Noteapparat
Fra : Lars Olesen

Dato : 25-02-04 23:21

Er der nogle relevante tags til at lave et noteapparat i XHTML? Det kan
ofte være nødvendigt at underbygge nogle påstande med noter, hvor der er
et lille tal oppe i hjørnet, som refererer til en slutnote efter
afsnittet. Er det muligt i XHTML - og her tænker jeg ikke på, at sætte
en <sup>tal</sup>, som man selv manuelt bliver nødt til at sidde og
opdatere!

--
Lars Olesen
Konkurrence på <http://www.fodboldenslegestue.dk>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-02-04 11:14

Lars Olesen skrev:

> Er der nogle relevante tags til at lave et noteapparat i
> XHTML?

Ikke mere end der er i HTML - husk at XHTML indtil videre blot er
en reformulering af HTML.

> Det kan ofte være nødvendigt at underbygge nogle
> påstande med noter, hvor der er et lille tal oppe i hjørnet,
> som refererer til en slutnote efter afsnittet.

Du kan lave noget i xml - her bestemmer du selv hvilke koder der
skal være. Visningen kan styre med style-sheets til xml (xsl).

Det er dog ikke noget jeg har erfaring med.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 26-02-04 13:28

Lars Olesen wrote:

> [...]
> afsnittet. Er det muligt i XHTML - og her tænker jeg ikke på, at sætte
> en <sup>tal</sup>, som man selv manuelt bliver nødt til at sidde og

Nej det findes ikke, men...

Du kan sætte en class på din noter der indikere at de er ... ja en note.

Med javascript kan du løbe hele siden igennem og skjule disse noter, og
indsætte et nummer med en refference til selv noten, som du så sætter
ind efter afsnittet.

Hintzmann c",)

Fra : Lars Olesen

Dato : 26-02-04 14:24

Martin Hintzmann Andersen wrote:

> [...]
>
> Med javascript kan du løbe hele siden igennem og skjule disse noter, og
> indsætte et nummer med en refference til selv noten, som du så sætter

Ja, det ville faktisk være ret smart, men måske kan xml-løsningen også
virke. Er det noget I har erfaring med?

Fra : Joachim Cohn Jacobse~

Dato : 26-02-04 19:28

Lars Olesen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Ja, det ville faktisk være ret smart, men måske kan xml-løsningen også
> virke. Er det noget I har erfaring med?

Hvis du skal til at lege med XML og XSL(T) vil jeg anbefale dig at kigge på
det norske familieforetagende www.w3schools.com.

De har et par udmærkede tutorials i XPath og XSL(T) som kan gøre dig i stand
til at præsentere XML efter dit behov. Deres tutorials tager dog udgangspunkt
i clientside-parsing, og du bør nok i højere grad bruge serverside-parsing
for at sikre at alle browsere kan være med.

Venlig hilsen Joachim

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 01-03-04 13:14

Lars Olesen skrev:
> [...]
> afsnittet. Er det muligt i XHTML - og her tænker jeg ikke på, at sætte
> en <sup>tal</sup>, som man selv manuelt bliver nødt til at sidde og

Jeg har lavet et lille serversidescript i php som bruges på
henrikpontoppidan.dk, fx siden
<http://www.henrikpontoppidan.dk/text/seclit/secartikler/behrendt/mimoser.html>.

I tekst-indlægningen indsættes noten i en php-function, som selv sørger
for nummerering, title, link op og ned osv. Hvis du er interesseret i
koden så sig til.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Lars Olesen

Dato : 01-03-04 20:15

Jesper Brunholm wrote:

> I tekst-indlægningen indsættes noten i en php-function, som selv sørger
> for nummerering, title, link op og ned osv. Hvis du er interesseret i
> koden så sig til.

Til! Men det kunne nu være vakst, om det også snart blev direkte
implementeret i HTML.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 03-03-04 11:31

Lars Olesen skrev:

> Til! Men det kunne nu være vakst, om det også snart blev direkte
> implementeret i HTML.

Jeg er kommet til at svare på det her - direkte til gruppen, og med to
filer vedhæftet.
Det er en _fejl_, men jeg kan ikke selv komme til at _se_ meddelelsen og
slette den, så jeg vil bare undskylde mange gang hvis nogen generes af den!

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-03-04 18:42

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev:

> Jeg er kommet til at svare på det her - direkte til gruppen, og
> med to filer vedhæftet.

De er ikke med hos mig - de bliver sikkert sorteret fra hos Sunsite
og flere andre steder.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Lars Olesen

Dato : 03-03-04 20:59

Jesper Brunholm wrote:

> [...]
> slette den, så jeg vil bare undskylde mange gang hvis nogen generes af den!

Den er heller ikke med hos mig.