætte EN større pumpe på, eller dele op til 2 strenge, hvilket
jo ikke altid er muligt da rørene ofte er skjult.

--
Calle

Fra : Keld Nygaard

Dato : 26-02-04 16:55

> Hvad vil du opnå ved det?
> en kæde er ikke stærkere end det svageste led.

Hvis man sætter pumperne i hver sin ende af systemet vil det da virke
fint...

/Nygaard

Fra : Calle.

Dato : 26-02-04 21:43

Keld Nygaard wrote:

> Hvis man sætter pumperne i hver sin ende af systemet vil det da virke
> fint...

Nå, hvordan vil du have at den store kan komme af med sit flow, når den
lille bremser det, med mindre du har nogle radiatorer undervejs den kan
smide det igennem, men det er jo kun indtil termostaten lukker. EN rigtigt
dimensioneret pumpe burde være nok, for at du ikke skal løbe ind i
problemer, eller spild af energi.

--
Calle

Fra : Keld Nygaard

Dato : 27-02-04 09:12

> [...]
> smide det igennem, men det er jo kun indtil termostaten lukker. EN rigtigt
> dimensioneret pumpe burde være nok, for at du ikke skal løbe ind i

Jeg siger ikke at det er let at dimensionerer, men hvis man nu har en tilpas
lang streng, hvor rørene f.eks. er underdimensioneret, så vil man kunne
booste trykket med en lille pumpe. Det er det samme princip som når man
laver seriepumpning af drikkevand etc.

/Nygaard

Fra : Calle.

Dato : 27-02-04 14:46

Keld Nygaard wrote:

> [...]
> man kunne booste trykket med en lille pumpe. Det er det samme princip
> som når man laver seriepumpning af drikkevand etc.

Nu er du kun til cirkulation af varmen i et hus, og der er der meget sjældet
så store afstande.

--
Calle

Fra : Brian Larsen

Dato : 26-02-04 17:53

"Calle." <Fake@Fake.Fake> skrev i en meddelelse

> [...]
hvilket
> jo ikke altid er muligt da rørene ofte er skjult.

Hej igen.

Problemet er at jeg vil flytte overskudsvarme fra vores solvarmeanlæg til
centralvarmen så skidtet ikke koger over.
Det skal ske via den "spiral" der er koblet på centralvarmen, men så skal
det jo igennem fyret, hvor jeg ikke har mulighed for at starte pumpen for
sig selv.
Så ville jeg installere en pumpe på den streng til solvarmen, hvis det er
muligt ?

Mvh. Brian.

Fra : Calle.

Dato : 26-02-04 21:44

Brian Larsen wrote:
> [...]
> pumpen for sig selv.
> Så ville jeg installere en pumpe på den streng til solvarmen, hvis

Det er da ikke noget problem, nar bare du har 2 spiraler i din beholder,
eller en ekstra beholder når der bliver alt for hedt.

--
Calle

Fra : Steen Andersen

Dato : 26-02-04 20:44

>Hvad vil du opnå ved det?
>en kæde er ikke stærkere end det svageste led

Når man lærer centrifugalpumpeteori hygger man sig ellers med mange
regneopgaver med 2 pumper i et system.

2 pumper i serie = højere tryk

2 pumper i parallel = højere flow

Man kan så styre pumperne (hastighed og start / stop) efter sit system.
Det kræver meget præcise oplysninger om pumpernes karakteristikker, de skal
populært sagt være "kompatible", det er ikke noget man "bare lige gør".

Men til Brians oprindelige spørgsmål: En cirkulationspumpe er ikke så
frygtelig dyr, det er et par rørfittings heller ikke, så jeg ville da bare
gøre forsøget

-Steen

Fra : Brian Larsen

Dato : 26-02-04 21:40

"Steen Andersen" <duebjerg@ingenspammail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men til Brians oprindelige spørgsmål: En cirkulationspumpe er ikke så
> frygtelig dyr, det er et par rørfittings heller ikke, så jeg ville da bare

Pumpen i fyret er ikke helt billig og ikke nem at skifte så jeg er bange for
at ødelægge den, så jeg må hellere tage kontakt til en vvs-fætter.

Mvh. Brian

Fra : Calle.

Dato : 26-02-04 21:50

Brian Larsen wrote:
> [...]
>
> Pumpen i fyret er ikke helt billig og ikke nem at skifte så jeg er
> bange for at ødelægge den, så jeg må hellere tage kontakt til en

En alm. cirkulations pumpe kan du få for under 500,- og mon ikke det er en
standard der sidder i dit fyr!

--
Calle

Fra : Brian Larsen

Dato : 27-02-04 00:03

> En alm. cirkulations pumpe kan du få for under 500,- og mon ikke det er en
> standard der sidder i dit fyr!

Nej, det er det nemlig ikke, den er indbygget i selve fyret.

Mvh. Brian.

Fra : Calle.

Dato : 27-02-04 06:00

Brian Larsen wrote:

> Nej, det er det nemlig ikke, den er indbygget i selve fyret.

Ja, men den kan godt være standard alligevel. Fyrfabrikanterne laver jo ikke
pumperne selv, de køber færdige pumper og monterer. Den der f.eks sidder
indbygget i mit er en alm. grundfos pumpe.

--
Calle

Fra : Brian Larsen

Dato : 27-02-04 17:22

> [...]
> pumperne selv, de køber færdige pumper og monterer. Den der f.eks sidder
> indbygget i mit er en alm. grundfos pumpe.

Det er det ikke, det er en spicial pumpe der sidder i min franske fyr

Mvh. Brian.

Fra : Calle.

Dato : 27-02-04 17:32

Brian Larsen wrote:
> "Calle." <Fake@Fake.Fake> skrev i en meddelelse

> Det er det ikke, det er en spicial pumpe der sidder i min franske fyr

typpisk fransk, ja sågar hotdog lavede de jo anderledes og fik folk til at
købe

--
Calle

Fra : Calle.

Dato : 26-02-04 21:47

Steen Andersen wrote:

> [...]
>
> Men til Brians oprindelige spørgsmål: En cirkulationspumpe er ikke så
> frygtelig dyr, det er et par rørfittings heller ikke, så jeg ville da

Da er vi fuldstændig enig, men ud fra spørgsmålet, så tolker, at der ikke er
den nødvendige viden om pumper, og derfor skriver jeg at "kæden ikke er