Bestemt system i/til Giro/Fi kort hvordan?
Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 26-02-04 00:31

Kære NG

Jeg har lige travet hele DK hiriakiet og har ikke kunne finde en mere
passende gruppe at spørge i end herinde så håber da at i kan hjælpe mig
i den rigtige retning såfremt at jeg er forkert på den.

Jeg har et spørgsmål som jeg håber at du/i kan hjælpe mig med.

På de der såkladte FI/Girokort findes der 3 felter i bnden

1:
Selve kortarten,

2:
Ved ikke hvad det felt kaldes, men går ud fra at det bruges til at lave
en entydig identifikation af girokortet/FI-kortet, så at det kan
henføres til en bestemt ordre/kunde

3: Selve kreditornummeret

Her er det så at mit spørgsmål kommer, hvad kræves det for at kunne lave
den der oplysning der skal stå i felt nr2. For nogle af de girokort jeg
har haft rodet med har kun haft noget stået i felt 1 og 3, mens at felt
2 var blankt.

Og så var det jeg tænkte om det monstro krævede noget helt specielt at
udfylde felt 2 korrekt, eller om det bare drejede sig om at bruge det
korrekte stykke regnskabsprogrammel.

Men håber da lidt at der er nogle der kan opklare mystikken for mig,
eller henvise mig til en gruppe der kan. På forhånd tak for din/jeres
tid.
Flemming Jacobsen

Fra : lonekjaer@hotmail.co~

Dato : 26-02-04 10:54

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote in message news:<jibq30hm647hc0168g10ofi3m0lsne6k35@4ax.com>...
> [...]
>
> Men håber da lidt at der er nogle der kan opklare mystikken for mig,
> eller henvise mig til en gruppe der kan. På forhånd tak for din/jeres

Du skriver ikke hvilken korttype du ønsker at anvende? Det er kun type
04 og 71 hvor felt 2 skal være udfyldt. Type 01 og 73 skal ikke
indholde noget i felt 2.

Såfremt du vil bruge 04 eller 71 skal du have et regnskabsprogram der
kan danne en ocr-linie. Feltet vil så blive udfylt med enten faktura-
eller kontonummer eller begge dele + et kontrolciffer. Dette ciffer
udregnes efter en modulus?? - jeg husker desværre ikke hvilken
(ligesom cpr-løbenumre der er dannet ud fra modulus 11).
I øvrigt hedder felt 2 betalings-i.d.

Håber dette kan være til hjælp?

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 26-02-04 12:18

On 26 Feb 2004 01:54:08 -0800, lonekjaer@hotmail.com wrote:

>Du skriver ikke hvilken korttype du ønsker at anvende? Det er kun type
>04 og 71 hvor felt 2 skal være udfyldt. Type 01 og 73 skal ikke
>indholde noget i felt 2.

Det med kort 01/71 ville klart være det smarteste, da man så er sikker
på at der ikke kan komme tvister om, hvem de indbetalte penge er fra.

> [...]
>udregnes efter en modulus?? - jeg husker desværre ikke hvilken
>(ligesom cpr-løbenumre der er dannet ud fra modulus 11).

Kan Stones Summa Summarum, klarer det job?

>I øvrigt hedder felt 2 betalings-i.d.

Mange tak

>Håber dette kan være til hjælp?

Det kunne det absolut, mange tak endnu en gang
Flemming Jacobsen

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 27-02-04 01:32

> Det med kort 01/71 ville klart være det smarteste, da man så er sikker
> på at der ikke kan komme tvister om, hvem de indbetalte penge er fra.

Du mener vist 04/71.
Der findes en lang række andre korttyper, som jeg personligt aldrig har
stiftet bekendtskab med.
Kortart 71 kræver et debitornummer. Dette kan du få ved at tage henvendelse
til din bank. Jeg mener det koster omkring 1000 kr.

Kortart 04 er et egentligt girokort, og kræver en girokonto i BG Bank.

> Kan Stones Summa Summarum, klarer det job?

Ja, det skulle jeg mene. Det tror jeg langt de fleste økonomisystemer kan.

--
Mvh. Jesper

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 27-02-04 12:42

On Fri, 27 Feb 2004 01:32:08 +0100, "Jesper Nielsen"
<jn@nielsenit.invalid> wrote:

> [...]
>Kortart 71 kræver et debitornummer. Dette kan du få ved at tage henvendelse
>til din bank. Jeg mener det koster omkring 1000 kr.

Mener du ikke Kreditornummer??. Men ved at nogle banker har "udleveret"
FI Kreditornummer uden at det koster noget.
Flemming Jacobsen

Fra : Knud Berggreen

Dato : 27-02-04 20:40

On Fri, 27 Feb 2004 12:42:16 +0100, "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

>Mener du ikke Kreditornummer??. Men ved at nogle banker har "udleveret"
>FI Kreditornummer uden at det koster noget.

Jeg tror nok at Danske Bank og andre tager op til omkring de
1000 kr, men det er absolut ikke alle der tager noget for
det.

/Knud

--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 27-02-04 22:18

On Fri, 27 Feb 2004 20:39:37 +0100, Knud Berggreen
<knud@berggreen-dk.invalid> wrote:

>Jeg tror nok at Danske Bank og andre tager op til omkring de
>1000 kr, men det er absolut ikke alle der tager noget for
>det.

Kender du nogle banker der gør det billigt eller gratis.
Flemming Jacobsen

Fra : Knud Berggreen

Dato : 28-02-04 21:10

On Fri, 27 Feb 2004 22:17:56 +0100, "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

>Kender du nogle banker der gør det billigt eller gratis.

Jeg har nævnt Amagerbanken før. Jeg mener ikke at det koster
noget, men det er noget tid siden at jeg har fået dem jeg
bruger. Jeg mener dog ikke at der er ændret noget på det.

/Knud

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 23-03-04 10:08

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

> Kender du nogle banker der gør det billigt eller gratis.

Sparekasserne gør det vistnok alle gratis.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 29-02-04 07:29

> Mener du ikke Kreditornummer??. Men ved at nogle banker har "udleveret"
> FI Kreditornummer uden at det koster noget.

Jo, selvfølgelig.
Ja, bl.a. Jyske Bank udleverer/udleverede det gratis. Jeg har Nordea, og det
er der jeg har prisen fra, og det er vist en ret generel pris.

--
Mvh. Jesper

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 29-02-04 21:37

On Sun, 29 Feb 2004 07:28:48 +0100, "Jesper Nielsen"
<jn@nielsenit.invalid> wrote:

>Jo, selvfølgelig.
>Ja, bl.a. Jyske Bank udleverer/udleverede det gratis. Jeg har Nordea, og det
>er der jeg har prisen fra, og det er vist en ret generel pris.

Så må jeg lige prøve at smutte ned forbi den imorgen også imorgen så
Flemming Jacobsen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 29-02-04 23:16

<jn@nielsenit.invalid> wrote:

>Jo, selvfølgelig.
>Ja, bl.a. Jyske Bank udleverer/udleverede det gratis. Jeg har Nordea, og det
>er der jeg har prisen fra, og det er vist en ret generel pris.

Sidst jeg kontaktede Nordea hed det sig at såfremt at man havde et firma
med en kapitalbeholdning/engagement under 400.000 så kunne man få privat
kunde vilkår og derved nul og niks FI/Gire kreditor nummer.

Men pt vil jeg prøve følgende 3 banker og se hvad jeg kan finde ud af:

1:Handelsbanken/Midtbank
2:Jyske Bank
3:Amager banken
Flemming Jacobsen

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 29-02-04 23:36

> Sidst jeg kontaktede Nordea hed det sig at såfremt at man havde et firma
> med en kapitalbeholdning/engagement under 400.000 så kunne man få privat
> kunde vilkår og derved nul og niks FI/Gire kreditor nummer.

Okay - så har vi fået forskellige oplysninger. Mit engagement er bestemt
ikke over 400.000 kr., og der var ingen problemer her.

--
Mvh. Jesper

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 01-03-04 11:29

On Sun, 29 Feb 2004 23:36:24 +0100, "Jesper Nielsen"
<jn@nielsenit.invalid> wrote:

>Okay - så har vi fået forskellige oplysninger. Mit engagement er bestemt
>ikke over 400.000 kr., og der var ingen problemer her.

Hmm, men gider ikke de alt for store, banker, da de ikke er til at
snakke med. Og Danske Bank kræver så vidt jeg ved ca 4000 om året for at
man kan have en erhverskonto hos dem.
Flemming Jacobsen

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-04 15:39

"Thunderbird [7100]" skrev i en meddelelse:
> Hmm, men gider ikke de alt for store, banker, da de ikke er til at
> snakke med. Og Danske Bank kræver så vidt jeg ved ca 4000 om året for at
> man kan have en erhverskonto hos dem.

Hmmmm jeg troede ikke at BG-bank gav noget væk som andre tager penge for og
de er vist endda slået sammen med Danske Bank.
Jeg har erhvervskonto hos BG og har aldrig betalt en krone for mine FI-kort.

--
Hilsen
Mia

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 03-03-04 00:07

On Sun, 29 Feb 2004 23:16:10 +0100, "Thunderbird [7100]"
> [...]

>kunde vilkår og derved nul og niks FI/Gire kreditor nummer.
>
>Men pt vil jeg prøve følgende 3 banker og se hvad jeg kan finde ud af:

Jydske bank kræver også 1000 kr for deres FI Kreditor nummer
Handelsbanken/Midtbank krææver at jeg flytter mit private engagement til
dem, hvilket jeg finder direkte skod.

Så pt er der kun Amagerbanken tilbage som forsøgsperson og hvis de giver
samme svar, så er de banker IMO udelukket fra overhovedet at blive
vurderet af min som erhversbank på noget tidspunkt igen senere.
Flemming Jacobsen

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 03-03-04 07:46

> Så pt er der kun Amagerbanken tilbage som forsøgsperson og hvis de giver
> samme svar, så er de banker IMO udelukket fra overhovedet at blive
> vurderet af min som erhversbank på noget tidspunkt igen senere.

Så kan du vælge BG Bank - de har SVJV pligt til at give dig en girokonto, og
kræver ikke, at du flytter dit private engagement. Girokontoen koster noget
i stil med 75 kr. pr. kvartal.

--
Mvh. Jesper

Fra : Per Thomsen

Dato : 03-03-04 09:40

> [...]
og
> kræver ikke, at du flytter dit private engagement. Girokontoen koster

Ja, eller prøv Sydbank eller Lån & Spar.

Per

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 03-03-04 17:33

On Wed, 3 Mar 2004 09:40:25 +0100, "Per Thomsen"
<PerThomsenNews@hotmail.com> wrote:

>og
>noget
>>
>Ja, eller prøv Sydbank eller Lån & Spar.

Sydbank kræver også at man flytter sit private engagement, er forsøgt
tidligere så de duer heller ikke.
Flemming Jacobsen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 03-03-04 17:33

On Wed, 3 Mar 2004 07:46:05 +0100, "Jesper Nielsen"
<jn@nielsenit.invalid> wrote:

>Så kan du vælge BG Bank - de har SVJV pligt til at give dig en girokonto, og
>kræver ikke, at du flytter dit private engagement. Girokontoen koster noget
>i stil med 75 kr. pr. kvartal.

Bg bank kræver 1000 kr i oprettelse af et Giro kreditor nummer så de er
ude af mit "league".
Flemming Jacobsen

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 04-03-04 16:18

> Bg bank kræver 1000 kr i oprettelse af et Giro kreditor nummer så de er
> ude af mit "league".

Hvis du kan nøjes med en alm. Girokonto med kortart 1, koster det ikke noget
(det gjorde det i hvert tilfælde ikke, da jeg fik oprettet en aftale.)

--
Mvh. Jesper

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 04-03-04 20:13

Kortart 1?, havd er det for noget.
Flemming Jacobsen

Fra : cfs6621

Dato : 05-03-04 00:26

Det er et almindeligt girokort, hvor betalingen bliver indsat på en
girokonto.

FI-kort er kortart 71 og 73 forskellen er at pengene går i stedet ind på en
bankkonto.

Kortart 71 giver kun et nummer som betalingsident, dette kunne f.eks. være
fakturanummer eller kunde nummer.

kortart 73 kan give andre oplysninger om betalingen f.eks kundenavn, adresse
o.s.v.

Mvh René

Thunderbird [7100] <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:8uve40pv4alb7ubugg48e59ra2tbjukigj@4ax.com...

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 05-03-04 07:48

> Kortart 71 giver kun et nummer som betalingsident, dette kunne f.eks. være
> fakturanummer eller kunde nummer.

Hvilket svarer til BG Banks kortart 04.

> kortart 73 kan give andre oplysninger om betalingen f.eks kundenavn,
adresse
> o.s.v.

Hvilket svarer til BG Banks kortart 01.

--
Mvh. Jesper

Fra : Knud Berggreen

Dato : 05-03-04 20:41

On Fri, 5 Mar 2004 07:47:55 +0100, "Jesper Nielsen"
<jn@nielsenit.invalid> wrote:

>Hvilket svarer til BG Banks kortart 04.

>adresse
>
>Hvilket svarer til BG Banks kortart 01.

Og så er der kortart 73 som er en kombination af 71 og 73 -
altså der er kodelinie på til maskinel læsning men der kan
også skrives meddelelser. Det svarer vel nærmest til
indbetalingskortene for MOMS.

/Knud

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 27-02-04 16:09

Thunderbird [7100] wrote:

> Kan Stones Summa Summarum, klarer det job?

No problems
--
vh Jørn R
http://www.farman.dk

Fra : nilfri \(4000\)

Dato : 07-05-04 14:44

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og så var det jeg tænkte om det monstro krævede noget helt specielt at
> udfylde felt 2 korrekt, eller om det bare drejede sig om at bruge det

Du behøver ikke et regnskabsprogram for at fremstille et BetalingsID til fx.
kortart 71. Det kan gøres i fx. Excel; en venlig sjæl (i en anden NG)
fremstillede de ganske få nødvendige linier kode for mig.

Men fakturerer du fra et regnskabsprogram, er det naturligvis nemmest at
lade det ordne det.

Bemærk iøvrigt at der ikke er noget krav om, at du faktisk skriver et kort
(om det er separat eller en del af fakturaen). Afh. af din kundekreds kan du
jo nøjes med at skrive oplysningerne på en ganske almindelig faktura, så
kunderne kan taste det ind i deres on-line banking.

Mht. bank kan jeg varmt anbefale Roskilde Bank. En meget serviceminded bank,
der ikke tog gebyr for oprettelse af en erhvervskonto med tilknyttet
kreditornummer. Det kan naturligvis være ændret, eller variere efter
forholdene. Men det var mit første bekendtskab med banken (som tilflytter),
og der var ikke noget krav om overførsel af engagement eller andet.

Finn, Roskilde
e-mail finnFJERNES@pq.dk
fjern FJERNES hvis du mailer direkte

Fra : Knud Berggreen

Dato : 08-05-04 10:16

On Fri, 7 May 2004 15:44:26 +0200, "nilfri \(4000\)" <news@pq.dk>
wrote:

>Du behøver ikke et regnskabsprogram for at fremstille et BetalingsID til fx.
>kortart 71. Det kan gøres i fx. Excel; en venlig sjæl (i en anden NG)
>fremstillede de ganske få nødvendige linier kode for mig.

Jeg har en gang lavet et lille program som kan udskrive en liste over
fortløbende betalingsidenter. Det er godt hvis man udfylder linien
manuelt.

Det ligger her:
http://home1.stofanet.dk/berggreen/download/fibetl10.exe

/Knud