Lysdioder i lygte
Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 22-02-04 10:04

Hej derude

Jeg var lige forbi Aarhus Radiolager i fredags, og kom til at snakke
med ekspedienten omkring dykkerlygter. Han viste mig nogle rimelig
cool nye bright dioder på 1W, hold da helt fast de kan lyse. Han
fortalte også at der kommer nogle 5W dioder på markedet inden længe,
desværre fik jeg ikke lige producenten at vide. Det kunne da være
rigtig spændende hvis det begyndte at være muligt at bruge dioder
undervand istedet. Der skal jo ikke nær så mange batterier med.

Nogen der har kendskab til hvem der laver dem? Evt. med fatning og
reflektor så man kan få en god centrering af lysstrålen?

Jeg har sufet lidt rundt på rs-components side, men kan ikke lige
finde dem.

Mvh
Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Ole Martin Pedersen

Dato : 22-02-04 11:26

Thomas Rasmussen wrote:

> Jeg var lige forbi Aarhus Radiolager i fredags, og kom til at snakke
> med ekspedienten omkring dykkerlygter. Han viste mig nogle rimelig
> cool nye bright dioder på 1W, hold da helt fast de kan lyse.

http://www.luxeonstar.com/

Lysdioder har hatt en vanvittig utvikling, og denne utviklingen vil
fortsette. Jeg har hørt om biler som bruker LEDs til nærlys allerede!

Foreløpig ville jeg vente litt med å bruke de virkelige sterke lysdiodene i
hovedlykt, for de er ikke spesielt effektive ennå, og veldig dyre.

Jeg er dog temmelig sikker på at lysdioder kommer til å være fremtidens
lyskilde i små lykter, også under vann.

--
Ole Martin Pedersen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 22-02-04 11:47

"Ole Martin Pedersen" <olepe@fjerndette.stud.ntnu.no.invalid> writes:

> [...]
>
> Foreløpig ville jeg vente litt med å bruke de virkelige sterke lysdiodene i
> hovedlykt, for de er ikke spesielt effektive ennå, og veldig dyre.

Jeg må godt nok sige dem jeg så (der var allerede lavet alm lygter med
1W dioden) var både effektive (i lys-styrke) og ikke så dyr. Jeg tror
han skulle have 50kr for en diode, sammenlignet med hvad man kan bruge
på div. HID og lign. pære til lygter, så er det ikke dyrt. Desuden kan
man jo passende bruge det man sparer i batterier på en lidt dyrere
pære/diode. (mens jeg skrev dette så jeg priserne på den side, de er
så noget dyrere)

> Jeg er dog temmelig sikker på at lysdioder kommer til å være fremtidens
> lyskilde i små lykter, også under vann.

Jeg tror også vi får dem at se i "store" lygter på et tidspunkt. Klart
at de små lygter nok kommer først da kravet om kraftig lys måske ikke
er så højt der.

Sidder lige og regner en smule. En White Luxeon III Emitter med en
Coolimater lens giver 16 dollar ~ 100kr, hvilket jo ikke er så
galt. Linsen skulle give en 10 grader spredning på lyset med 90%
effektivitet (må betyde at 90% af lyset der kommer ind kommer ud igen
som fokuseret stråle) Med en diameter på 19.7mm så kan den jo faktisk
bygges ind i en PCLite fra Ikelite, der skal måske nok lige bygges
lidt elektronik ind for at få begrænset spændingen til 3.9V og ikke de
4.8-6V der er i sådan en fætter med 4 C-celler

Mvh
Thomas

Fra : Jan Andersen

Dato : 23-02-04 15:25

"Thomas Rasmussen" <simpsons@invalid.kom.auc.dk> wrote in message
> [...]
[snip]

Jep, og om få år vil glødelamper i mellemstore håndholdte lygter være en
saga
blot. Effektiviteten er allerede på nuværende tidspunkt noget højere end
halogenlygter, men endnu knapt så effektive som HID lygter. Der laves
allerede lygter både med Lumileds Luxeon Star 1W og 5W dioder, og bl.a.
Pelican bruger 1W typen i en dykkerlygte:
http://www.pelican.com/medium_lights/sabrelite_led.html

High end lygteproducenten SureFire bruger 1W dioden i deres Lumamax L1 og 5W
dioden i deres Lumamax L4 (som ganske vist ikke er dykkerlygter):
http://www.surefire.com/maxexp/main/co_disp/displ/prrfnbr/1071/sesent/00

Ud over effektiviteten er farvetemperaturen på Luxeon Stars også højere end
halogen og ligger meget tæt på 6000 K. Farveopfattelsen er mindst lige så
god som ved alm. halogenlys og langt bedre end fra alm. 5 mm. hvide
lysdioder (som man kender fra f.eks. cykellygter) som er noget blåviolette
i lyset. Lystyrken fra en 1W Luxeon Star er typisk 20-30 gange højere end
fra en 5 mm. high-bright lysdiode, og 5W'eren er selvsagt endnu kraftigere.

--
Jan
http://www.undervandet.com