Anbefaling af frøfirma www.rareseeds.com
Fra : Jette Randløv

Dato : 26-02-04 08:22

Jeg har netop modtaget min bestilling fra Rareseeds, og kan anbefale
butikken på det varmeste.

Udvalget er enormt. Tomater fås røde, lyserød, orange, gule, stribede (den
mindste kategori med kun 9 sorter!), grønne, hvide og violette. Meloner
alene fylder over 7 sider i kataloget. Og hvad med 9-farvet Painted Mountain
majs?

Priserne er ganske lave, særligt med den lave dollar. Portoen og
ekspeditionsgebyr er fast på 2,5$.

Selv om frøene er udvalgt med henblik på typisk amerikansk klima (hvis der
findes noget sådant), er der masse at komme efter for os danskere. Ved mange
frø står der, at de er velegnet til de nordlige stater eller ligefrem
fremavlet dertil - og så kan vi også være med. Fx er Blacktail Mountain
melon fremavlet særligt til nordlige stater og har en modningstid på kun 70
dage - mindre end de fleste tomater.

Det trykte katalog har nogle flotte farvefotos, der let frister til at
bestille for meget. Undertiden er det dog ufrivilligt underholdende med mere
eller mindre passende bibelcitater og voldsomme udfald mod GMO ("
Frakenfood").

Ps. Jeg har intet med Rareseeds at gøre ud over, at jeg har bestilt frø hos
dem to gange.

Fra : Peter Schroeder

Dato : 26-02-04 15:16

"Jette Randløv" skrev
> [...]
> mindste kategori med kun 9 sorter!), grønne, hvide og violette. Meloner
> alene fylder over 7 sider i kataloget. Og hvad med 9-farvet Painted

Uden at det skal fremstå som negativt, har jeg egentlig
nok bøvl med at finde tomater der smager som tomater
uden også at skulle tage stilling til om de skal være
stribede eller violette.
Du tror ikke at alle disse "sjove" varianter er
gen-manipulerede? Er det overhovedet lovligt at
importere den slags specialiteter uden tilladelse?

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-02-04 15:25

On Thu, 26 Feb 2004 15:15:56 +0100, "Peter Schroeder"
<petersch@vip.cybercity.invalid> wrote:

>Du tror ikke at alle disse "sjove" varianter er
>gen-manipulerede? Er det overhovedet lovligt at

Det tror jeg næppe at de er - det er sandsynligvis ret dyrt at lave den
slags via genmanipulation, så der skal være et pænt stort kommercielt
marked for dem - hvilket der næppe er.

Jeg fik for et par år siden et frøkatalog fra en, vist nok fransk,
organisation som også havde masser af den slags tomater - over 200
sorter så vidt jeg husker. Det var ene og alene økologiske frø og der
var garanteret ingen genmanipulerede sorter imellem.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jette Randløv

Dato : 27-02-04 09:42

Så vidt jeg har forstået er det ok med frø, når planten ikke er truet, hvor
imod levende planter kræver tilladelse:

http://www.plantedir.dk/default.asp?ID=2487

Told og skat "Internethandel for private":

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=137519&ov_id=200275

I kataloget hos Rareseeds kan man læse mange af planternes historie. Avlet
af den-og-den i 1770, solgt til 20 cent pr. pund i 1826 osv. Desuden
garanterer de at ingen frø er gensplejset (du er ikke i tvivl, når du læser
kataloget) og hvad der er mindst lige så interessant for os hobbyavlere er
at det er rene sorter, ingen F1'ere.

Sidste år havde jeg 11 forskellige tomatsorter. Husstanden lavede en
blindsmagning - blind, netop for ikke at nedvurdere tomater, som ikke var "
tomat-farvede" - og vi fandt hver vores favorit. En rød, en grøn-stribet
(Green Zebra) og en gul blev det til. De alternativt farvede kan bestemt
godt være med smagsmæssigt!

Jette

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-02-04 10:42

On Fri, 27 Feb 2004 09:41:30 +0100, "Jette Randløv" <randlov@nbi.dk>
wrote:

> [...]
>tomat-farvede" - og vi fandt hver vores favorit. En rød, en grøn-stribet
>(Green Zebra) og en gul blev det til. De alternativt farvede kan bestemt

Jeg havde en orange cherrytomat som hed Sungold sidste år - den var også
rigtig god, men de første 4-5 stykker jeg fik var ikke ret gode. Men det
var fordi jeg ikke have lært hvornår de var modne - da først jeg fandt
ud af hvordan de skulle se ud for at være rigtig modne, så var de
faktisk gode.

Jeg tror det også kan spille ind for dem som ikke er helt vilde med de
anderledes tomater - man kommer nemt til at plukke dem inden de er
ordentligt modne.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 28-02-04 09:53

> [...]
> var fordi jeg ikke have lært hvornår de var modne - da først jeg fandt
> ud af hvordan de skulle se ud for at være rigtig modne, så var de

Jeg havde også Sungold i mit lille udendørs tomathjørne sidste år. Den
smagte pragtfuld, må have den igen i år. Så den kan jeg også anbefale. Jeg
synes faktisk at mange af de anderledes tomater er meget smukke. Sidste år
vakte min Black russian store bekymringer hos mine gæster - jeg havde jo
rådnede tomater...*GG*. Sidst nævnte er forøvrigt god til paste.

Mvh.
Mette, som glæder sig til årets første nye solvarme tomater.

Fra : Jakob Bock

Dato : 26-02-04 17:23

Peter Schroeder skrev:

> Du tror ikke at alle disse "sjove" varianter er
> gen-manipulerede?

Som Mads er inde på, så er det næppe sandsynligt. Mange "sjove"
grønsagssorter er langt ældre end den moderne genteknologien.

> Er det overhovedet lovligt at importere den slags specialiteter uden
tilladelse?

Til privat brug må du gerne købe sorter, som ikke er på EU's
fællessortsliste. Visse grønsagsarter (bl.a. tomat og chili/sød peber)
skal dog følges af et plantesundhedscertifikat, før de må hentes ind i
EU. Et sådant certifikat koster typisk mellem $30 og $70.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock