Målning af fedt procent
Fra : Ukendt

Dato : 24-02-04 11:25

Får målt min fedtprocent hver 14 dag i motionscentret. Min vægt uden
'et gram fedt er MEGET høj...

Men en ting jeg tænkte på at den kunne vise forkert er at den sender
jo et 'signal' op i den ene fod, også måler hvor meget modstand der
har været når 'signalet' kommer i den anden fod. Right?

Men hvis man så har enorme lårmuskler efter en masse gå ture og
cykling. Vil sådan en måling ikke give et skævt billede af hvad ens
fedt procent er?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-02-04 13:00

"peet_dk" <peet at peet dot denmark> skrev i en meddelelse

> Min vægt uden 'et gram fedt er MEGET høj...

Hvad mener du mon med ovenstående?
Og hvad er MEGET i den forbindelse?

> Men en ting jeg tænkte på at den kunne vise forkert er at den sender
> jo et 'signal' op i den ene fod, også måler hvor meget modstand der
> har været når 'signalet' kommer i den anden fod. Right?

Det er én af måderne at måle på, ja.....

> Men hvis man så har enorme lårmuskler efter en masse gå ture og
> cykling. Vil sådan en måling ikke give et skævt billede af hvad ens
> fedt procent er?

Øhhh... hvad mener du mon?

Hvis du har "enorme lårmuskler" - eller en stor muskelmasse i det hele
taget - har du forholdsvis mindre fedtprocent end en person, der ikke har en
veludviklet muskelmasse. Men det er så det reelle billede af din situation.
Så hvad er det mon, du opfatter som et "skævt billede"? Det kan jeg ikke
helt greje.

Hvis min krop indeholder 20 kilo fedt og din det samme, er det ikke
ensbetydende med, at vi har samme fedtprocent. Vi kan endda have en meget
forskellig fedtprocent.

Hvis du har væsentligt større muskelmasse, end jeg har, vil din fedtprocent
være MINDRE end min... selvom vores kroppe indeholder samme mængde fedt. Og
det er der såmænd intet "skævt" i.

Mvh. Lisbeth

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-04 14:14

On Tue, 24 Feb 2004 13:00:21 +0100, "Lisbeth Jacobsen"
<Lisbeth495NOSPAM@hotmail.com> wrote:

>Hvad mener du mon med ovenstående?
>Og hvad er MEGET i den forbindelse?

96kg FEDTFRI vægt! Er 178 høj

>Øhhh... hvad mener du mon?

Det jeg mener at hvis man har mere muskelmasse i ens ben - og mindre
fedt - end resten af kroppen. Giver det så ikke et skævt billede af
"hele" ens krop når den kun får infomationer om benene? Eller går det
ud på et?

>Hvis min krop indeholder 20 kilo fedt og din det samme, er det ikke
>ensbetydende med, at vi har samme fedtprocent. Vi kan endda have en meget
>forskellig fedtprocent.

Nej det er jo klart, det er jeg med på. Men man kan veje 150kg og have
en fedtfri masse på 100kg og man kan have en fedtfri masse på
"whatever"

Håber du er med på min tankegang :)

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-02-04 14:38

> 96kg FEDTFRI vægt! Er 178 høj

Du må jo bare være muskuløs *S*

> [...]
> fedt - end resten af kroppen. Giver det så ikke et skævt billede af
> "hele" ens krop når den kun får infomationer om benene? Eller går det

Nåååå..... nu er jeg vist med på, hvad du mener....
Altså hvis du har fedt på maven men muskuløse ben, så mener du, at fedtet på
maven måske ikke bliver målt med?

Det tror jeg nu ikke er tilfældet.

Men du bør kunne se på din krop, om den er fit eller fed *S* Betyder det så
meget, om fedtprocenten måles helt præcist?

Personligt betragter jeg sådanne målinger som tommefinger-regler, der
primært er gode til at afsløre, om det går fremad eller tilbage. Mere end
jeg hænger mig i det konkrete tal. Jeg er af samme grund ret ligeglad med,
om min badevægt vejer præcist eller ej - bare den måler stabilt. Og det gør
den desværre i denne tid *GGGG*

> Nej det er jo klart, det er jeg med på. Men man kan veje 150kg og have
> en fedtfri masse på 100kg og man kan have en fedtfri masse på
> "whatever"

ja.... og?

Mvh. Lisbeth

Fra : B.Ikkala

Dato : 04-03-04 21:09

peet_dk <peet at peet dot denmark> wrote:

>96kg FEDTFRI vægt! Er 178 høj

Med ovenstående mål, må du være proff. body-builder, med overame som
din kærestes lår ;)

PS: Tror desværre ikke den type måling er præcis, men hvis den bare er
_konstant_ upræcis kan du (måske) godt bruge tallet til at følge
udviklingen under et vægttab.

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-04 07:22

On Thu, 04 Mar 2004 21:09:09 +0100, B.Ikkala <bkkl03@fabel.dk> wrote:

>PS: Tror desværre ikke den type måling er præcis, men hvis den bare er
>_konstant_ upræcis kan du (måske) godt bruge tallet til at følge
>udviklingen under et vægttab.

Hvor kan man få mål sin fedt procent præsist? Hos lægen?

Fra : B.Ikkala

Dato : 05-03-04 20:24

peet_dk <peet at peet dot denmark> wrote:

>Hvor kan man få mål sin fedt procent præsist? Hos lægen?

At få det målt præcist er meget svært og dyrt (og normalt ikke noget
en praktiserende læge udfører) ... DEXA-scanning og undervandsvejning
anses normalt som det mest præcise.

Se eventuelt på nedenstående side, hvor de forskellige metoder
beskrives :

http://www.cms-denmark.com/mainpages/tanita/tanita_sammen.htm

NB: Siden er ikke nødvendigvis 100% objektiv, da den er koblet til et
kommercielt produkt (som jeg ikke har nogen forbindelse til!)

Med lidt øvelse er en fedttang dog et ganske udemærket værktøj, som
også f.eks mange fitness-atleter og bodubuildere bruger.

En smule usikkerhed er jo i praksis heller ikke et problem, da man
oftest er interesseret i at følge en udvikling.