Mig eller finansieringsinstituttet...?
Fra : PSG

Dato : 25-02-04 12:23

Hej kloge folk,

Jeg lurer lidt på at afhænde min bil da jeg synes at den vil være for dyr at
reparere. Bilen er finansieret og retsgælden overstiger formentlig den pris
jeg kan få for bilen ved salg.
Kan jeg blot aflevere bilen hos finansieringsinstituttet eller hænger jeg i
så fald på forskellen mellem restgælden og salgsprisen...?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-02-04 12:47

PSG wrote:
> [...]
> Kan jeg blot aflevere bilen hos finansieringsinstituttet eller hænger
> jeg i så fald på forskellen mellem restgælden og salgsprisen...?

Hvordan er den finansieret?

Har du købt den hos en forhandler og fået den finansieret igennem
forhandleren?
Hvis dette er tilfældet har du kunne bruge fidusen.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ole Hansen

Dato : 25-02-04 13:11

"PSG" <psgmyre@get2net.dk> writes:

> [...]
> Kan jeg blot aflevere bilen hos finansieringsinstituttet eller hænger jeg i
> så fald på forskellen mellem restgælden og salgsprisen...?

Selvfølgelig hænger du på forskellen mellem restgælden og salgsprisen!
Hvad havde du forventet?

--
Ole Hansen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-02-04 13:15

Ole Hansen wrote:
> Selvfølgelig hænger du på forskellen mellem restgælden og salgsprisen!

Det skal du ikke være sikker på.

> Hvad havde du forventet?

At han ikke gjorde...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ole Hansen

Dato : 25-02-04 14:39

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> writes:

> Det skal du ikke være sikker på.

Virkelig? Det lyder aldeles tåbeligt! Jeg kan forstå, hvis man
overhovedet ikke har pengene til det, at der kan arrangeres
et-eller-andet. Men som udgangspunkt, må man da gå ud fra, at har man
købt noget, skal man også betale.. Og ikke bare besluttet sig for, man
ikke "gider betale længere" og så slippe..

> At han ikke gjorde...

Jaja.. Den havde jeg nok regnet ud :)

Fra : Peter G C

Dato : 25-02-04 15:08

"Ole Hansen" <moped@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Virkelig? Det lyder aldeles tåbeligt!

Det hører til i dk.politik.

At man ikke kan forstå en bestemt regel i Kreditaftaleloven er ok, og det er
også ok, at man ikke forstår baggrunden for reglen. Men derfor er der ingen
grund til at skrige op......

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Hr. Hansen

Dato : 25-02-04 18:53

Peter G C wrote:
> At man ikke kan forstå en bestemt regel i Kreditaftaleloven er ok, og
> det er også ok, at man ikke forstår baggrunden for reglen. Men derfor
> er der ingen grund til at skrige op......

Har du det røde eller hvad sker der for dig i dit indlæg her, hvem
skriger ud over dig selv ?

Fra : chr

Dato : 25-02-04 17:29

"Ole Hansen" <moped@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> købt noget, skal man også betale.. Og ikke bare besluttet sig for, man
> ikke "gider betale længere" og så slippe..

Den er god nok,-dog har der været en domsafsigelse der gjorde at det ikke
var så 'let' men kun hvis ens økonomiske situation blev forværret (feks.
fyret) så kan man levere bilen tilbage til forhandler og dermed være
gældsfri!, da bilen ifg. loven jo modsvare det som man skylder,-kort fortalt
skal det SVJH bevirke at sælger ikke laver en dårlig finasiering af bilen,
så køber kommer til at hænge på en vare der reelt er mindre værd end der
skyldes i varen!,feks ved at lave lånet langt etc etc..

Chr.

Fra : PSG

Dato : 25-02-04 13:19

> Selvfølgelig hænger du på forskellen mellem restgælden og salgsprisen!
> Hvad havde du forventet?

Er det noget du ved eller antager? Der er jo heller ingen salgspris at gå ud
fra hvis man tilbageleverer en vare man ikke kan eller vil betale på.

--
PSG

Fra : Fly Christensen

Dato : 25-02-04 14:20

On Wed, 25 Feb 2004 13:19:13 +0100, "PSG" <psgmyre@get2net.dk> wrote:

>"Ole Hansen" <moped@get2net.dk> skrev i en meddelelse

>Er det noget du ved eller antager? Der er jo heller ingen salgspris at gå ud
>fra hvis man tilbageleverer en vare man ikke kan eller vil betale på.

Der er faldet dom for forskellen mellem "kan" og "vil". Hvis du ikke
"kan" betale, er det bare at aflevere genstanden tilbage til
finanseringsselskabet, og den sag er ude af verden. Hvis du ikke "vil"
hænger du på den og skal betale.

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : Frederik

Dato : 25-02-04 14:39

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> wrote in message

> [...]
>
> Fly
>
> --
> Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Spørgsmålet er, om der er taget ejendomforbehold i bilen fra
sælgers/finansierens side. Er der taget ejendomsforbehold kan man så vidt
jeg husker aflevere den tilbage. Jeg fik dette at vide på første år af
jurastudiet, og da det er 4 1/2 år siden , er det en god ide at tjekke
efter.....

Mvh.

Frederik Carøe

Fra : Henrik B.

Dato : 25-02-04 18:19

Frederik wrote:
[...]
:::
::: Fly
:::
::: --
::: Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.
::
[...]

Nej, det er som Fly nævner, KUN hvis man ikke er i stand til at betale, at
den kan tilbageleveres. Kreditor kan så vælge at køre sagen i retten, hvor
man vil skulle bevise at man vitterlig ikke kan betale. Der faldt en dom i
2002 (i Odense), om dette.

M.v.h.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-02-04 18:32

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev :

> [...]
>man vil skulle bevise at man vitterlig ikke kan betale. Der faldt en dom i

Der er også en variant (som vi oplevede med brormanden Scorpio)

Den skulle til syn, motor og gearbox var eksplumfanderet, og han havde
ej råd sådan lige, men betalte troligt afdragene til Ford Credit

Da han ikke kunne syne bilen, opsagdes forsikringen (kasko) og Ford
blev gram i hu - de hævede kontrakten, og forlangte restbeløbet
betalt.

Vi sagde nej - de kunne få bilen og ikke en nikkel ekstra - det samme
sagde dommeren !

Her var der ikke tale om betalingsevne/vilje, men om at Ford hævede
kontrakten - det blev til et ret pænt tab for dem - de kunne jo have
ladet den løbe færdig, og tjent deres penge.

Fra : Peter G C

Dato : 25-02-04 15:07

"PSG" <psgmyre@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan jeg blot aflevere bilen hos finansieringsinstituttet eller hænger jeg
> så fald på forskellen mellem restgælden og salgsprisen...?

Du hænger på gælden. Du kan kun aflevere bilen til fuld og endelig
afgørelse, hvis du ikke kan betale.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Frederik

Dato : 25-02-04 15:25

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> [...]
> at
> pris
>
> Du hænger på gælden. Du kan kun aflevere bilen til fuld og endelig

Det er naturligvis helt korrekt, jeg antog lidt vel hurtigt, at dette var
tilfældet.
Student tror, hver man læser.....

Mvh.

Frederik Carøe