Træterrasse af lærketræ - afstand imellem ~
Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 25-02-04 22:32

Hej alle

Jeg skal formentlig lave en træterrasse af lærketræ. I den forbindelse er jeg
på nettet stødt på nogen der hævder at man bør understøtte lærketræ for hver
30 cm da det arbejder meget.

Nogen der ved om det har noget på sig? Jeg havde regnet med omkring 60 cm til
træ med en tykkelse 27-33 mm. 30 cm lyder af vildt lidt...

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
You know you're a Linux geek when...

You find the thought of rebooting after installing a piece of software
utterly absurd.

- segfault

Fra : Jesper Hansen

Dato : 26-02-04 08:50

> Nogen der ved om det har noget på sig? Jeg havde regnet med omkring 60 cm til
> træ med en tykkelse 27-33 mm. 30 cm lyder af vildt lidt...

Jeg har fået mit hus beklaædt med lærk. Det har jeg af samme årsag
fortrudt lidt da det ganske rigtigt arbejder meget. Samtidig bliver/er
det afsindigt hårdt hvorfor det er umuligt at rette ud. Jeg tror jeg vil
være tilbøjelig til at give dem (olt.dk?) ret. Jeg havde også regnet med
at lave terasse i lærk, men er af samme årsag gået lidt bort fra det igen.

Andre der har lavet en terasse i lærk??

Mvh

Jesper

Fra : H. Johansen

Dato : 27-02-04 01:06

Lærk er kendt for at arbejde meget og slå sig.
og det biver hurtigt gråt og kedeligt uden hyppig behandling.....

jeg ville vælge enten trykimpr. eller
termowood (se evt. her: http://www.moelven.dk/index.asp?menuItem=T90 )

Termowood er noget dyrere og bliver UDEN behandling også grå med tiden.
men det skulle ikke arbejde, da den behandling træet har fået har brændt
fibrerne
over i træet, og det er disse det bevirker at træet slå sig.
se evt. pdf fil her: http://www.moelven.dk/docs/finnforest_thermo_wood.pdf

med venlig hilsen

henrik

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 27-02-04 13:36

H. Johansen wrote:

> Lærk er kendt for at arbejde meget og slå sig.
> og det biver hurtigt gråt og kedeligt uden hyppig behandling.....

> [...]

Trykimpr. er udelukket pga. deklarationen for området. Jeg har egentlig ikke så
meget imod at behandle det. Ved du hvad prisleje det der thermo_wood ligger i?

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
You know you're a Linux geek when...

When you hear the words 'Fresh meat' you think of software.

- segfault

Fra : H. Johansen

Dato : 27-02-04 16:28

> Trykimpr. er udelukket pga. deklarationen for området. Jeg har egentlig
ikke så
> meget imod at behandle det. Ved du hvad prisleje det der thermo_wood
ligger i?

jeg vil tro omkring kr. 25-30,- + moms pr. mtr.

VH/H

Fra : Schubert

Dato : 27-02-04 21:27

> [...]
til
> træ med en tykkelse 27-33 mm. 30 cm lyder af vildt lidt...

Hej Mads

Jeg har selv af 2 omgange bygget en lærketræ´s terrasse, den er nu endt med
at være 4.5 m x 13 m.
Den er understøttet af 4x4 bomme med en afstand på 70 - 80 cm. I hvert brædt
har jeg sat 2 x 70mm rustfri skruer
for strø. Skruerne er sat forskudt, så man ikke kommer til at flække den
underliggende 4x4 bom.
Terrassen er nu 3 år gammel og har ikke givet sig. Brædderne er 115 mm x 32
mm.

Jeg har ikke valgt lærk fordi det er pænt eller holdbart. Men fordi jeg har
en søn på 2 år som leger på terrassen med sandkasse og biler og kan nok have
risiko for at få en splint i fingeren. Derfor er trykket træ ikke sagen for
mig.
Vi har valgt at give vores en spand maling, så nu er den hvid. Men det skal
den så også have hvert år, for lækens olie/harpiks får malingen til at
skalle af. Men det holder en sommer og lidt til.

Se at komme igang og god fornøjelse.

Schubert

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 29-02-04 12:18

Schubert wrote:

> [...]
> underliggende 4x4 bom.
> Terrassen er nu 3 år gammel og har ikke givet sig. Brædderne er 115 mm x 32

Tak for info. Hvad ville du sige til at understøtte med en 2x4 strøer (jeg
antager det er det samme som 45 x 95 for hver 30 cm? Og så understøtte
strøerne med en 4 x 4 (95x95) for hver ca 1.40m? Tror du det ville holde
ligesågodt?

Er der nogen steder på nettet eller andre steder man kan se spændvidder af træ?
Der er noget i "Hernovs træterrasser", men det er kun for 4 x 6 og opefter -
det har jeg ikke rigtigt plads til...

> Vi har valgt at give vores en spand maling, så nu er den hvid. Men det skal
> den så også have hvert år, for lækens olie/harpiks får malingen til at
> skalle af. Men det holder en sommer og lidt til.

OK - jeg tror jeg vil vælge en olie der bevarer træets farve, men ellers lyder
det jo rimeligt.

> Se at komme igang og god fornøjelse.

Hehe - skal lige flytte ind i huset først

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
Any attempt to brew coffee with a teapot should result in the error