Skærme
Fijala 3554
Erfaringer med Iiyama 481-S
Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 23-02-04 09:17

Nogen der har / har set ovennævnte 19" TFT skærm og kan kommentere kvaiteten
?

Fra : Martin T.

Dato : 24-02-04 00:35

"Uffe S. Callesen" <anon@anon.local> wrote in message
> Nogen der har / har set ovennævnte 19" TFT skærm og kan kommentere
kvaiteten

Jeg sidder foran én nu, mens jeg skriver dette :)

Jeg tog chancen og hoppede ud i købet af denne fladskærm.

Kvaliteten af skærmen er ok og billedekvaliteten er efter min subjektive
vurdering, bedre énd Samsung Syncmaster 191T. For at
sammenligningsgrundlaget næsten var identisk har jeg indstillet begge skærme
til næsten ens værdier.

Har haft begge skærme kørende side om side i et "klon setup". Iiyama'en har
et skarpere og lysstærk billede end Samsung'en. Dog synes jeg, at
Samsung'ens billede var mere behageligt for øjnene.

Faktisk var Iiyama alt for lysstærk. Jeg har skruet brightness ned fra 100%
til 50%, hvilket virker okay for mine øjne.

I Star Wars: Knights of the Old Republic (SWKotOR) var farvemætheden stor.
Det virkede en smule "udvasket" på Samsungen. Derudover er responstiden også
meget god. Jeg har et Radeon 9500 Pro, som er modded til et 9700 Pro og jeg
synes skærmen opdaterer hurtigere end Samsung'en, selvom de på papiret har
samme responstid (25ms). Måske har IPS panel vs. PVA panel noget at sige
her.

Dog stretcher Iiyama'en ikke billedet ud, hvis man kører i "skæve"
opløsninger. Da jeg kørte SWKotOR i 1280x960 strækkede Samsung'en billedet
ud til at fylde native-opløsningen på 1280x1024, hvorimod Iiyama'en havde en
lille sort kant i toppen og i bunden.

Ulempen med Iiyama'en er, at den ikke har Pivot-funktion og man kan ikke
hæve/sænke skærmen. Den står ca. 6 cm over bordet og kan kun tiltes frem og
tilbage. Derudover har min en fuld pixel-fejl (konstant sort) og et meget
lille pixelområde som er lidt hvideligt på sort baggrund (kan sammenlignes
med en fedtplet).

Samsungen har både Pivot-funktion og kan hæves/sænkes og tiltes frem og
tilbage.

Faktisk kan Iiyama'en det samme, hvis jeg monterede Samsung soklen på
Iiyama'en. De bruger begge Vesa 75/100 standard-beslag, og Iiyama'en har
præcis samme skruehuller som passer til det interface som sidder på Samsung
soklen. Gid man kunne købe en ekstra sokkel, da jeg tror skærmen ville se
rigtig godt ud.

Alt i alt er jeg tilfreds med skærmen, selvom den har småskavanker.

Skriv, hvis der er andet du vil vide...

Mvh. Martin

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 25-02-04 11:07

Mange tak for anmeldelsen Martin.

Godt at du er tilfreds med skærmen - for jeg bestilte min igår :)

Jeg har læst uhyggelgt mange tyske anmeldelser på prad.de - Og Iiyama skulle
være det bedste køb lige nu hvad spil angår.

Jeg melder lige tilbage hvad jeg syntes om skærmen i aften.

/Uffe