Godt brød
Fra : Erna Andersen

Dato : 24-04-01 22:40

Det er dejligt at se, at der er mange, der elsker at bage li som
jeg.
jeg får tit bagt for meget brød, altså hvedebrød, for vi skal jo
også huske at spise rugbrød dagligt.
Derfor har jeg været i gang med at lære at bage sigtebrød, som er
halvt rug, halvt hvede. Det hæver lidt mindre, så derfor
efterlyser jeg tips, der kan gøre brødet lige så spændende som
hvedebrød.
Er det et krydderi af en slags?

--
Hilsen Erna

Vedhegnet23@mail.tele.dk

Http://Ernaelisabeth.pingside.dk

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 25-04-01 07:09

"Erna Andersen" <vedhegnet23@mail.tele.dk> skrev i meddelandet:
> [...]
> halvt rug, halvt hvede. Det hæver lidt mindre, så derfor efterlyser
> jeg tips, der kan gøre brødet lige så spændende som hvedebrød.

Her er en gammel opskrift på sigtebrød...

30 g gær
3 dl vand
2 tsk salt
2 tsk stødt kommen
½ tsk stødt fennikel
350 g sigtemel
150 g hvedemel

Gæren smuldres og udrøres med vandet, der er lunet til 35°. De øvrige
ingredienser tilsættes, og dejen æltes, til den er blank og smidig.
Dejen dækkes med et klæde og stilles til hævning i cirka 1 time, til den
har nået den dobbelte størrelse. Dejen slås ned og formes til et rundt
brød, der sættes på en smurt bageplade og efterhæves i ca. 30 minutter.
Brødet pensles med sammenpisket æg og bages ved 225° i cirka 40
minutter.

PS: Ved at bruge lidt mindre sigtemel og mere hvedemel, får du et
lettere brød. -Prøv dig frem.

Go fornøjelse!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Brød er en urgammel basismad, og når *jeg* står med
hænderne i dejfadet, føler jeg mig helt i pagt med mine
forfædre/mødre, som i tusinder af år over næsten hele
verden har bagt brød til familien, - lige fra dengang man
fandt på at bage malet korn og hirse i flade kager på en
hed sten, til vore dages mere sofistikerede variationer.

Fra : Erna Andersen

Dato : 26-04-01 07:49

Tak for det. Jeg må ud og finde stødt fennikel

--
Hilsen Erna

Vedhegnet23@mail.tele.dk