Mousakka
Fra : Kitti Egevang

Dato : 25-02-04 19:15

Hej
Er der nogen her som kan hjælpe mig med en rigtig god opskrift på Mousakka??
På forhånd mange tak.

Venlig hilsen Kitti.

Fra : mcloud

Dato : 25-02-04 21:36

"Kitti Egevang" <kittiSLET@DETTEmail4us.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Er der nogen her som kan hjælpe mig med en rigtig god opskrift på
Mousakka??
> På forhånd mange tak.

Hej Kitti
Her er et foreslag:
http://www.lechef.dk/opskrifter/recipie.asp?id=31
mvh mcloud

Fra : Anette Laursen

Dato : 26-02-04 11:24

Hej Kitti

Jeg har en rigtig god opskrift, taget andet steds fra, hvorfra huskes ikke,
som jeg så henad vejen selv har rettet til.
Ligenu sidder jeg ikke hjemme, så jeg prøver udfra hovedet!

Opskriften passer til ca. 4-6 personer, alt efter tilbehør (godt brød og
salat), og hvor spisende de er.

2 store aubeginer
Godt med olie til pandestegning
rasp
masser af groft salt

KØDSOVS:
700-800 g hakket oksekød - max. 12% fedt
2 små dåser koncentreret tomatpure
1 dåse flåede tomater - hakkede
1 buillonterning opløst i ½ liter vand - brug kun ca. 2 dl
1 stort løg eller to mindre
3 fed hvidløg
ca. 1½ dl. rødvin
salt - peber

SOVS:
300 g. ost - "Riberhus - mellemlageret - som du selv river
½-1 liter mælk - sød
margarine - en god stor klat
revet muskatnød
mel - 2 store spiseskefulde med top
salt

Start med at skære aubeginerne i skiver - højest 1 cm tykke. Alle skiver
lægges lagvis på en tallerken med groft salt imellem, således at de begynder
at udvande. De skal ligge ca. ½ time. Mens de hviler, laver du kødssovsen.
Det er der vist ingen ben i, ellers må du spørge. Alle skiver aubegine
skylles herefter under vandhanen, og duppes forsigtigt med køkkenrulle, så
de ikke er for våde. Ellers vil det sprutte godt fra panden. Varm en pande
godt op. Den skal helst være ret tykbundet. Kom godt med olie på, da
skiverne suger godt. Alle skiver brunes på panden, på begge sider, og lægges
forsigtigt på en tallerken.

Kødsovsen står stadig og koger, mens du bruger stegepanden. Nu laver du
ostesovsen, som en opbagt sovs. Smelt margarinen i en gryde. Tilsæt mel, rør
til det er godt suget op, tilsæt så mælk, lidt ad gangen. Når sovsen har en
god konsistens, den skal ikke være for tynd, tilsættes salt og muskatnød, og
sovsen koger igennem et øjeblik. Tag gryden fra varmen og kom den revne ost
i sovsen. Rør til den er smeltet. Smag nu til. Både kødsovs og ostesovs.

Brug et stort ovnfast fad eller en bradepande. Aubeginerne skal fordeles
over to lag ialt. Start med at dække bunden med aubeginer. Derefter kommes
kødsovs, uden for meget væde, og slut af med et lag af ostesovsen. Læg endnu
et lag med aubegine, derefter kødssovs og tilsidst ostesovs. Tilsidst strør
du rasp over retten.

Ca. ½ time i ovnen ved 200 grader. Den skal være gylden på overfladen. Må
gerne trække lidt på bordet, inden der spises. Brug eventuelt Filone brød og
lave en god grøn salat, eventuelt med feta som et ekstra tilbehør.

OBS: Når jeg laver det derhjemme, laver jeg det altid til to dage. Og det
smager faktisk bedst, dagen efter.
Jeg håber, jeg har husket det hele. Er du i tvivl om noget, så spørg løs.
God fornøjelse.

Hilsen Anette

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 26-02-04 19:34

Kitti Egevang wrote:

> Er der nogen her som kan hjælpe mig med en rigtig god opskrift på
> Mousakka?? På forhånd mange tak.

Jeg printede den heldigvis ud sidste gang der var en der kom med en opskrift
her i gruppen, og så fandt jeg den lige til dig.
url:http://groups.google.com/groups?q=grete+grumme+group:dk.kultur.mad%2Bdrikke&hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&group=dk.kultur.mad%2Bdrikke&selm=sZcCb.6%24dD3.5%40news.get2net.dk&rnum=1

Jeg har ikke prøvet det, men lyder lækker.

--
Hilsen Torben Greve Otzen

Træt af Outlook Express's måde at citere på?
Hent OE-QuoteFix: url:http://flash.to/oe-quotefix/