Måle Dæktryk på lune dæk
Fra : Carsten Pedersen

Dato : 23-02-04 23:25

Hej,

Jeg bor ca. 2 km fra en tankstation, og tænkte derfor om der er en "Regel"
for hvor meget højere dæktrykket er med lune/varme dæk?
Hvis der er korrekt tryk på 30 psi i dækket i kold tilstand, hvor meget skal
det så være med varme dæk?

mvh

Carsten

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 24-02-04 08:23

"Carsten Pedersen" <carsten-trashNOSPAM@webspeed.dk> wrote in message
> [...]
> for hvor meget højere dæktrykket er med lune/varme dæk?
> Hvis der er korrekt tryk på 30 psi i dækket i kold tilstand, hvor meget

Hvis du vil være helt sikker kan du vel måle dæktrykket derhjemme, og så på
en blok notere op hvor mange psi hvert enkelt hjul mangler ?
Hvis du skal gå videnskabeligt til værks, hedder udtrykket P*V/T =
onstant - hvor P=tryk, V=volumen, T=temperatur.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : alexbo

Dato : 24-02-04 19:48

"Carsten Pedersen" skrev

> Jeg bor ca. 2 km fra en tankstation, og tænkte derfor om der er en "Regel"
> for hvor meget højere dæktrykket er med lune/varme dæk?

Trykket stiger i en lige linie med temp. målt fra det absolutte
nulpunkt, -270g

Så hvis temp. i dine dæk stiger ca.3g. på de 2 km. så er trykket steget 1%
=0,3 psi.

Det er forøvrigt svært at vide hvad fabrikken egentlig har tænkt sig.
Hvis dækkene bør køre med 30psi. så bør det være 30psi uanset dæktemp.
Men fabrikken har måske indregnet trykstigning, så 30psi faktisk er for
lidt.
Men har fabrikken så også overvejet trykfaldet ved frost, det er ikke til at
vide.

Olie, fås i mange kvaliteter, til alle temp. hvorfor ikke dæktryk, en
temp/tryk tabel.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 25-02-04 17:48

Carsten Pedersen wrote:

> [...]
> for hvor meget højere dæktrykket er med lune/varme dæk?
> Hvis der er korrekt tryk på 30 psi i dækket i kold tilstand, hvor meget skal

Med den totale mangel på nøjagtighed de der dækfiduser på
tankstationerne har [*1], så er det vist ikke noget du bør tænke
så meget over.. Hvis du mener noget seriøst med det, så bør du
investere i en dæktryksmåler, gerne med en "bleederventil", på den
måde kan du bruge tankstationernes dæktryksdimser til at fylde op
med, og efterfølgende lukke luft ud til trykket er korrekt på din
egen måler. Hvis du vil måle på kolde dæk, så fyld ekstra luft på
på vej hjem og juster det ned dagen efter hjemme i garagen når
dækkene er kolde.

[*1] Med min kalibrerede måler har jeg oplevet tankstationernes
udstyr levere alt mellem 26 og 33 psi når man beder om 30 psi på
skalaen..

Personligt måler jeg dækkene driftsvarme. Jeg kører lidt rundt og
mærker om bilen understyrer eller overstyrer, hvilken ende den er
løs i og justerer trykket lidt op eller ned indtil jeg synes den
kører lækkert. Herefter noterer jeg tallene ned og bruger dem
fremover..

--
Hygge..
Thomas