lange dage i brasilien?
Fra : Jan Tovgaard

Dato : 23-02-04 21:34

er der nogen der ved hvornår solen går ned i Brasilien i Maj måned ca...
altså f.eks. har vi jo ufattelig korte dage i danmark i midt december...
hvor klokken kan være 15.30 når det er mørkt...

så derfor.. hvor længe er der lyst fra i Brasilien i Maj ....
da det sikkert er omvendt?

hilsen Jan

Fra : Per Lange

Dato : 23-02-04 22:10

"Jan Tovgaard" <jantovgaard@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> hvor klokken kan være 15.30 når det er mørkt...
>
> så derfor.. hvor længe er der lyst fra i Brasilien i Maj ....

Hej Jan!

Brasilien er et stooort land, det breder sig over 32-33 breddegrader fra
nord til syd og dækker samtidig 3 tidszoner. Da det dog befinder sig
relativt tæt på ækvator er forskellen i daglængden ikke særlig stor fra dec.
til juni. Det er dog nødvendigt med en klarere angivelse af destinationen
før det kan lade sig gøre at besvare spørgsmålet præcist. Bemærk at hvis det
er tidspunktet og ikke dagslængden der er vigtigt for dig er der stor
udsving fra en lokalitet til en anden hvis den bafinder sig i yderområderne
af tidszonen.

Jeg fandt denne side:
http://aa.usno.navy.mil/data/docs/RS_OneDay.html#formb

hvor jeg indtastede længde- og breddegrad for Rio de Janeiro samt tidszone
der kan findes her: http://www.worldtimezone.com/
og fik følgende resultat for 15. maj:
Saturday
15 May 2004 Universal Time - 3h

SUN
Begin civil twilight 05:54
Sunrise 06:18
Sun transit 11:48
Sunset 17:18
End civil twilight 17:42

Altså solopnedgang kl: 17:18

Nu ved jeg ikke om det var Rio du skulle til, men find længde- og
breddegraderne for din destination samt tidspunktet i maj; så skulle den
være der.

God tur

Per Lange

Fra : Carsten Holck

Dato : 24-02-04 17:51

Per Lange wrote:
> [...]
> Nu ved jeg ikke om det var Rio du skulle til, men find længde- og
> breddegraderne for din destination samt tidspunktet i maj; så skulle

Og husk så at når du er tæt på ækvator - bliver der hurtigt mørkt - og meget
mørkt. Der er ikke meget "lyse aftner" der.

Og i den grad god tur ( bare det var mig!)

/carsten

Fra : Torben Bech

Dato : 23-02-04 22:26

Også www.wunderground.com gi'r solopgang/nedgang, udover vejret.