Problemer med at inkluderer den samme menu~
Fra : Thomas Christensen

Dato : 24-02-04 09:55

Hejsa all

Jeg har siddet og leget med at opdatere en side. Indtil videre
har det været meget lige ud af landevejen, da den er lavet i
frontpage med dertilhørende slam kode, og der er tale om mindre
tilpasninger og ikke større design eller kode opdatering. Jeg er
også nybegynder i dette emne, og har egentlig ikke nogen HTML,
ASP, PHP baggrund eller det der ligner, men jeg bruger jævnligt
de mest simple HTML tags rundt om på nettet - indtil videre har
det været nok.

Den er dog rimelig øv opbygget, hvor hvert eneste dokument
indeholder alt på siden, dvs. ingen referencer fra andre
dokumenter eller smarte tricks. Det er selvsagt lidt øv, når man
f.eks. skal ændre menuen, da det så skal gøres i 75 docs eller
hvor mange den side nu har efterhånden.

Jeg læste derfor "Inkluder den samme menu på flere sider"
artiklen her på HTML.dk og de 3 ekstra artikler der linkes til,
og tænkte at det var lige hvad jeg havde brug for. Jeg fandt ud
af, at web hotellet understøtter SSI, så det burde være muligt
den vej.

Jeg kan dog ikke helt få det til at virke, så jeg håber jeg kan
få lidt hjælp her - så her kommer et par "dumme" spørgsmål:
- Skal jeg havde noget inde på min desktop comp før jeg kan lave
SSI tricket? (siden ens web-hotel skal understøtte SSI må det
samme gælde min comp, så hvad mangler jeg?)
- Alle mine filer hedder htm (på nær index filen som er .html,
men i guiden står at filerne muligvis skal hedde .shtml eller
asp. Hvordan finder jeg ud af det (ja uploader selvsagt og
prøver, men siden jeg ikke kender fejlen på nuværende tidspunkt
vil jeg gerne have så eget som muligt udelukket). Gælder det kun
menu filen eller både menu og alle de filer der henter fra menu
filen?

PS. jeg håber at have ramt det rigtige forum

På forhånd tak
Thomas Christensen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-02-04 10:16

Thomas Christensen skrev:

> [...]
> få lidt hjælp her - så her kommer et par "dumme" spørgsmål:
> - Skal jeg havde noget inde på min desktop comp før jeg kan lave

SSI kræver en webserver for at virke. Man kan ikke, som med
almindelige html-sider, nøjes med at vise en fil direkte fra
filsystemet. Med andre ord, så skal der stå "http://servernavn/"
forrest i adresselinjen - ikke bare "C:\wwwroot\".

Webserveren kan udmærket ligge lokalt på din maskine - så vil den
ofte hedde http://localhost - men det kræver så at webserveren
understøtter SSI.

> - Alle mine filer hedder htm (på nær index filen som er .html,
> men i guiden står at filerne muligvis skal hedde .shtml eller
> asp.

Regn med at SSI-filer skal hedde .shtml. Nogle webservere kan godt
arbejde med SSI i filer med .html-endelsen, men ikke alle. Til
gengæld kan alle webservere der forstår SSI også benytte endelsen
..shtml.

> Gælder det kun menu filen eller både menu og alle de filer der
> henter fra menu filen?

Omvendt - det gælder alle de filer der henter (inkluderer) noget,
fx din menu. Prøv at læse "Om filnavne" i SSI-tutorialens lektion
3: <http://www.html.dk/tutorials/ssi/lektion3.asp>. Det er meget
almindeligt at folk bytter om på "inkluderer" og "inkluderes" i
hovedet. Pointen er at det er de filer man kalder direkte i
browseren (fx en forside) der skal have en bestemt filtype. De
filer der inkluderes ved hjælp af ssi-koden, kan hedde hvad som
helst. Man kan også sige at det er de filer hvor SSI-koderne står
der skal have en speciel endelse, mens de filnavne der står i en
include-kommando kan hedde hvad som helst.

> PS. jeg håber at have ramt det rigtige forum

Den er fin nok. Man kunne overveje
dk.edb.internet.webdesign.serverside, men SSI-spørgsmål er også
o.k. her.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Trigger_One

Dato : 24-02-04 10:29

Thomas Christensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
lave
> SSI tricket? (siden ens web-hotel skal understøtte SSI må det
> samme gælde min comp, så hvad mangler jeg?)

http://www.html.dk/tutorials/ssi/lektion2.asp beskriver hvad du
skal have installeret afhængig af hvilket styresystem du kører
med.

Men selvfølgelig kun hvis du vil afteste, lokalt på din pc, om
det virker.

> - Alle mine filer hedder htm (på nær index filen som er .html,
> men i guiden står at filerne muligvis skal hedde .shtml eller
> asp.

Som html.dk beskriver, så betyder det noget hvad dine filer har
af extension:

Filen som inkluderes(indeholder menukoden) kan have en hvilken
som helst ekstention (.html /.htm)

Afhængigt af hvordan serveren er sat op, er det muligt at du skal
kalde dine filer for f.eks. .asp, .php, .shtml eller lignende for
at få filen inkluderet.
Så filerne som henter menu-filen skal have en extension (.asp /
php /.shtml) Jeg kører selv med .shtml

> [...]
vil jeg gerne have så eget som muligt udelukket). Gælder det kun
> menu filen eller både menu og alle de filer der henter fra menu

ALLE filer skal vel oploades, hvis du vil se resultatet, de er
afhængig af hinanden!
~TriggerOne

Fra : Thomas Christensen

Dato : 24-02-04 13:11

Mange tak for rådene.

Det er dog ikke helt lykkedes mig at få det til at virke. Jeg har
installeret ISS på min Win2k maskine. Alle filer er omdøbt til
shtml, så jeg skulle vist være på den sikre side hvad det angår.
Alle mine filer ligger i C:\Inetpub\wwwroot\WEB.

- det burde vel være lige meget om den ligger i /web eller om alle
shtml filerne ligger i C:\Inetpub\wwwroot right? - det er kun selve
funktionen der skal virke nu, og er lige meget om det er siden jeg
ser når jeg skriver "pcnavn" i min browser.

Da jeg ikke kunne få mine eksempler til at virke prøvede jeg at
kopierer HTML.dk's eksempel fra http://www.html.dk/artikler/00001/.
Jeg har lavet to filer i wwwroot mappen ved navn test.shtml og
test2.shtml.

Test.shtml er som følger:
"<table border="1">
<!-- #include virtual="/test2.shtml"-->
- tekst på side1 - tekst på side1</p>

Test2.shtml er som følger:
"<ul>
</ul>"

Den vil dog ikke hente test2.shtml ind i test.shtml. Jeg går ud fra
at jeg laver samme fejl i dette kopierede eksempel, som på den
hjemmeside jeg vil benytte funktionen på. Jeg brugte dette eksempel
for at gøre problemløsningsprocessen lidt mere overskuelig.

TriggerOne:
"ALLE filer skal vel oploades, hvis du vil se resultatet, de er
afhængig af hinanden!"
- Ja det siger jo sig selv, men jeg ville bare gerne høre hvordan
jeg fandt ud af om det var et krav at de hed .shtml eller hvordan
det forhold sig, UDEN at jeg skulle uploade dem. Det var egentlig
for at tage forskud på at få svaret at jeg skulle uploade dem :)

Med venlig hilsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-02-04 15:33

"Thomas Christensen" <trc82@hotmail.com> skrev

> <!-- #include virtual="/test2.shtml"-->

Foreslår, at du prøver tre rettelser:

1. <!-- #include virtual="test2.shtml"-->

2. <!-- #include file="/test2.shtml"-->

3. <!-- #include file="test2.shtml"-->

En af dem vil nok virke som du ønsker.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-02-04 15:54

Thomas Christensen skrev:

> Mange tak for rådene.

Hvem og hvad svarer du på?

Læs venligst <http://html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp> (eller
alternativt min signatur).

> - det burde vel være lige meget om den ligger i /web eller om
> alle shtml filerne ligger i C:\Inetpub\wwwroot right? -

Ja - men som jeg skrev tidligere er det _ikke_ lige meget om der
står "C:\InetPub\wwwroot\forside.shtml" eller
"http://localhost/forside.shtml" i din browser.

Du kan _kun_ få SSI til at virke ved at se siderne gennem en
webserver.

> Den vil dog ikke hente test2.shtml ind i test.shtml.

Hvordan ser test.shtml ud hvis du ser kildekoden i en browser?
Altså vælg "vis kildekode" i browseren når du får vist siden. Hvis
du kan se ssi-koderne i filen, så har webserveren ikke kørt SSI-
kommandoen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-02-04 00:49

Thomas Christensen <trc82@hotmail.com> skrev:

> Det er dog ikke helt lykkedes mig at få det til at virke. Jeg har
> installeret ISS på min Win2k maskine.

Prøv at lægge det ud på din serverplads. Det er jo ikke til at
vide om det er din lokale server der ikke er sat rigtigt op, eller
og du har fejl i din kode.

Kan du få anden asp-kode til at fungere lokalt? Det er en god
test at foretage før du gør alt andet.

--
Allan
http://html-faq.dk