Andet multimedie
bentjuul 3670
Spatiering vs. knibning
Fra : Thomas Madsen

Dato : 25-02-04 14:39

Hej,

Er det forkert at sige, at det hedder spatiering når man forøger
afstanden imellem bogstaverne, men knibning når man formindsker
afstanden?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 25-02-04 15:39

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Er det forkert at sige, at det hedder spatiering når man forøger
> afstanden imellem bogstaverne, men knibning når man formindsker
> afstanden?

Jeg har lavet lidt detektivarbejde for at finde ud af det
Der er indtil flere forklaring rundt om på nettet (som sædvanlig), men jeg
fandt da denne her:
http://www.mgk.dgh.dk/quarkxpress/XT/Grafiske%20fagudtryk.pdf
som er skrevet af Niels Bøje Ziegler fra Grafisk Højskole, så den vil jeg
tage for gode varer.

I korte udtræk siger han:
Spatiering er en ensartet forøgelse af mellemrum mellem bogstaverne
Knibning er en formindskelse af mellemrummene, som enten kan gøres ensartet
eller specifikt mellem to bogstaver (hvor det såkaldes parknibning).

Som et samlebegreb for begge dele (eller alle tre) anvender han udtrykket
regulering, bla. fordi spatiering, knibning og parknibning i de moderne
værktøjer er så sammensmeltede, at det kan være vanskeligt at skille fra
hinanden.

Så grundlæggende må du have ret, - til lykke!

/Per

Fra : Thomas Madsen

Dato : 25-02-04 16:00

Per Christoffersen skrev:

> Jeg har lavet lidt detektivarbejde for at finde ud af det

Det havde jeg nu også gjort i forvejen, men blev desværre ikke
meget klogere ud fra det jeg fandt.

> Der er indtil flere forklaring rundt om på nettet (som
> sædvanlig),

Ja, det er der nemlig.

> men jeg fandt da denne her:
> http://www.mgk.dgh.dk/quarkxpress/XT/Grafiske%20fagudtryk.pdf

D'OH!. Den PDF havde jeg allerede liggende i mine foretrukne,
men havde glemt alt om den, så tak for reminderen.

> Så grundlæggende må du have ret,

Ikke så ringe endda.

> - til lykke!

Tak og tak for hjælpen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 25-02-04 17:34

On Wed, 25 Feb 2004 15:39:26 +0100, "Per Christoffersen"
<pc@NIXcomonto.dk> wrote:

>I korte udtræk siger han:
>Spatiering er en ensartet forøgelse af mellemrum mellem bogstaverne

Uden ellers at have nogen fornemme referencer bruger jeg udtrykket
spatiering som et udtryk for den jævnt fordelte afstand mellem
bogstaverne.
Man kan så ændre spatieringen ved at forøge eller formindske den.

Knibning kender jeg kun brugt som det der i din reference kaldes
parknibning.

mvh kmo

Fra : Gert Chrillesen

Dato : 25-02-04 20:09

> [...]
>
> Er det forkert at sige, at det hedder spatiering når man forøger
> afstanden imellem bogstaverne, men knibning når man formindsker

Det er vel ikke helt forkert.

Da jeg var hånsætter (dengang man brugte løse blytyper) brugte man begrebet
spatiering når man forøgede bogstavmellemrummene.

Begrebet knibning er førrst kommet i forbindelse med elektronisk behandling
af tekst. Blytyperne fyldte det de var støbt til, så man kunne ikke lave
afstanden mellem bogstaverne mindre.

Et tredie begreb fra dengang er udligning. Det er en individuel regulering
af bogstavmellemrummene. F.eks øger man mellem M og N og formindsker melle A
og V. Det kunne kun lade sig gøre i spatieret skrift, da man jo ellers ikke
kunne formindske bogstavmellemrummet.

Mvh.
Chrille

Fra : Thomas Madsen

Dato : 25-02-04 22:39

Gert Chrillesen skrev:

> Et tredie begreb fra dengang er udligning. Det er en
> individuel regulering af bogstavmellemrummene.

Aha! Begrebet udligning har nemlig også forvirret mig, for jeg har
været i tvivl om det er det samme som par-knibning, men det er det
tilsyneladende ikke helt. Udligning kan gå begge veje. Altså både
en forøgelse eller en formindskelse af afstanden mellem bogstaverne.
Da knibning betyder, at noget rykker tættere sammen, må par-knibning
vel i så fald kun gælde for bogstav-par som rykkes tættere sammen
og ikke bogstav-par som rykkes længere fra hinanden. Hvorfor er der
så egentlig ikke noget der hedder par-spatiering? :)

--
Hilsen
Madsen