garanti og privatsalg
Fra : BS

Dato : 23-02-04 21:55

Jeg har planer om at skille mig af med min 15 år gammel Polo. Den skal
sælges fra privat til privat igennem "Den Blå". Hvordan er det med
garantien. Har køberen krav på garanti? Det er meningen at den skal sælges
"købt som beset". Gælder det? Prisen sættes jo derefter.
mvh DerGolf

Fra : Leif Nielsen

Dato : 24-02-04 09:03

Prøv at gå ind på FDM's hjemmeside, der er en slutseddel til brug for
salg mellem private. Den er rigtig god. Du kan selv aftale en evt.
garanti med køber, men det er helt op til dig at afgøre. I princippet
gælder den almindelige købelov også ved privathandel, og det indebærer
at køber har en almindelig gældende reklamationsret.

Leif Nielsen

Fra : Morten Petersen

Dato : 24-02-04 17:23

"Leif Nielsen" <it-center@teaterbygningen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gælder den almindelige købelov også ved privathandel, og det indebærer
> at køber har en almindelig gældende reklamationsret.

Dog står der også på FDM's hjemmeside "Når du køber bil af en privat, er du
ikke beskyttet af købelovens særlige regler om forbrugerkøb; der er ingen
garanti eller reklamationsret, medmindre det udtrykkeligt er skrevet ned"

http://www.fdm.dk/public/altombilen/handel/handel.asp

Mvh
Morten

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 24-02-04 17:43

Morten Petersen wrote:
> [...]
> er du ikke beskyttet af købelovens særlige regler om forbrugerkøb;
> der er ingen garanti eller reklamationsret, medmindre det

Det passer ikke.
Du har selvfølgelig ingen garanti, men reklamationsretten har du.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : BS

Dato : 24-02-04 18:54

> Du har selvfølgelig ingen garanti, men reklamationsretten har du.

Hvad betyder garanti?
Hvad betyder reklamationsret?
mvh DerGolf

Fra : Henrik Larsen

Dato : 24-02-04 20:07

Reklamationsret:
Køber kan brokke sig over fejl - men det er op til dig om du vil tage
ansvaret for det (når man handler med en forhandler er der en 6 mdrs.
formodningsregel. som betyder at et i bund og grund er forhandlerens problem
at udbedre fejl)

Garanti:
Sælger garanterer at den solgte genstand virker - og skal holde køber
skadesløs for ALLE fejl som er dækket af garantien - det er de færreste
(både forhandlere eller private) der giver garanti - men på nye biler giver
fabrikanten typisk 12 mdrs. garanti.

Fra : Peter G C

Dato : 24-02-04 20:45

"Morten Petersen" <Mop2(Fjern)@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> garanti eller reklamationsret, medmindre det udtrykkeligt er skrevet ned"

Og det er noget vrøvl - delvist i hvert fald.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : jan@stevns.net

Dato : 24-02-04 20:52

> [...]

>garanti eller reklamationsret, medmindre det udtrykkeligt er skrevet ned"
^^^^^^^^^^^^^^^^ ^^^^^^^^

^lige *der* er FDM ude på dybt vand !

Peter G.C ??

Fra : Peter G C

Dato : 24-02-04 23:07

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

[klip]

> Peter G.C ??

Jeg har her til aften skrevet til FDM.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-02-04 07:51

Peter G C wrote:
> Jeg har her til aften skrevet til FDM.

LOL

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-02-04 08:12

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev :

><jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

>[klip]

>Jeg har her til aften skrevet til FDM.

Herligt - så må vi jo høre hvad de har at sige til det.

(underligt de ikke har kontrolleret, en sådan ting ?)

Fra : Peter G C

Dato : 25-02-04 17:28

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

[klip]

> Herligt - så må vi jo høre hvad de har at sige til det.
>
> (underligt de ikke har kontrolleret, en sådan ting ?)

FDM svarer:

"Jeg vil give dig ret i, at visse beskrivelser i det pågældende afsnit er
uklare. Jeg har derfor sørget for at rette dette."

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-02-04 20:12

Peter G C wrote:
> "Jeg vil give dig ret i, at visse beskrivelser i det pågældende
> afsnit er uklare. Jeg har derfor sørget for at rette dette."

LOL
Godt så.

--
Mvh. Morten Fruergaard