Andet multimedie
bentjuul 3670
Word filer og Quark
Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-02-04 10:45

Jeg har netop modtaget tre wordfiler med både tekst, foto, streger osv. i

Der går fuldkommen ged i det, når jeg forsøger at hente filerne ind i
Quark 4.1, også selvom jeg fjerner billederne fra wordfilen. Det virker
som om de har skabt en masse støj. Problemet er stort set det samme i ID
2.0

Normalt ville jeg blot kontakte afsenderen og bede om at få tingene hver
for sig, men det kan ikke lade sig gøre i dette tilfælde, da den
pågældende er på ferie.

Kan man overhovedet gøre noget for at redde stumperne? Eller skal jeg blot
tage et print og begynde at skrive skidtet ind og satse på at jeg selv har
brugbare illustrationer?

--
Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11 * Mobil 26 39 73 11

Fra : KNL DtP

Dato : 26-02-04 11:07

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man overhovedet gøre noget for at redde stumperne? Eller skal jeg blot
> tage et print og begynde at skrive skidtet ind og satse på at jeg selv har
> brugbare illustrationer?

Kan du ikke i Word markere al teksten, vælge kopier og sætte den ind i f.eks.
Notepad og gemme dem som ren TXT. Du mister godt nok al formatering, og kan
rende ind i lidt vrøvl med ÆØÅ, men det er vel stadig bedre end at skulle
skrive det ind direkte i Quark.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-02-04 11:15

> [...]

> tage et print og begynde at skrive skidtet ind og satse på at jeg selv har

Du skal ihvertfald ikke begynde at skrive teksterne ind igen før du har
prøvet at åbne Word filen i word, og gemme herindefra som enten rtf (Rich
text Format) eller txt (tekstdokument).
Rtf-en er et standard format, som burde tage det meste af formateringen på
tekst med. Txt er et rent tekstformat, så her er det kun bogstaverne der
kommer, og formateringen starter helt forfra...

/Per

Fra : Peter Græbe

Dato : 26-02-04 15:53

Per Christoffersen skrev:

> Rtf-en er et standard format, som burde tage det meste af formateringen på
> tekst med. Txt er et rent tekstformat, så her er det kun bogstaverne der
> kommer, og formateringen starter helt forfra...

Ja, men RTF kommer fra tid til anden i nye versioner, og bl.a. Words
RTF-filtre kan være lidt besværlige at have med at gøre.

--
Med venlig hilsen Peter Græbe

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-02-04 12:35

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> writes:
> [...]
>kan
>rende ind i lidt vrøvl med ÆØÅ, men det er vel stadig bedre end at skulle

Skidt med formateringen - jeg har naturligvis lavet de forme der skal
bruges.
Der hvor det går galt er i konverteringen til enten rtf eller ren text.
Der kommer så undeligt meget støj med. Eksempel:
Fire sider wordfil med indlejrede billeder bliver til 8 siders rtf eller
over 30 siders ren tekst.

Mit gæt er at filen enten er beskadiget eller at det er billederne der
skaber problemerne.

ÆØÅ er ikke noget problem - det klarer en søg og erstat hurtigt.

Nå skidt med det - jeg skriver heldigvis hurtigt, så jeg tror sgu bare at
jeg banker teksten ind. Trykkeriet skal snart have pamfletten

Fra : Villy Erichsen

Dato : 26-02-04 14:31

In article <fc.0073fb6b05f7f05c0073fb6b05f7d696.5f7f116@net.dialog.dk>,
Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> skaber problemerne.
>
> ÆØÅ er ikke noget problem - det klarer en søg og erstat hurtigt.

Det løses som regel ved at ændre fonten til en Mac font. F. eks Times
New Roman til Times - så er det problem løst.

Kopier teksten og indsæt den i dit Quark dokument istedet for at hente
teksten fra Word dokumentet.

Indsatte billeder klikker du bare på og vælg kopier - indsæt i
Photoshop og tilpas med hensyn til farver og opløsning - så får du et
nogenlunde brugbart resultat. Scaler evt. billedet op inden du
kopierer.

Illustrationer og logoer der er tegnet i Word printes til en PS fil og
åbnes i Photoshop - så får du en scalerbar vectorgrafik.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-02-04 12:40

Frank Løkkegaard writes:
>Nå skidt med det - jeg skriver heldigvis hurtigt, så jeg tror sgu bare at
>jeg banker teksten ind. Trykkeriet skal snart have pamfletten

Det værste er egentlig ikke at skulle skrive siderne ind - det værste er
at jeg ikke kan bruge illlustrationerne og derfro er nødt til at rode mine
egene gemmer igennem for at se om ikke jeg skulle være heldig at finde
noget brugbart.
- og der er rod i mine billedarkiver efter en 80GB disk stod af for kort
tid siden - har ganske vist sat en af husets teenagedøtre til at scanne
(ja ja, hun kræver sig blodigt betalt , men der skal sikker ledes
længe efter papirbilleder og dias - surt!

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-02-04 12:37

"Per Christoffersen" <pc@nixcomonto.dk> writes:
> [...]
>tekst med. Txt er et rent tekstformat, så her er det kun bogstaverne der
>kommer, og formateringen starter helt forfra...

Tak for rådet - jeg er nu helt fortrolig med formaterne - har arbejdet med
Quark og Mac siden 1992.

Jeg tror grundlæggende at det er illustrationerne der skaber
vanskelighederne. Sådan går det sgu altid når behjertede amatørerer vil
gøre det så godt

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-02-04 12:55

> Tak for rådet - jeg er nu helt fortrolig med formaterne - har arbejdet med
> Quark og Mac siden 1992.

Ok.

> Jeg tror grundlæggende at det er illustrationerne der skaber
> vanskelighederne. Sådan går det sgu altid når behjertede amatørerer vil
> gøre det så godt

/Per

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-02-04 14:51

nobody writes:
> [...]
>Photoshop og tilpas med hensyn til farver og opløsning - så får du et
>nogenlunde brugbart resultat. Scaler evt. billedet op inden du

Det har jeg prøvet - men billederne er naturligvis i en opløsning der er
helt ubrugelig - men det har sikkert set fint ud på skærmen hos den, der
lavede filen

>Illustrationer og logoer der er tegnet i Word printes til en PS fil og
>åbnes i Photoshop - så får du en scalerbar vectorgrafik.

Åhja, den metode havde jeg rent glemt! Tak for genopfriskning. Det løser
et væsentligt problem.

Fra : Peter Græbe

Dato : 26-02-04 15:50

Frank Løkkegaard skrev:

> [...]
> Quark 4.1, også selvom jeg fjerner billederne fra wordfilen. Det virker
> som om de har skabt en masse støj. Problemet er stort set det samme i ID

Hvis dokumenterne er gemt i en nyere version af Word, kan det nok ikke
forventes, at Quark 4.1 kan spise dem.

> Kan man overhovedet gøre noget for at redde stumperne? Eller skal jeg blot
> tage et print og begynde at skrive skidtet ind og satse på at jeg selv har
> brugbare illustrationer?

Åbn dokumenterne i Word og vælg 'Gem som Web-side'. Det medfører, at
Word piller illustrationerne ud af dokumenterne og gemmer dem som (måske
ubrugelige) bitmaps. Men teksten lander i eget dokument, der måske
efterfølgende skal konserveres som RTF af hensyn til Quark.

--
Med venlig hilsen Peter Græbe

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-02-04 16:27

graebe@webspeed.dk writes:
>Hvis dokumenterne er gemt i en nyere version af Word, kan det nok ikke
>forventes, at Quark 4.1 kan spise dem.

Ork jo, det er der ingen problemer med - eller rettere jeg har ingen
problemer mødt endnu.