Erhvervsforsikring
Fra : CADmageren ApS

Dato : 25-02-04 19:58

Hejsa.

Jeg har en enkeltmands konsulentvirksomhed, indenfor teknisk EDB.
Har ingen produktion, men leverer kun konsulentydelser.

Har lige fået min årlige Erhvervs ansvars forsikringspræmie på kr. 7.400 kr,
og synes det er lige i overkanten.

Hvad betaler andre? Nogen der kan anbefale et billigt selskab?

/ Michael Christoffersen

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 25-02-04 23:06

"CADmageren ApS" <news@cadmageren.dk> wrote in message

> Hvad betaler andre? Nogen der kan anbefale et billigt selskab?

Håber det er ok lige at smide et ? ind.

Jeg selv er også lige startet med eget firma, dog ved siden af mit
fuldtidsjob, er der nogle krav om sådan noget erhversforsikring ?

Mvh.

Kim

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 26-02-04 19:29

Kim Jørgensen wrote:

> [...]
>
> Jeg selv er også lige startet med eget firma, dog ved siden af mit
> fuldtidsjob, er der nogle krav om sådan noget erhversforsikring ?

Jeg blander mig også lige

Jeg har også lige startet enkeltmandsfirma. Jeg håber ikke at der er krav
til mig om erhvervsforsikring, men gætter på at det er branche-afhængigt.
Jeg har læst noget med at du vist skal have en erhvervsforsikring, hvis du
har ansatte i din virksomhed.

Jeg har læst flg. på startguiden.dk (copy/pasted):
-----------------
23.01.2004

En række forsikringer er lovpligtige, når man driver virksomhed. Det er dog
vigtigt at være opmærksom på, at virksomhedens behov for forsikringer
afhænger af virksomhedstypen, og at de lovpligtige forsikringer ikke
nødvendigvis dækker din virksomheds behov for at forsikre sig. Det kan
derfor være en god ide at supplere med frivillige forsikringer.

Lovpligtige forsikringer

* Ejeren af den bygning, hvorfra virksomheden drives, har ansvar for at
tegne forsikringer, som dækker skader på bygningen efter vand, brand,
storm, tyveri og hærværk.
* Virksomhedens ejer skal tegne ansvarsforsikring for virksomhedens
biler. Forsikringen dækker de skader, som bilen forvolder i trafikken.
* Alle, der beskæftiger lønnet eller ulønnet arbejdskraft, skal tegne en
erhvervssygdomsforsikring, der giver erstatning til ansatte, der får en
erhvervssygdom eller en pludselig løfteskade (tegnes hos Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring).
* Alle, der beskæftiger lønnet eller ulønnet arbejdskraft, skal tegne en
arbejdsskadeforsikring, der giver erstatning til ansatte, der får varige
mén, tab af erhvervsevne, dødsulykker samt skader på briller og
kontaktlinser som følge af uheld på arbejdspladsen.

Derudover er det vigtigt, når man starter virksomheden op, at undersøge de
særlige krav til forsikring, der kan være til netop ens egen type
virksomhed.
----------

Nu tænker jeg så på: Adressen på mit enkeltmandsfirma er den samme som min
hjem-adresse. Kan jeg ikke lade indbo-forsikringen køre over firmaet og
derved spare noget? Trække momsen fra, eller noget?

Der står jo udtrykkeligt i ovenstående citat, at jeg skal forsikre mod vand,
brand, storm, tyveri og hærværk... Hvad siger i?

mvh.
Martin Jørgensen
(som er virksomheds-newbie )

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 28-02-04 00:45

"Martin Jørgensen" skrev:
> Nu tænker jeg så på: Adressen på mit
> enkeltmandsfirma er den samme som min
> hjem-adresse. Kan jeg ikke lade indbo-
> forsikringen køre over firmaet og derved
> spare noget? Trække momsen fra, eller noget?

Nej, og du skal samtidig være opmærksom på at din private indbo forsikring
kun dækker dit private indbo. Dvs. computerudstyr og andet købt i dit firma
er ikke dækket af din indbo forsikring.

Nu ved jeg ikke hvad du laver. Om du f.eks. har varelager, computerudstyr
eller andet af værdi. Eller måske har du også andres udstyr hjemme til lån,
reparation eller andet. Alt dette vil ikke være dækket af din indbo
forsikring, så hvis det f.eks. bliver stjålet under et indbrud er det bare
bad luck.

Du kan evt. overveje at tegne det der hedder en kontorforsikring. Så har du
sikret såvel firmaets egendele - som de ting firmaet har inde tilhørende
andre - mod tyveri, brand, vandskade mm. Der er typisk også en form for
ansvarsdækning med i de forsikringer, altså hvis du kommer til at skade
andres egendele, men check evt. med dit forsikringsselskab hvad de tilbyder
der.

--
Mvh, Lars

Seneste nyt om DVD optagere: www.recordere.dk/nyheder

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 28-02-04 20:11

Lars Ladingkaer wrote:
-snip-
> Nu ved jeg ikke hvad du laver. Om du f.eks. har varelager, computerudstyr

Jeg har startet et konsulentfirma indenfor noget IT-hjælp og rådgivning.

Senere håber jeg at det bliver til et lille ingeniør-firma, da det er det
jeg er ved at uddanne mig til (maskin/produktion/produktudvikling og den
slags).

> [...]
> forsikring, så hvis det f.eks. bliver stjålet under et indbrud er det bare

Ok, men jeg er fuldstændigt "grøn" lige nu. Har kun købt nogle domæner og et
webhotel over firmaet... Regner ikke med at omsætningen bliver særlig stor
i år, men det afhænger af hvilke tilbud jeg evt. får i de kommende par
måneder når jeg vil forsøge at afdække hvor stor/lille interesse der er for
mit firma.

> [...]
> skade andres egendele, men check evt. med dit forsikringsselskab hvad de

Jeg har slet ikke nogen fysiske ting lige nu... Kun nogle fakturaer: Papirer
på webhotel og domæner. Og "firmaet" er derhjemme. Jeg håber ikke jeg skal
have en forsikring, bare for at forsikre de fakturaer jeg har? Skal jeg
virkeligt det? Det havde jeg ellers ikke planlagt, da jeg troede at min
indboforsikring var god nok til det formål...

Hvad sige told&skat hvis jeg ikke køber nogen forsikring?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 01-03-04 12:56

"Martin Jørgensen" skrev:

> Hvad sige told&skat hvis jeg ikke køber
> nogen forsikring?

Ingenting. Og sålænge du ikke har udstyr og varelager, så er ingen grund til
at du investerer i en kontorforsikring.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-03-04 19:31

Lars Ladingkaer wrote:

> Ingenting. Og sålænge du ikke har udstyr og varelager, så er ingen grund
> til at du investerer i en kontorforsikring.

Tusind tak. Det var også det jeg havde kalkuleret med...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Leonard

Dato : 25-02-04 23:25

"CADmageren ApS" <news@cadmageren.dk> wrote:

>Har lige fået min årlige Erhvervs ansvars forsikringspræmie på kr. 7.400 kr,
>og synes det er lige i overkanten.

Jeg betaler ca. 5.000 om året hos Himmerland og det er med
graveforsikring på en minigraver.
--
mvh Leonard http://leonard.dk/
Det er en muldvarp på motorcykel!

Fra : Peter Hohnen

Dato : 26-02-04 17:22

On Wed, 25 Feb 2004 19:58:11 +0100, "CADmageren ApS" en.

>Hvad betaler andre? Nogen der kan anbefale et billigt selskab?
>
>/ Michael Christoffersen

Jeg bruger Gl skanderborg (8652-2788 tal med helle Svarre - hun er
go!) Jeg giver ca 5000,- per år

/Peter Hohnen