Pornografisk opstart
Fra : Bente.C

Dato : 25-02-04 19:17

Hej.

På min mands og min brors computere starter Starter der pornosider,
såsnart de aktiverer Internettet.

En af siderne hedder f.eks. "toons free retrial".

De kører begge Win98 og virusprogrammet AVG.

Den ene har startsiden Ofir, og den anden fik problemet ved et kig på
www.dr.dk.

med tak fra Bente C.

Fra : Alex Holst

Dato : 25-02-04 20:02

Bente.C wrote:
> Den ene har startsiden Ofir, og den anden fik problemet ved et kig på
> www.dr.dk.

Nej, det gjorde han ikke.

Fra : Bente.C

Dato : 25-02-04 20:03

"Alex Holst" <a@mongers.org> skrev i en meddelelse

> Nej, det gjorde han ikke.

Og hvad mener du så med det?

> --
> I prefer the dark of the night, after midnight and before
four-thirty,
http://a.mongers.org

Fra : Alex Holst

Dato : 25-02-04 20:42

Bente.C wrote:

> "Alex Holst" <a@mongers.org> skrev i en meddelelse

> Og hvad mener du så med det?

Jeg mener, at hans maskine ikke blev "inficeret" med porno ved at
besoege DR's website. Vedkommende har besoegt et helt andet website, og
vedkommende har sikkert ogsaa trykket "Ja" til spoergsmaalet "Oensker du
at installere og koere et tilfaeldigt program saa du kan faa adgang til
vores sider med masser af sultne piger?"

Din mand og hans bror har kigget paa pornosider, og toer ikke fortaelle
dig det.

Fra : Ole Nielsby

Dato : 25-02-04 23:25

Alex Holst <a@mongers.org> skrev:

> Din mand og hans bror har kigget paa pornosider, og tør ikke
> fortælle dig det.

Ikke nødvendigvis. Der er masser af muligheder for at havne
på pornosider uden at søge efter det. Det sker fuldstændig sikkert
hvis man søger efter snydekoder til spil eller piratsoftware -
men det kan også ske ved fuldstændig uskyldige søgninger efter
printerblæk, programmeringsværktøjer, bilreservedele... Ejerne
af de lumre sider gør hvad de kan for at få deres sider med i
søgetjenesterne.

ON/Fjern sneglen fra min svaradresse

Fra : Kasper Dupont

Dato : 26-02-04 09:08

Ole Nielsby wrote:

> Ikke nødvendigvis. Der er masser af muligheder for at havne
> på pornosider uden at søge efter det.

Forekommer det problem stadigvæk? Jeg har ikke oplevet
det siden jeg begyndte at bruge google. (OK en enkelt
gang, da jeg ledte efter sider med en af mine
medstuderendes brugernavn, hans initialer er tgp.)

/* Would you like fries with that? */

Fra : Allan

Dato : 27-02-04 17:30

Jep, en af dem har suset rundt på nogle "skumle" sider.
Enten har de kigget på porno-sider.
Ellers har de kigget på sider med snydekoder til ex. spil og der kan være et
virvar af vinduer, man kan klikke på. Hvis ikke man holder tungen lige i
munden og klikker på det rigtige bliver man "straffet" (jeg taler af
erfaring, he he).

Fra : Peter Mogensen

Dato : 25-02-04 20:27

Bente.C wrote:
> [...]
>
> De kører begge Win98 og virusprogrammet AVG.
>
> Den ene har startsiden Ofir, og den anden fik problemet ved et kig på

Hvor det lige præcis kommer fra er ikke så interessant for løsningen.

Problemet er at det system de bruger åbenbart ikke giver dem mulighed
for at færdes på nettet uden at pådrage sig sådanne "features".
Anti-virus programmer er mere brandslukning end egentlig forebyggelse.
Først og fremmest bør man lære hvordan man bruger nettet fornuftigt og
installere software på sit system, der tillader en at tage oplyste
beslutning om hvad der er sikkert at gøre og hvad der ikke er.
Læs evt. gruppens FAQ:
http://a.area51.dk/sikkerhed/

Jeg gætter på at du gerne vil have et forslag til hvad I så gør nu?

Det er muligt at nogen vil påtage sig at "rydde op" på maskinerne og
fjerne den generende software uden at re-installere, men med mit
begrænsede kendskab til hvad for noget software der kan være tale om og
ud fra tommelfinger-reglen om at det eneste rigtige at gøre med en
kompromiteret maskine er at re-installere, så ville jeg - hvis det var
mig, der skulle løse problemet - bide i det sure æble og re-installere.

Når du så er sikker på at der kun er ønsket software på maskinen, så
ville jeg tage et nøje kig på de programmer I anvender og se om ikke der
findes nogle alternativer, der giver jer bedre muligheder for at undgå
at der bliver sneget den slags ind af bagvejen.
Kører I f.eks. Outlook og Internet Explorer, ville jeg kraftigt overveje
et alternativ som f.eks. Mozilla, der både i mail og web delen undgår at
præsentere informationen for brugeren på en måde, så man let bliver narret.
Til sidst ville jeg sætte et stort skilt over skærmen, hvor der står:

"KØR ALDRIG PROGRAMMER DU FÅR FRA NETTET OG SOM DU IKKE STOLER 100% PÅ".

... uanset hvor fristende det de lokker med er.

m.v.h.
Peter

Fra : chr

Dato : 25-02-04 21:14

"Bente.C" <bentenospam.c@pc.dk> wrote in message
> [...]
>
> De kører begge Win98 og virusprogrammet AVG.
>
> Den ene har startsiden Ofir, og den anden fik problemet ved et kig på

Ja der er højst sandsynligt en som er kommet til at trykke på et 'ja' til en
boks på skærmen...tror mig der er hverken noget galt med din bror eller mand
,-jeg kender til utroligt mange som har fået mystiske porno programmer på
maskinen og de alle har været inde og kigge på nogle frække sider...som alle
vi andre også gør!!...og det er vel rimeligt uskyldigt,-disse programmer
kommer IKKE af sig selv, en eller anden har trykket AKTIVT på noget man er
blevet spurgt om!!!!!!!!!!!!!!

der er nok installeret et program på maskinen som ligger og venter på at
maskinen start op på nettet!.

som regel kan du fjerne sådanne programmer med adaware. Det kan du hente
her: http://www.lavasoft.de/support/download/

Fra : Bente.C

Dato : 25-02-04 21:38

"chr" <ASK@FORDOMAIN.dk> skrev i en meddelelse

> "Bente.C" <bentenospam.c@pc.dk> wrote in message
Hej.

Du skrev:

> [...]
på at
> maskinen start op på nettet!.
>
> som regel kan du fjerne sådanne programmer med adaware. Det kan du

Der er kørt en Aware og en Regclean, så jeg har altså opfattelsen af
en formatering vil være den eneste løsning.

Som en kuriositet dukkede al snavset op på den ene maskine første
gang, den dag, de ville se klip fra den for tiden meget omtalte video
om sexualvejledning for 9. klasseelever.

Hilsen Bente C.

Fra : chr

Dato : 25-02-04 21:53

> [...]
> gang, den dag, de ville se klip fra den for tiden meget omtalte video
> om sexualvejledning for 9. klasseelever.

prøv at kør 'msconfig' fra start -> run (eller kør)
når du har msconfig startet klik på 'startup' der kan du se hvilke
programmer windows starter når det booter!, og se godt efter om der er noget
snavs...

Chr.

Fra : Martin Kofoed

Dato : 26-02-04 11:22

On Wednesday 25 February 2004 19:17, Bente.C wrote:

> På min mands og min brors computere starter Starter der pornosider,
> såsnart de aktiverer Internettet.

Et par gode råd, som vil forebygge en del problemer i fremtiden:

1) Undlad at benytte Internet Explorer til at browse med. Hent i stedet
Mozilla Firefox - det gratis og teknologisk set meget bedre alternativ. Den
kan hentes på denne adresse: http://mozilla.org/products/firefox/

2) Undlad under alle omstændigheder at klikke OK til underlige pop-up bokse.
LÆS hvad der står. Forstår man det ikke -> Klik Cancel, Afbryd eller hvad
det nu hedder på dit OS.

3) Når Mozilla Firefox er installeret: Brug de indbyggede muligheder for at
blokere pop-ups, begrænse JavaScript, cookies m.v. ..

Hvorfor skal man smide Internet Explorer på porten? Fordi dens alt for tætte
tilknytning til vitale dele af operativsystemet er en bevist
sikkerhedsrisiko, og fordi det et det program med flest sikkerhedsbrister
nogen sinde. Folk der surfer porno-sites med IE *beder* om problemer.

Og så naturligvis fordi Firefox bare er klasser bedre.

--
Martin Kofoed

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 26-02-04 11:30

In article <403dc89f$0$143$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Martin Kofoed wrote:
> 2) Undlad under alle omstændigheder at klikke OK til underlige pop-up bokse.
> LÆS hvad der står. Forstår man det ikke -> Klik Cancel, Afbryd eller hvad
> det nu hedder på dit OS.

ALT-F4 er også særdeles effektivt på windows.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 26-02-04 18:04

On Thu, 26 Feb 2004 11:21:56 +0100, Martin Kofoed
<inzide@hot.mail.com> wrote:

>3) Når Mozilla Firefox er installeret: Brug de indbyggede muligheder for at
>blokere pop-ups, begrænse JavaScript, cookies m.v. ..

Hvorfor vil Mozilla på nettet når programmet startes? Hvis et program
gør sådan, er det nok grund til ikke at bruge det.
--
Svend Olaf

Fra : Finn Nielsen

Dato : 26-02-04 18:34

svolaf@inet.uni2.dk (Svend Olaf Mikkelsen) writes:

> Hvorfor vil Mozilla på nettet når programmet startes? Hvis et program
> gør sådan, er det nok grund til ikke at bruge det.

Kunne det tænkes at den forsøgte at hente den definerede startside...

--
Finn Nielsen - http://www.finnnielsen.dk/

For email: Fjern den første og sidste del af domænet fra min adresse.

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 26-02-04 19:05

On Thu, 26 Feb 2004 18:34:13 +0100, Finn Nielsen
<spamtrap2@zero.zznyyd.dk.invalid> wrote:

>Kunne det tænkes at den forsøgte at hente den definerede startside...

Det kunne man tro, men der er også noget andet.

--
Svend Olaf

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 26-02-04 19:32

On Thu, 26 Feb 2004 18:34:13 +0100, Finn Nielsen
<spamtrap2@zero.zznyyd.dk.invalid> wrote:

>Kunne det tænkes at den forsøgte at hente den definerede startside...

Svar nummer 2.

Ja, det kunne det godt. Mit spørgmål var mest for at fremprokere et
svar på noget jeg ikke forstod. Nemlig at Mozilla ifølge det program
jeg bruger til det formål vil på nettet, selv med en blank startside.

Men det lader til at det kan være noget der foregår lokalt på maskinen
i forbindelse med password manager eller andet.
--
Svend Olaf

Fra : Martin Kofoed

Dato : 26-02-04 20:25

On Thursday 26 February 2004 18:34, Finn Nielsen wrote:

> [...]

Første gang er det fordi der er en prædefineret start-side, der peger på
mozilla.org. Det er der vel ikke noget mystisk i. Hvis du sætter den til
blank, giver den ingen requests. Jeg har pudset ethereal på den, og der er
ingen trafik overhovedet, når jeg starter Firefox.

HAVDE der nu været nogle skumle pakker involveret, havde vi nok kunnet læse
om det forlængst på Slashdot. Man kan jo selv hente sourcekoden og tjekke
præcis, hvad der sker, skulle man have den slags lyster.

Man kan også bare klippe netværkskablet over, så er man helt på den sikre
side. Også hvis man lider af paranoia.

--
Martin Kofoed

Fra : Peter Brodersen

Dato : 26-02-04 20:34

On Thu, 26 Feb 2004 20:25:00 +0100, Martin Kofoed
<inzide@hot.mail.com> wrote:

>Hvis du sætter den til
>blank, giver den ingen requests.

Heller ikke dens "check for updates"?

(der dog kun burde køre ugentligt eller månedligt)

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: På kort sigt eller på langt sigt (og ikke på sigt)

Fra : Martin Kofoed

Dato : 27-02-04 17:29

On Thursday 26 February 2004 20:34, Peter Brodersen wrote:

> Heller ikke dens "check for updates"?

Aaah, okay da så ..

Gad vide hvordan det i øvrigt endte med den oprindelige tråd? Fik Bente mon
snakket tingene igennem med sin mand, der nu har måttet vise hele samlingen
frem?

--
Martin Kofoed

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 26-02-04 21:10

<inzide@hot.mail.com> wrote:

> [...]
>blank, giver den ingen requests. Jeg har pudset ethereal på den, og der er
>ingen trafik overhovedet, når jeg starter Firefox.

OK, tak. Det er nok nogle lokale pakker, jeg ikke forstår.

Er det nok at kigge på netkortets lampe, og se om den blinker uventet?
Eller kan pakker slippe igennem uden blink?
--
Svend Olaf

Fra : Martin Schultz

Dato : 27-02-04 11:39

svolaf@inet.uni2.dk (Svend Olaf Mikkelsen) writes:

> Er det nok at kigge på netkortets lampe, og se om den blinker uventet?

Nej det giver dig ingen ide om hvilken trafik det er. Det kunne
jo også være noget baggrunds støj udefra.

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 27-02-04 22:23

On 27 Feb 2004 11:38:31 +0100, Martin Schultz
<di030007@NO.SPAM.diku.dk> wrote:

>Nej det giver dig ingen ide om hvilken trafik det er. Det kunne
>jo også være noget baggrunds støj udefra.

Jo, men hvis der ingen blink er i en 10 sekunders periode, kan man så
udelukke at der har været trafik i denne periode?
--
Svend Olaf

Fra : Kent Friis

Dato : 27-02-04 22:50

Den Fri, 27 Feb 2004 21:22:42 GMT skrev Svend Olaf Mikkelsen:

>Jo, men hvis der ingen blink er i en 10 sekunders periode, kan man så
>udelukke at der har været trafik i denne periode?

Det kunne teoretisk også være lysdioden der har en løs forbindelse.

Mvh
Kent

Fra : Martin Schultz

Dato : 28-02-04 16:28

On Fri, 27 Feb 2004 21:22:42 GMT, Svend Olaf Mikkelsen wrote:

> Jo, men hvis der ingen blink er i en 10 sekunders periode, kan man så
> udelukke at der har været trafik i denne periode?

Det må nok komme an på dit netkort. Jeg har set netkort der kun blinkede
hvis den data der blev transmitteret var over en hvis mængde.

Fra : Thore Sorensen

Dato : 27-02-04 13:15

On Thu, 26 Feb 2004 20:10:03 GMT, svolaf@inet.uni2.dk (Svend Olaf
Mikkelsen) wrote:

>On Thu, 26 Feb 2004 20:25:00 +0100, Martin Kofoed
><inzide@hot.mail.com> wrote:
>

>OK, tak. Det er nok nogle lokale pakker, jeg ikke forstår.

Det er måske dem, Bentes mand har kigget på...:)?

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

(fjern eventuelle 'Z'-er hvis du mailer direkte)