Småland/Sydsverige
Fra : Ole Axelsen

Dato : 24-04-01 22:34

Vi er så småt ved at planlægge vores sommerferie, som foregår med
campingvogn. Vi (2 voksne & 2 halvstore børn) vil gerne et smut til Vimmerby
i Småland. Den mindste af pigerne har længe sukket efter at komme til
"Astrid Lindgrens Värld", men det kan en hel ferie jo ikke gå med at se.
Hvilke seværdigheder må man absolut opleve når man er på de kanter?
Vi er ikke til støvede kunst-museer, men gerne noget, hvor man kan få noget
at vide om det virkelige liv som det har formet sig på egnen. Landbrugs- og
tekniske museer fx vil være fint, og også gerne noget hvor der er arbejdende
værksteder.
Hvordan er dækningen med campingmuligheder? Jeg ved der er mindst 2
campingpladser i selve Vimmerby, men man ved jo aldrig hvor overrendt de
er.

Er der andre gode ideer så kom endelig med dem.

Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Gert Lidsmoes

Dato : 29-04-01 09:34

Astrid Lindgrens Värld er meget baseret på at "se på omgivelserne". Det er
ikke et aktivitetsland i sammenligning med de danske Sommerlande eller
Bon-Bon-land. Det sjoveste er nok de steder, hvor skuespillere optræder
blandt de besøgende som fx. Pippi, Emil og alle de andre. Vi morede os bedst
i det hjørne, hvor Mattisborgen lå. Her futtede røverne rundt og stjal
paraplyer (ja, sommeren var ikke så god på de kanter sidste år) og drev gæk
med de besøgende.
Mest for voksne: Astrid Lindgren Gården, som er gratis, når entreen er
betalt. Det er en udstilling om Astrid Lindgrens liv og virke.
Vi overnattede i Mariannelund lidt uden for Vimmerby på Spilhammars Fiske &
Camping. Her er der gode muligheder for at bade.
Nogle kilometer nord for Mariannelund i Rumskulla ligger gården (huset),
hvor Emil-filmene blev optaget. Man kan ikke komme ind i huset, men man kan
gå lidt rundt på området, som er essensen af skøn smålandsk natur. En fin
lille udflugt på et par timer.

Ved Vetlanda ligger Kleva Gruva - store grotter med offentlig adgang.
www.klevagruva.com
Har I drengebørn med, kan I tage til High Chaparral - et stort cowboyland
ved Värnamo www.bhc.nu

Med venlig hilsen
Familien Hansen & Lidsmoes

Fra : Finn A. Hansen

Dato : 05-05-01 15:36

I skal se Skånes dyrepark med nordiske dyr, losser, ulve, elge osv..
VH
Finn A. Hansen