bogføring af forsendelse og porto
Fra : Jes Bastholm

Dato : 24-02-04 12:35

Hej NG

Jeg bogfører for fruens lille netbutik.

Vi opkræver 30,- for forsendelse, heraf går typisk 25,- direkte til
frimærker, mens resten er til dækning af prøvekuvert mm.

Hvordan vil i anbefale af jeg bogfører sådanne indtægter - for porto er jo
momsfrit mens resten er momsbelagt.

Jes

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-04 16:25

"Jes Bastholm" <jba@fjerndette-tekniq.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> frimærker, mens resten er til dækning af prøvekuvert mm.
>
> Hvordan vil i anbefale af jeg bogfører sådanne indtægter - for porto er jo

Da der udtrykkeligt står forsendelsesomk. på din faktura, skal du under alle
omstændigheder tillægge moms.

Noget andet er, hvad ydelsen består af. Indkøb af selve portoen, hvad endten
det er frimærker eller portoomk. betalt på posthuset, skal bogføres under
gruppen faste omkostning, kontoen for moms, bankgebyrer og lignende omk. der
_ikke_ trækker moms.

Prøvekuverter og alt sådan noget emballage o.s.v. er selvfølgelig indkøbt
med faktura, der specificerer moms, hvilket i forbindelse med bogføring af
fakturaen afløftes og posteres i status på kontoen for indgående moms.
Karsten H. Jensen

Fra : O. Hansen

Dato : 25-02-04 08:20

"Jes Bastholm" <jba@fjerndette-tekniq.dk> wrote in message
> [...]

[...klip]
> Hvordan vil i anbefale af jeg bogfører sådanne indtægter - for porto er jo
> momsfrit mens resten er momsbelagt.
[klip...]

Porto er ikke momsfrit.
/Ove

Fra : Jes Bastholm

Dato : 25-02-04 09:22

"O. Hansen" <ohansen@fire.dk> skrev i en meddelelse

> Porto er ikke momsfrit.

Det står der ellers klart og tydeligt på kvitteringerne fra posthuset... Så
mon ikke portoen er... mit spørgsmål er snarere om jeg kunne bogføre det som
momsfri indtægt/udgiftsdækning.

Det kan være at jeg skal splitte regningen op i porto som en (momsfri linie)
og kuvert mm. som en momsbelagt linie. Vil den gå?

Jes

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-04 10:46

> [...]

linie)
> og kuvert mm. som en momsbelagt linie. Vil den gå?

Det lader til, at en gentagelse af mit tidligere indlæg måtte være på sin
plads:

Fra : Allan Lund Soerensen

Dato : 25-02-04 11:02

"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse

> Da der udtrykkeligt står forsendelsesomk. på din faktura, skal du under
alle
> omstændigheder tillægge moms.

Enig.
Han skal i stedet kalde det for "portoudlæg" og KUN fakturere porto
(emballage og andre omkostninger vedr. forsendelse laves som en ny post på
fakturaen).
Er der tale om portoudlæg behøver man ikke tillægge moms jf.
moms-vejledningen.

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-04 00:26

"Allan Lund Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fakturaen).
> Er der tale om portoudlæg behøver man ikke tillægge moms jf.

Jo, men det er jo netop det, der gør det rent ud sagt helvedes (undskyld mit
franske) besværligt, for skal du fakturere netop "portoudlæg" - og kun
"portoudlæg" , hvor der ikke er moms, skal du have en ekstra rubrik på din
faktura, hvor du så _efter_ momsen af varekøb tillægger dit "portoudlæg". Er
der desuden andre forsendelsesomkostninger, skal disse jo debiteres _inden_
momsen beregnes på fakturaen.

(Jeg ved godt, at jeg gentog dig med lidt andre ord)

Derfor: kald det forsendelsesomkostninger (der includerer emballage,
pakning, lagerhåndtering, porto etc. eller hvad du nu kunne finde på) og kør
det på fakturaen inden momstillæg desuagtet at portoudlæg ikke er
momspligtigt.

Jeg har ikke set nogen (bortset fra advokater), der har gjort anderledes fra
den dag pakkepost blev momsfrit (det har det i modsætning til breve ikke
altid været).

Havde du nu sendt med fragtmand som bilpakke til kr. 36,25 for 5 kg, eller
alle mulige andre fragtmetoder var det under alle omstændigheder excl. moms.
Der er altså ingen grund til at gå over åen efter vand.
Karsten H. Jensen

Fra : Allan Lund Soerensen

Dato : 27-02-04 12:31

> Jo, men det er jo netop det, der gør det rent ud sagt helvedes (undskyld
mit
> franske) besværligt, for skal du fakturere netop "portoudlæg"

Enig, men det er det rigtige svar på spørgsmålet.

> [...]
kør
> det på fakturaen inden momstillæg desuagtet at portoudlæg ikke er

Så tvinger du din kunde til at betale unødvendig moms af porto. Det er ikke
særlig smart, hvis kunden ikke er momsregistreret da det betyder at det er
dyrer at handle hos dig, end hos konkurrenten.

> Jeg har ikke set nogen (bortset fra advokater), der har gjort anderledes
fra
> den dag pakkepost blev momsfrit (det har det i modsætning til breve ikke
> altid været).

Jeg har så set en del online PC-butikker, der der det "rigtig" så kunderne
ikke skal betale unødvendig meget i porto

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-04 22:58

"Allan Lund Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> "KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse

> mit
>
> Enig, men det er det rigtige svar på spørgsmålet.

Hvis et "jo" som svar på et spørgsmål ikke er noget svar - tja så???

> kør
>
> Så tvinger du din kunde til at betale unødvendig moms af porto.

Nej, jeg kan jo heller ikke afløfte moms af portoomk.

>Det er ikke særlig smart, hvis kunden ikke er momsregistreret da det
betyder at det er
> dyrer at handle hos dig, end hos konkurrenten.

Ikke nødvendigvis Modsat: er varen sendt med fragtmand, kan en
ikke-momsregistreret stadig ikke afløfte moms (slippe for at betale den) af
selve fragtomkostningen, der for afsender er et udlæg, men ikke desto mindre
afløfter afsendet som mosregistreret da moms af i det tilfælde.

Nu er det i øvrigt irrelevant for mit vedkommende, da vi fortrinsvis leverer
til momsregistrerede kunder.

> Jeg har så set en del online PC-butikker, der der det "rigtig" så kunderne
> ikke skal betale unødvendig meget i porto

Der er nu så deres distributionsbetingelser. Der behøver ikke at være noget
odiøst i det, men omvendt må ikke forvente, at hele den etablerede
B2B-handel lægger sine sædvaner om.
Karsten H. Jensen

Fra : Allan Lund Soerensen

Dato : 29-02-04 01:12

> Nej, jeg kan jo heller ikke afløfte moms af portoomk.

Jo du gør.
Når kunden ikke er moms-registreret vil han efter din model komme til at
betale 42,50 * 1.25 = 53,13 Kr for en 1 Kg. pakke med Postdanmark

Kalder med det "Portoudlæg" på fakturaen, vil han kun skulle betale de reele
udgifter til Postdanmark, nemlig 42,50 Kr. (fuldstændigt det samme, som hvis
han selv gik på posthuset for at sende en pakke).

> [...]
mindre
> afløfter afsendet som mosregistreret da moms af i det tilfælde.

Hvad vil du sige med det?

> Nu er det i øvrigt irrelevant for mit vedkommende, da vi fortrinsvis
leverer
> til momsregistrerede kunder.

Sikkert, men det er ikke irrelevant for den virksomhed, der sælger til
privatkunder, at du påstår at man bare skal beregne moms af portoen blot
fordi det er lettest for butikken.

> Der er nu så deres distributionsbetingelser. Der behøver ikke at være
noget
> odiøst i det, men omvendt må ikke forvente, at hele den etablerede
> B2B-handel lægger sine sædvaner om.

Jeg mener bestemt ikke at der er noget "odiøst" i det, tvært imod.
Du påstod at du aldrig havde set nogen, der havde en separat post på
fakturaen til moms-frit portoudlæg. Jeg gav et eksempel på butikker, der
gør.

Dit indlæg bærer præg af at du ikke arbejder med B2C-handel.

Fra : Ukendt

Dato : 29-02-04 21:33

> Dit indlæg bærer præg af at du ikke arbejder med B2C-handel.

Nej, det gør jeg ikke, og i øvrigt er det nok lige i overkanten at gøre så
meget væsen ud af det, da langt, lang - ja meget langt de fleste B2B
anvender den metode, jeg tidligere beskrev.
Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 29-02-04 21:43

"Allan Lund Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> "KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse

Og så lige en lille tilføjelse. Alle vore varer sendes i øvrigt med
fragtmand, da de ikke hånteres af Post Danmark. Fragt med fragtmand er
netto, excl. moms. D.v.s. moms tillægges faktura fra fragtmanden - en moms
vi naturligvis løfter af. Vi debiterer stadig "forsendelse" indeholdende
fragtmandsfragten + moms. En momsregistreret løfter naturligvis moms af
_hele_ faktturabeløbet.

Men igen, sker salget til en ikke momsregistreret er der stadigvæk ikke
mulighed for at afløfte moms - så det hele er altså stadig lige så bredt,
som det er langt.
Karsten H. Jensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 29-02-04 19:44

Allan Lund Soerensen wrote:

> Så tvinger du din kunde til at betale unødvendig moms af porto. Det er ikke
> særlig smart, hvis kunden ikke er momsregistreret da det betyder at det er
> dyrer at handle hos dig, end hos konkurrenten.

Man kunne også sætte prisen tilsvarende ned. Nu lød spørgsmålet på
omkring 25 kr i porto - altså ca. 6,25 i "unødvendig" moms.
Måske er det billigere at sætte prisen 6,25 kr ned i stedet for at
holde styr på de præcise udgifter.
Hvis man vil holde en fornuftig timepris, må det ikke tage mange
minutter (i ekspedition, bogføring o.s.v.).

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Allan Lund Soerensen

Dato : 01-03-04 11:21

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> Man kunne også sætte prisen tilsvarende ned. Nu lød spørgsmålet på
> omkring 25 kr i porto - altså ca. 6,25 i "unødvendig" moms.

Så er det bare dig, der kommer til at betale momsen.
Du køber porto på posthuset for 25 Kr. og sælger det for 25 Kr. incl moms =>
Du skal aflever 5 Kr. i moms => Du taber 5 Kr.
Det "tab" kan du så vælge at indregne i vares pris, men så er den enten dyre
end hos konkurrenten eller du tjener mindre.

> Hvis man vil holde en fornuftig timepris, må det ikke tage mange
> minutter (i ekspedition, bogføring o.s.v.).

Helt enig, men det tager heller ikke lang tid.
Opret et varenummer til f.eks. 1 Kg. pakkeporto (portoudlæg uden moms) og et
andet til emballage. Det koster kun indtastning af et ekstra varenummer når
fakturaen oprettes ("PP1" for PakkePorto 1 Kg. i mit tilfælde).

Fra : Jonathan Stein

Dato : 01-03-04 14:34

Allan Lund Soerensen wrote:

> [...]
> andet til emballage. Det koster kun indtastning af et ekstra varenummer når
> fakturaen oprettes ("PP1" for PakkePorto 1 Kg. i mit tilfælde).

Bogføring er kun en lille del af det. Hvis man f.eks. ikke kender den
præcise vægt før pakken er pakket, kræver det, at man rent faktisk gør
pakken færdig inden fakturaen afsluttes. Derefter skal man så evt.
tilbage til pakken, hvis fakturaen skal vedlægges.

Sidder man og kan nå det hele fra kontorstolen, er det selvfølgelig
ikke noget problem, men i en lidt større virksomhed, kan det hurtigt
koste et pr. minutter pr. pakke.
Alternativt kender økonomisystemet vægten på alle varer og emballage,
så det hele kører automatisk, men det taget jo også tid at sætte op.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 25-02-04 13:49

KHJ wrote:

> [...]
> plads:
>
> Da der udtrykkeligt står forsendelsesomk. på din faktura, skal du under alle

Nu spørger han jo netop, om han skal ændre den formulering!

Og svaret er, at det skal han, hvis han ikke vil beregne moms af
portoen. Så skal porto-udgiften til hver enkelt forsendelse følges nøje
(altså ikke noget fast beløb, hvis den faktiske udgift varierer).

Måske kan det bedre betale sig at bruge et fast (momspligtigt) beløb
og spare tiden på bogholderiet.

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-04 00:28

> Måske kan det bedre betale sig at bruge et fast (momspligtigt) beløb
> og spare tiden på bogholderiet.
>
> M.v.h.
>
> Jonathan
>
> --
> Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
> Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
> mail-setup med daglig backup.
> http://www.jsp-hotel.dk/

Ja se, det var lige netop det, jeg ville nå frem til. Beløbet kan udmærket
være variabelt med selve fragtomkostningen.
Karsten H. Jensen