Vario ??
Fra : Lisbeth og Per Jørge~

Dato : 24-04-01 20:11

Hej NG.

Jeg fik at vide at det der var galt med min PGO Comet var dens "vario". Hvad
er en "vario" ?

Hilsen Jakob

Fra : Morten Christensen

Dato : 24-04-01 20:28

Der hvor kickstarteren sidder er der et dæksel bag ved. Fjern det, så kan du
se varioen i den forreste ende.

--
Hilsen Morten Christensen

Fra : Gundersen

Dato : 24-04-01 20:47

Hej

Jeg tror at du skal få en forhandler til at se på det, hvis du ikke ved særligt
meget om det!

Mvh Emil

--
www.ScooterZone.dk
Yamaha Neo's @ Polini Sport

Fra : kTTs

Dato : 27-04-01 12:30

> [...]
> Hej NG.
>
> Jeg fik at vide at det der var galt med min PGO Comet var dens "vario".

En vario er scooterens gear... en slags flydende automatgear, der styrer,
hvornår omdrejningerne skal komme... i varioen sidder 6 små ruller som
glider ud ved centrifugalkraft og skubber en skrå "skål" ud som drivremmen
kører på, og dermed kører remmen længere ud (ligesom at skifte til et større
tandhjul...) den er så tilpasset så den og den bageste slyngkobling kører
100% så den gearer rigtigt op og trækker jævnt...

Hvis rullerne i varioen er slidte glider de ikke helt ud, og presser dermed
ikke "automatgearet" rigtigt op, derfor alle de mange omdrejninger, uden den
får fat...

Der kan også sidde en skive i varioen, som forhindrer de 2 remskiver på hver
side af drivremmen, i at glide helt sammen, og dermed forhindrer gearet i at
køre helt ud...

Hvis du skal have skiftet ruller og/eller fjernet skiven (plomberingen) så
få det gjort på et værksted med luftskralde, medmindre du har gjort det et
par hundrede gang (som undertegnede).. så kan man efterhånden uden... =)

Der kan også sidde et blindrør på udstødningen som skaber turbulens....
Dette kan f.eks. fjernes ved at skære det af, svejse et lille stykke plade
på hullet i forrørret der så kommer, og så svejse blindrøret udenpå igen, så
man ikke kan se at hullet indeni er lukket... så blindrøret stadig sidder
der men faktisk bare er "dummy"...

håber du kunne bruge det til noget, jeg er lidt træt lige nu, så hvis jeg er
lidt sort, bare spørg, så prøver jeg at forklare det lidt bedre.,..

Mvh.
kTTs

Fra : Lisbeth og Per Jørge~

Dato : 27-04-01 13:27