Kører bilen længere på literen ved 98 end ~
Fra : Falck

Dato : 23-02-04 20:01

En gammel mand gav mig et "godt" råd ved optankning i går.

Han fortæller mig at jeg skal fylde 98 blyfri på i stedet for 95? For så
ville bilen køre 20 længere på literen. Hmmm Det får jeg ikke helt til at
hænge sammen.

Er der nogen der kan gennemskue den? Han talte om at "store" biler havde det
bedst på 100 oktan?

Min bil er en MB 300 E 24 V fra 1990!

Mvh

Falck

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-04 20:26

> Han fortæller mig at jeg skal fylde 98 blyfri på i stedet for 95? For så
> ville bilen køre 20 (procent?) længere på literen. Hmmm Det får jeg ikke
helt til at
> hænge sammen.

Det er noget æwl. Der ér en forskel, men den er "gående mod nul" - og slet
ikke i nærheden af 20 procent.

Det gælder også "store biler"

Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-04 20:53

> helt til at
>
> Det er noget æwl.

Han var jo også en gammel mand

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Mogens...

Dato : 23-02-04 21:42

On Mon, 23 Feb 2004 20:25:54 +0100, "Jan W. Nielsen" <intetsvar>
wrote:

>Det er noget æwl. Der ér en forskel, men den er "gående mod nul" - og slet
>ikke i nærheden af 20 procent. Det gælder også "store biler"

Jep - jeg tror heller ikke, at man mister 20%. Imidlertid er MB'en fra
en "årstid", hvor der sikkert krævedes 98 for modellen. I så fald vil
man helt sikkert mærke væsentlig Leistungsschwäcke - særligt hvis man
bruger kræfterne i motoren...
(den stiller tændingen om, hvilket reducerer kræfterne)

/Mogens

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 24-02-04 07:46

Falck wrote:

> Min bil er en MB 300 E 24 V fra 1990!

Hvis motoren i din bil er bygget til at fungere optimalt med 98
oktan, så vil motorstyringen stille tændingen om når du hælder
"ringere" benzin på. Denne tændingsændring koster effekt og også
på benzinregnskabet. 20% er det dog nok næppe.. Er din motor
derimod bygget til at fungere optimalt på 95 oktan, så vinder du
ikke noget ved at fylde 98 på.. Check din brugerhåndbog og se hvad
MB anbefaler den kører på, hvis de skriver fx. 97 RON, så kan du
jo prøve at skifte til 98 oktan et par uger og gøre dig dine egne
erfaringer med tingene..

--
Hygge..
Thomas