Placering af billede
Fra : Malthe Sunesen

Dato : 24-02-04 22:10

Hej NG!

Nu har jeg fået kritiseret min lillebrors hjemmeside (som jeg har lavet) på
dk.edb.internet.webdesign.ris+ros. En af dem derinde sagde, at jeg burde
rykke et banner ned i bunden af siden. Det har jeg forsøgt på, men
resultatet er ikke som jeg gerne ville have det. Jeg har lagt siden ud på
http://magicmille.frac.dk/test.htm. Hvis nogen har et forslag til hvordan en
ny webdesigner kan fikse det, er forslaget velkomment!

Med venlig hilsen - og på forhånd tak!

Malthe Sunesen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-02-04 22:55

Malthe Sunesen skrev:

> Det har jeg forsøgt på, men resultatet er ikke som jeg
> gerne ville have det.

Hvordan adskiller det aktuelle resultat sig fra det du forventer?
Det er kun dig selv der ved hvordan du gerne vil have din side, så
det er vigtigt at du så præcist som muligt fortæller hvad der er
problemet med siden. Læs gerne artiklen her om at stille spørgsmål
i html-gruppen: <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>.

> Jeg har lagt siden ud på http://magicmille.frac.dk/test.htm.

Fint.

> Hvis nogen har et forslag til hvordan en ny webdesigner kan fikse
> det, er forslaget velkomment!

Du kan begynde med at validere din side. Der er fejl i såvel html-
som css-koden - men heldigvis ikke voldsomt mange.

Du kan læse om hvorfor og hvordan man validerer her:
   <http://html-faq.dk/1005.asp>

Hvis du kan læse engelsk, kan følgende artikel også anbefales:
<http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Malthe Sunesen

Dato : 25-02-04 13:56

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> [...]
> Det er kun dig selv der ved hvordan du gerne vil have din side, så
> det er vigtigt at du så præcist som muligt fortæller hvad der er

Okay, okay, min statistikboks skal forblive på sin plads, mens animationen
skal ligge ved siden af. Ligemeget hvad jeg gør, ligger de som de gør nu.

> Du kan begynde med at validere din side. Der er fejl i såvel html-
> som css-koden - men heldigvis ikke voldsomt mange.

Jeg ved godt, at der er fejl, der gør, at min side ikke kan valideres efter
W3C's standarder. Jeg har forsøgt.

Mvh.
Malthe Sunesen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-02-04 14:30

Malthe Sunesen skrev:

> Okay, okay, min statistikboks skal forblive på sin plads, mens
> animationen skal ligge ved siden af.

Ah - se den information kan man bruge.

Din statistik ligger i en tabel - og tabeller er blok-elementer som
derfor genererer linjeskift før og efter sig selv.

Du kan løse problemet ved at floate tabellen.

> Jeg ved godt, at der er fejl, der gør, at min side ikke kan
> valideres efter W3C's standarder. Jeg har forsøgt.

Hvad har du forsøgt?

Du mangler en doctype-erklæring og en tegnsætsangivelse for at
kunne validere html-koden. Det er beskrevet på html-faq.dk hvordan
man indsætter dem (se link i forrige indlæg).

Fejlene i css-koden bliver forklaret af validatoren. Her er hvad
den skriver:

Errors URI : http://magicmille.frac.dk/css.css

   Line: 0 Context : a
   Property align doesn't exist : left

- Du bruger egenskaben align der ikke findes i css. Formentlig
mener du text-align.

   Line: 0 Context : a:hover
   Invalid number : letter-spacing px is not a letter-spacing
   value : px

- Du har angivet px som værdi til letter-spacing. Det er ikke
gyldigt (du mangler et tal - fx 5px).

   Line: 0 Context : a:hover
   Invalid number : font-weight italic is not a font-weight value
   : italic

- Du bruger værdien italic til font-weight hvor den ikke er gyldig.
Italic (kursiv) kan bruges til font-style, mens font-weight tager
værdier som normal og bold.

   Line: 0 Context : #p1
   Property fon-family doesn't exist : Verdana

- Du bruger en ugyldig egenskab kaldet fon-family. Du mener nok
font-family.

Med lidt øvelse kan man selv udlede ovenstående forklaringer ud fra
de fejlmeddelelser css-validatoren giver. Indtil da kan man fint
spørge om hjælp i gruppen her.

Prøv selv at gå i krig med html-fejlene.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Malthe Sunesen

Dato : 25-02-04 15:56

Jens Gyldenkærne Clausen skrev i en meddelelse

> Din statistik ligger i en tabel - og tabeller er blok-elementer som
> derfor genererer linjeskift før og efter sig selv.
>
> Du kan løse problemet ved at floate tabellen.

Skal jeg prøve

> Hvad har du forsøgt?

At validere på W3C's hjemmeside, via link på html.dk

> Du mangler en doctype-erklæring og en tegnsætsangivelse for at
> kunne validere html-koden. Det er beskrevet på html-faq.dk hvordan
> man indsætter dem (se link i forrige indlæg).

Vil jeg prøve

Mange tak for hjælpen
Malthe Sunesen

Fra : Malthe Sunesen

Dato : 26-02-04 22:42

Er det almindelig skik at sige tak i en nyhedsgruppe? I hvert fald vil jeg
sige mange tak for hjælpen.

Mvh.
Malthe Sunesen

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-02-04 16:18

Malthe Sunesen <famisune@os.dk> skrev:

> Er det almindelig skik at sige tak i en nyhedsgruppe?

Det er almindelig skik at fortælle om de givne svar på dine
spørgsmål har løst det problem du stillede spørgsmål om.

På den måde kan andre med samme problem også bruge
svaret til noget, så de kan se at det har hjulpet.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Malthe Sunesen

Dato : 27-02-04 17:22

Allan Vebel skrev i en meddelelse

> Det er almindelig skik at fortælle om de givne svar på dine
> spørgsmål har løst det problem du stillede spørgsmål om.
>
> På den måde kan andre med samme problem også bruge
> svaret til noget, så de kan se at det har hjulpet.

Ok. Det der hjalp var, at Jens Gyldenkærne Clausen sagde, at tabbeller er
blokelementer og skal floates. Så har jeg også den erfaring til næste gang.

Mvh og mange gange tak stadigvæk
Malthe Sunesen

P.S. Min lillebror vil ikke have den statistikboks som jeg har sat ind, den
bliver (desværre) erstattet af en mere simpel en.