Hvordan skal en BCD sidde?
Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 24-02-04 20:38

Hej,

Jeg vil gerne høre hvordan en BCD skal sidde, jeg har været rundt på de
forskellige udstyrsfabrikanters hjemmeside for at finde ud af det, men de
skriver ikke noget om det. Kun buddy har 2 billeder hvordan det skal sidde
og hvordan det ikke skal sidde.

Hvad gør i for at tilpasse jeres BCD, hvilke ting kigger i efter?

Fra : JSC

Dato : 25-02-04 08:05

"Jonas Lüttichau" <j@FJERNDETmagnetix.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skriver ikke noget om det. Kun buddy har 2 billeder hvordan det skal sidde

Den skal side som vist på buddys hjemmeside

> Hvad gør i for at tilpasse jeres BCD, hvilke ting kigger i efter?

Den må ikke være for stor, så trykker den brystkassen sammen, når den blæses
op.

Der skal være 10-15 cm "luft" foran...

Man kan teste mange ved at tage dem på uden flaske. Først passer man den/dem
til så den sidder komfortabelt og får en hjælper til at "rykke" i
rygskjoldet, det skal sidde helt stabilt/fast - Det må ikke køre rundt på
ryggen....

Så skal man se lidt på modellen, nogle er korte og passer bedre til korte
mennesker osv...

Mvh.
Jørgen

Fra : Jens Olsen

Dato : 25-02-04 10:36

"Jonas Lüttichau" <j@FJERNDETmagnetix.dk> wrote in message news:<403ba708$0$95097$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> Hvad gør i for at tilpasse jeres BCD

Køber en bagplade med seletøj (+ en vinge).

Jens Olsen
Københavns Dykker Club, kbhdyk.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 26-02-04 13:51

Jonas Lüttichau wrote:
> Hvad gør i for at tilpasse jeres BCD, hvilke ting kigger i efter?

Der må da være en masse instruktører derude som rådgiver deres elever i hvad
de skal købe, hvordan gør i det?!

Fra : Allan Norsk

Dato : 28-02-04 13:43

> Der må da være en masse instruktører derude som rådgiver deres elever i
hvad
> de skal købe, hvordan gør i det?!

De skal finde en vest som passer dem, dvs. kan spændes så den ikke rasler
rundt på ryggen og den samtidigt ikke når helt sammen foran. Når de så har
fået spændt den helt ind, skal de fylde vesten helt op med luft, indtil
overtryksventilen går. Og det er her de gode veste adskiller sig fra de
dårlige. De gode veste (som samtidig passer dykkeren) klemmer ikke dykkerens
brystkasse sammen. Hvilken glæde har man af 25 L løftekraft i overfladen,
hvis man ikke kan trække vejert?

/Allan

Fra : Michael Holm

Dato : 27-02-04 10:42

Hej

> Hvad gør i for at tilpasse jeres BCD, hvilke ting kigger i efter?

Det jeg anbefaler, til mine elever, ar at købe en BCD hvor seletøjet
sidder gjort fast til evt. en bagplade uafhængigt af luftblæren.
Seletøjet inderst og luften yderst ikke noget med en strop syet fast i
toppen af de foreste luft blærer. Om der er lommer eller ej er ikke
relevant da man normalt ikke kan benytte dem med handsker under vand.
Bagpladen anbefaler jeg skal være af plastik, som Buddys, eller af
nylon som evt. Ommersub.
Dette giver også mulighed for, på sigt, at sætte et dobbelt sæt på med
bolter. På ovenstående veste er der dog gode weblocks til bespænding
af dobbelt sæt.

En god måde at teste vesten på er at lægge den på gulvet og se om den
bare ”flader” ud. Dvs. undersøge om vesten er syet sammen af to ens
stykker som man så ” vikler om sig” Det giver jo sig selv at når vesten
bliver blæst op vil den forsøge at rette sig ud i dette tilfælde.

Testen med at lade en makker lege flaske er absolut den bedste.
Bare husk at gøre det med både tømt og fyldt vest UDEN at regulere på
stropperne.

Holm

Fra : Klaus Christensen

Dato : 27-02-04 13:25

Hvis de insisterer på en BCD, når jeg har fortalt at de bør købe
bagplade mm, råder jeg dem til at beslutte at de aldrig vil dykke
med dobbeltsæt (for det vil aldrig blive godt med BCD)... når de
så har besluttet det, er mine råd vedr. BCD'en følgende:

- En fyldt BCD må ikke besværliggøre vejrtrækningen ved at klemme
på maven eller brystkassen
- se bort fra alle lommer, man kan alligevel ikke rigtigt komme
ned i dem
- Vælg en model med "fleksible" spænder (f.eks. Seaquest Pro QD)
og ikke fast remme (skal nok undgå eksempler)
- Lad være med at vælge alle dem der hedder noget med Tech og er
fyldt med D-ringe

KC